مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

چگونه از خود انتقاد گری بکاهیم و تغییرات واقعی ایجاد کنیم؟
چگونه از خود انتقاد گری بکاهیم و تغییرات واقعی ایجاد کنیم؟
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

چگونه از خود انتقاد گری بکاهیم و تغییرات واقعی ایجاد کنیم؟

 لیزا فایرستون
مترجم: عاطفه محمدصادق
 (این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی تهیه و تنظیم شده است)

 منظور از خود انتقاد گری یک تفکر مثبت یا واقع بینانه برای بهتر شدن نیست. منظور از آن، باور مرکزی عمیق و تاریکی است مبنی بر اینکه من اصلا خوب نیستم. برای خیلی از ما، این منتقد درونی در روانمان تثبیت شده و به سختی می توانیم آن را تشخیص دهیم. اما وقتی از خودمان انتقاد می کنیم متوجه قدرتمند بودن و شدت آن می شویم. مطالعاتی در سال 2016 نشان داده است که یک زن به طور متوسط روزی هشت بار از خودش انتقاد می کند. خود انتقاد گری پیش بینی کنندۀ قوی افسردگی است و مطالعات متعددی نشان داده اند که این مسئله توانایی ما در دستیابی به اهدافمان را به شدت محدود می کند. بنابراین اگر فکر می کنید این ندای درونی برای شما منبع تحرک و انگیزش خواهد بود تا عملکرد بهتری داشته باشید، یک بار دیگر فکر کنید چون منتقد درونی عملا و نهایتا شما را محدود می کند.

 منتقد درونی‌تان را بشناسید:
هرچقدر برای نشخوار ذهنی افکار مخرب یا گوش دادن به این متقد درونی زمان بگذاریم وقت خود را هدر داده ایم. منتقد درونی با توصیه های وحشتناکی که برایمان دارد، ما را از اهدافمان دور می کند. اگر بخواهید سبک زندگی سالم تری در پیش بگیرید ممکن است بگوید:"امروز نه، از فردا شروع کن. امروز خیلی خسته ای" اگر می خواهید رابطه ای را شروع کنید می گوید:"با او سرد برخورد کن. اجازه نده احساست رو بدونه. اگر کسی واقعا تورو بخواد دنبالت میاد". همۀ این توصیه های غیر دوستانه مانع رسیدن ما به آنچه می خواهیم می شود و البته  این "صدا" برای ما مجازات های بزرگی در نظر دارد"اه، چقدر چاق و تنبل شدی. کل روز نشستی. به خودت نگاه کن، وحشتناک شدی" یا "می بینی؟ داری میمیری و اون هرگز اسمت رو نمیاره. اصلا تورو دوست نداره. هیچکس تورو دوست نداره" وقتی به منتقد درونمان اجازه می دهیم حرف بزند در واقع از دشمن داخلی خودمان طرفداری کرده ایم. همه ما به دو بخش خود واقعی و ضد خود تقسیم می شویم. خود واقعی، تجارب مثبتی است که از خودمان داریم و ضد خود، قسمتی است که از تجارب دردناک ما بر می خیزد که در آن شاهد انتقاد، شرم یا رنجش بوده ایم و آنها را به سمت خودمان درون فکنی کردیم. برای رهایی از این دشمن درونی، باید به محض اینکه شروع به صحبت می کند آن را تشخیص دهیم، نگرش مهربانانه تر و واقعی تری به خودمان اتخاذ کنیم و نظرات و توصیه های وحشتناکش را نادیده بگیریم.

 شفقت ورزیدن به خود را دریابید:
  خوشبختانه، می توانیم نگرش مطلوب تری نسبت به خودمان اتخاذ کنیم که بتواند به عنوان پادزهر برای منتقد درونی مان عمل کند. اسم این نگرش "شفقت خود" است. تحقیقات نشان داده اند که آموزش شفقت ورزیدن به خود در کاهش خودانتقاد گری موثر است. به علاوه، شفقت خود انگیزۀ ما را برای رسیدن به اهدافمان کم نمی کند. بر عکس، تحقیقات دکتر کریستین نف، نشان داده شفقت ورزیدن به خود باعث تغییرات واقعی بیشتری می شود. شفقت خود به هیچ وجه شبیه قربانی بودن نیست. به جای داشتن نگرش "منِ بدبخت"، افرادی که شفقت خود دارند می دانند رنجی که می کشند بخشی از شرایط انسان بودن است. آنها نگرش مهربانانه ای به خودشان دارند و با خودشان مثل یک دوست برخورد می کنند. شخصی که به خودش شفقت می ورزد از حال آگاه است و بیش از حد درگیر افکار و احساساتش نمی شود. این شخص در چالش ها موفق تر عمل می کند، راه حل های بهتری پیدا می کند.

 تمرین مراقبۀ توجه آگاهانه:
 توجه آگاهی تمرینی است که به ما فرصت می دهد با افکار و احساساتمان بدون هیچ قضاوتی سر کنیم. توجه آگاهی یعنی از تجارب دردناکمان آگاه باشیم؛ نه از آنها غفلت کنیم و نه نشخوار کنیم. یعنی با استفاده از حواس پنجگانه در لحظه حال باشیم و به افکارمان به عنوان یک فکر نگاه کنیم نه واقعیت. وقتی روی نقص هایمان تمرکز می کنیم به دردسر می افتیم. در خودارزیابی، خود انتقاد گری و حتی نفرت از خود، خودمان را گم می کنیم. این رفتارها منجر به رفتارهای خود مخرب می شوند. توجه آگاهی به ما کمک می کند مچ این افکار را قبل از اینکه ما را در خود غرق کنند بگیریم.    

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
فایرستون، لیزا. (1395).  چگونه از خود انتقاد گری بکاهیم و تغییرات واقعی ایجاد کنیم؟. عاطفه محمدصادق (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/    
مطلب قبلی زندگی سخت است اما اگر این سه واقعیت تلخ را در آغوش بگیرید هنوز هم می توانید از آن لذت ببرید
مطلب بعدی پنج روش برای خاتمه دادن به دعواهای زناشویی
چاپ
3096 به این مطلب امتیاز دهید:
1/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 14281

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی