X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

سخنی کوتاه با اعضای منتخب شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام و پیشنهادهایی هفتگانه

 پس از تایید هیات نظارت، پرونده انتخابات، با همه پویایی های شیرین و تلخ آن، به تعبیری و از منظری بسته شد.

 

شاید به نفع حرفه باشد که تردیدها را کنار بگذاریم و فرض بر این داشته باشیم که:

 

- یا تخلفی رخ نداده است (به عنوان مثال هیچ پیامک تبلیغاتی در زمان غیرقانونی تبلیغات به اعضا ارسال نشده، هیچ همایشی توسط شورای استان خاص برای حمایت از لیست خاص برگزار نشده، هیچ استفاده غیرقانونی از ظرفیت ها برای حمایت از لیست خاص وجود نداشته و ...)،

 

- یا تخلف هایی بوده اند ولی در نتیجه انتخابات موثر نبوده اند (چنین امری تعجب آور نیست، چرا که به نظر می رسد، شواهد حاصله در برخی از کشورها نشان می دهد، هر مداخله به ویژه اگر بخشی از پایان نامه باشد حتما اثربخش است و هر کاستی یا تخلف احتمالی در پرونده های پزشکی، انتخابات ها و سقوط هواپیماها، معمولا بی اثر!).

 

- و اینکه امیدوار باشیم ستاد اجرایی و هیات نظارت بدور از هر گونه ملاحظه ای، تخلف ها و شکایات را بررسی کرده اند.

 

با این فرض ها، من احساس آرامش می کنم و نفس راحتی می کشم.

 

اینک اینجانب به عنوان یک عضو شورای مرکزی در دوره سوم، ضمن تبریک به منتخبان ارجمند، وظیفه خود می دانم بر اساس تجاربی که داشته ام چند پیشنهاد را به استحضارشان برسانم:

 

1.       پیشگیری از آسیب های اداری و داشتن سازمانی سالم، شاید یکی از مطالبات جدی بخش وسیعی از اعضای سازمان باشد. آخرین مصوبه شورای مرکزی در دوره سوم به تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵، نقطه عطفی در این خصوص است و پیگیری اجرای آن و اجتناب از هرگونه مشمول زمان شدن این مصوبه به صورت جدی درخواست می شود. ضمنا در این خصوص پیشنهاد می شود برای اجرای مصوبه از ظرفیت هیات محترم بازرسان دوره سوم در کنار بازرسان ارجمند دوره چهارم استفاده شود.

 

2.       استقلال شورای مرکزی از حوزه اجرا، کمک شایانی به سلامت و صلابت سازمان خواهد کرد. در این راستا:

2.1.     بر اجرای مصوبه عدم انتصاب معاونین از میان اعضای شورای مرکزی، تاکید می شود.

2.2.    بهتر است جلسات شورای مرکزی صرفا با حضور اعضای شورای مرکزی و هیات نظارت (بدون حضور معاونین سازمان) برگزار شود.

2.3.    حتی الامکان همچون تفکیک قوه مجریه و مقننه، روسای سازمان و شورای مرکزی متفاوت باشد.

2.4.    شورای مرکزی واجد دبیرخانه ای مستقل و دارای امکانات کافی برای پیشبرد امور باشد.

 

3.       فقدان برنامه عمل جامع و مصوب شورا ، از نقدهای وارد بر دوره های قبلی سازمان است.

 لازم است یک برنامه عمل جامع و در برگیرنده چالشهای مختلف حرفه تدوین، تصویب و به اطلاع اعضای سازمان برسد. چنین برنامه ای این امکان را ایجاد می کند که میزان پیشرفت امور توسط اعضای سازمان ادراک شود، نگاه مثبت به حرفه تقویت شود و امکان پایش و بازنگری را برای اعضای محترم شورای مرکزی فراهم می کند.

 

4.       برای ایجاد خوشبینی سالم به حرفه در سطح استانها، توجه جدی و بیش از پیش به امور استانها، تمرکز زدایی و تقویت امکانات سخت افزاری و نرم افزاری استانها لازم و ضروری است. به عنوان گام اول، اجرای « آیین نامه نحوه تشکیل و فعالیت کمیسیون های تخصصی تلفیق استانها» که در دوره سوم با پیشنهاد معاونت امور استانها به تصویب شورای مرکزی رسیده است، پیشنهاد می شود.

 

5.       متاسفانه سطح مشارکت در انتخابات دوره چهارم پایین تر از انتخابات دوره های قبلی شورای مرکزی و نیز حتی پایین تر از انتخابات شوراهای استانی بوده است. آسیب شناسی این امر ضروری است و پیشنهاد می شود موضوع در دستور کار شورای مرکزی قرار گیرد.

 

6.       ضعف جدی روابط عمومی و اطلاع رسانی در سازمان، باعث پدیدآیی رسانه هایی مثل ... پرس شده و موجب گردیده است که از طریق اطلاع رسانی مصوبات و مسایل سازمان، برخی از این رسانه ها جایگاهی غیر واقعی پیدا کرده و حتی اعضا فکر کنند که منصوب به سازمان هستند. ایجاد کانالی برای ارتباط با اعضا پیشنهاد می شود و ضمنا بهتر است انتشار هر گونه خبر از مصوبات شورا و اقدامات سازمان در رسانه های دیگر، قبل از درج آن در رسانه های سازمان منع شود.

 

7.       مرور مصوبات و مباحث شورای دوره سوم، و نیز نوشته هایی از قبیل «۲۰ گشتالت ناتمام دوره سوم»، که توسط اینجانب تقدیم شورای مرکزی شده بود پیشنهاد می شود.

 

 

با امید بهترین ها برای حرفه ارزشمند روانشناسی و مشاوره

حمید پورشریفی/ ۲ مردادماه ۱۳۹۵

 

لطفا اگر:

-         اگر این نوشته را مفید حرفه یافتید آن را به دیگر اعضای حرفه ارسال کنید.

-         اگر عضو کانال تلگرام نیستید و علاقمند عضویت در آن هستید روی لینک زیر کلیک نموده و گزینه join را انتخاب نمایید.

 

@DrPoursharifi

https://telegram.me/DrPoursharifi

مطلب قبلی آیا ممکن است ما روانشناسان و مشاوران هم ...
مطلب بعدی جناب آقای دکتر اللهیاری عزیز انتظار داریم که ...
چاپ
1165 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x