ویژه مطالعه برای عموم




مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی
، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه عموم فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

توجه آگاهی (تمرین 1 )
توجه آگاهی (تمرین 1 )
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

توجه آگاهی (تمرین 1 )

آگاهی از بدن

فرض کنید صبح در حالی از خواب برمی‏خیزید که شبِ گذشته، دیر وقت به خانه آمده‏اید، در طول شب چند بار از شدت دندان درد از خواب برخواسته و داروی مسکن مصرف کرده‏اید. صبح بدون خوردن صبحانه و با سردرد منزل را به قصد رفتن به محل کار ترک کرده‏اید. در راه لاستیک ماشین‏تان پنجر می‏شود. این اتفاق را فاجعه تعبیر می‏کنید به زمین و زمان ناسزا می‏گویید. با مشقت فراوان، لاستیک را عوض می‏کنید و خود را به محل کارتان می‏رسانید. تمام روز مشغول شکایت کردن هستید و با همکاران و ارباب رجوع‎ به مشکل برمی‎خورید.

حالاصبح دیگری را در نظر بگیرید.شب قبل در کنار شریک زندگی‌تان خواب عمیقی را تجربه کردهاید. بعد از ورزش صبحگاهی دوش می‏گیرید، صبحانة مفصلی می‏خورید و با بدنی شاداب و سر حال، آمادة رفتن به محل کارتان می‎شوید. در بین راه، رانندۀ بی‎توجهی با ماشین شما تصادف می‏کند. از ماشین پیاده می‏شوید، میزان خسارت را بررسی می‏کنی، مدارک شناسایی و بیمة رانندة خاطی را می‏گیرید و به راه خود ادامه می‏دهید. در طول روز نیز اجازه نمی‏دهید این تجربه با عملکرد روزانه‏تان تداخل کرده و کارایی شما را کاهش دهد.

اگر چه تجربة دوم دشوارتر است با آن راحت‏تر کنار می‏آیید، زیرا آستانة تحمل بدنتان بالاتر بوده وآمادگی بیشتری برای حل و فصل مشکلات دارد. در حالی که زندگی جسمانی را سپری میکنیم، معمولاً نسبت به حضور جسم و اهمیت کیفیت‎های مختلف آن در تحت تأثیر قرار دادن تجربیات، هوشیار نیستیم.  بخش بزرگی از تمام تجربیات ما در زندگی، جنبة جسمانی آنها است که هم از جنبه‎های احساسی و ذهنی تأثیر می‏گیرد و هم آنها را به شدت متأثر می‎کند.

برای افزایش هوشیاری نسبت به بدن می‏توانیم گاه به گاه توجه‏مان را به آن برگردانیم. در حال هر تجربه‎ای که هستیم، ازحضور جسم در آن تجربه آگاه باشیم. هنگام نشستن، به خودمان یادآوری کنیم که با بدن‏مان نشسته‏ایم و از کیفیت بدن در این تجربه آگاه باشیم. هنگام راه رفتن، غذا خوردن، مطالعه کردن، خرید و فروش و غیره آگاه باشیم که تمام این امور را با بدنمان انجام می‎دهیم و هر چه بدن از وضعیت بهتری برخوردار باشد از تجربیات خوشایند لذت بیشتری خواهیم برد و تجربیات ناخوشایند را راحت‏تر سپری خواهیم کرد.

تمرین (اسکن بدن؛ Body Scan): میتوانی این کار را به صورت منظم ‏تری نیز انجام دهی وروزانه 10 تا 20 دقیقه زمان بگذاری تا هوشیاری جسمانی خود را ارتقا دهی. در وضعیتی که برایت راحت است بنشین یا دراز بکش. با توجه کردن به انگشتان پا آغاز کن (مثلاً انگشتان پای راست)، بعد توجه را به کف پا و سپس روی پا بیاور. توجه را روی پاشنه، قوزک، مچ و ساق پای راست حرکت بده. همچنان ادامه بده تا به زانو و ران و باسن برسی. همین کار را روی پای چپ تکرار کن. حالا توجه را به انگشتان دست راست بیاور. پس از توجه کردن به تک تک انگشتان، توجه را روی مچ، ساعد، آرنج و بازوی دست راست حرکت بده تا به کتف راست برسی. در ادامة تمرین توجه را به بالاتنه بیاور. از پایین به بالا به قسمت‎های مختلف آن توجه کن؛ شکم، سمت راست و چپ بالاتنه، سینة راست و چپ. تمرین را با توجه کردن به گلو و گردن، اجزای صورت و کل قسمت‎های سر و گوش‎ها خاتمه بده. می‎توانی لحظاتی را در وضعیتی که هستی باقی بمانی و توجه را روی بدن حفظ کنی. ممکن است افکار مختلفی به ذهنت بیاید یا هیجاناتی را تجربه کنی. کافی است به خود با مهربانی یادآوری کنی که در حال تمرین توجه به بدن هستی و افکار و هیجانات به این تجربه مرتبط نیستند، آنگاه توجه خود را به بدن بازگردانی. این تمرین را می‏توانی با توجه کردن به هر یک از دست‎ها یا از سر و گردن شروع کنی. حرکت دادن توجه را با سرعت مناسب خودت انجام بده، به مرور سرعت مناسب این کار را خواهی یافت.

توجه کردن به بدن یکی از موثرترین روش‌ها برای آمدن به لحظة حال و ماندن در آن است. ذهن می‏تواند در گذشته و آینده سرگردان باشد اما بدن همیشه در اینجا و اکنون قرار دارد. با پشتکار داشتن در انجام این تمرینات به مرور حق انتخاب خود را بازمی‎یابیم. می‏توانیم توجه را به ذهن بدهیم  تا ما را سرگردان و آشفته کند، یا آن را به بدن معطوف کنیم تا به خانة خود برگردیم و سکون و آرامش را تجربه کنیم.

 

مرتضی کشمیری مجلة موفقیت، شمارة 309

مطلب قبلی وقتی شک می کنید که فرزندتان مواد مصرف می کند یا نه...
مطلب بعدی توجه آگاهی (تمرین 2)
چاپ
5552 به این مطلب امتیاز دهید:
2/3

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10345

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21273

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی