مرکز مشاوره زندگی | مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، غرب تهران، گیشا

دریافت وقت مشاوره در ایام نوروز دریافت وقت مشاوره در ایام نوروز

دریافت وقت مشاوره در ایام نوروز

ساعت کاری مرکزمشاوره زندگی ساعت کاری مرکزمشاوره زندگی

ساعت کاری مرکزمشاوره زندگی

وقت دهی اینترنتی وقت دهی اینترنتی

وقت دهی اینترنتی

پیامی کوتاه به مراجعان: مشاوره‌های غیرحضوری هم اثربخش هستند. پیامی کوتاه به مراجعان: مشاوره‌های غیرحضوری هم اثربخش هستند.

پیامی کوتاه به مراجعان: مشاوره‌های غیرحضوری هم اثربخش هستند.

ارتباط با مرکز مشاوره ارتباط با مرکز مشاوره

ارتباط با مرکز مشاوره

ویژه مطالعه، به تفکیک متخصصان و عموم (به توضیح مقابل گروه توجه شود)
رابطه درمانی چطور مؤثر واقع می‌شود؟
Anonym
/ دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی

رابطه درمانی چطور مؤثر واقع می‌شود؟


دکتر استیون هِیز
مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

ادبیات پژوهشی گسترده‌ای نشان می‌دهد که رابطه درمانی با موفقیت روان‌درمانی مرتبط است. بااین‌حال تصدیق اهمیت این رابطه و انجام دادن کاری درباره آن دو امر متفاوت است. بسیاری از نویسندگان انسان‌گرا ادعا می‌کنند که "تکنیک" سهم کمی درنتیجه روان‌درمانی دارد؛ درحالی‌که رابطه درمانی و درمانگر متغیرهایی هستند که سهم تبیین‌گر بیشتر دارند. بسیاری سعی کرده‌اند تا از این نقطه تمرکز انسان‌گرا دفاع کنند و آینده این سنت مهم را به یافته‌های مبتنی بر همبستگی‌های آماری پیداشده درباره فرایند تغییر و  راهبرد بعضا بحث‌برانگیز فرا تحلیل گره بزنند. این کار خردمندانه نیست.
بسیاری از درمانگرانی که اطلاعات پژوهشی نشان‌دهنده اهمیت رابطه درمانی را می‌شنوند مخفیانه باور دارند که این اطلاعات نشان‌دهنده مؤثر بودن خود ایشان است چون مراقب رابطه درمانی و درمان‌جویان خود هستند. عوامل مربوط به رابطه درمانی در تبیین نتیجه درمان نقش دارند چون به لحاظ مهارت، نصف درمانگران-احتمالا ناخواسته- زیر متوسط هستند. بالینگران هم فکر می‌کنند این یافته‌ها به این معنا است که بایستی تمرکز بیشتری روی رابطه کرد. لزوماً این‌طور نیست. درمانگران ممکن است خیلی کارها انجام بدهد درحالی‌که لزومی به انجام آن کارها نباشد یا باوری که از آن کارها حمایت می‌کند بی‌پایه باشد. مثلاً ممکن است درمانگران در آن لحظه‌ای که باید هدایت‌گرتر باشند از انجام این کار سرباز بزنند چون ممکن است به رابطه درمانی آسیب بزند. این همان دغدغه کلاسیک روانشناسی انسان‌گرا را نشان می‌دهد: قواعد علمی ممکن است موجب کاهش حساسیت به لحظه حال و درمان‌جو بشود. تنها راه برای اینکه ثابت کنیم این عدم حساسیت اتفاق نمی‌افتد توسل به شواهد تجربی است نه شواهد مبتنی بر همبستگی آماری که معمولاً توسط نظریه‌پردازان عوامل مشترک تولید و تبلیغ می‌شود.
دیدگاه رفتاری که در بافتارگرایی کارکردی ریشه دارد نقطه شروع متفاوت و کاربردی‌تری را ارائه می‌کند. چه مهارت‌ها و فرایندهایی تبیین‌کننده مؤثر بودن رابطه درمانی است و آیا می‌توان آن مهارت‌ها و فرایندها را برای دستیابی به نتایج بهتر آموزش داد؟
این رویکرد عوامل مهم را از دام عوامل غیراختصاصی بیرون می‌آورد و در عوض آن‌ها را تبدیل به اهداف تدوین و ارزیابی درمان می‌کند. تکنیک‌ها فقط شامل ابزارهایی برای درمان‌جویان نیست بلکه ابزارهایی برای درمانگر نیز است. می‌توان نشان داد که درمانگران چطور می‌توانند اتحاد درمانی قوی و مؤثری ایجاد کنند و به این شیوه هرگونه فوایدی که به دست بیاید تأثیرات اختصاصی هستند و نه تأثیرات حاصل از یک عامل عمومی.
در سنت ACT ما پیشنهاد کرده‌ایم که روابط نیروبخش روابط دارای انعطاف‌پذیری روان‌شناختی هستند. این روابط وقتی نیروبخش هستند که:
1. حاکی از پذیرش‌اند
2. در آن‌ها وقتی ایده‌های گوناگون مورد کاوش قرار می‌گیرند درباره این‌که چه کسی راست می‌گوید و چه کسی غلط بحث نمی‌شود؛
3. در آن‌‌ها افراد حاضر در رابطه به‌طور منعطفی در زمان حال حضور دارند
4. در آن‌ها آگاهی دوجانبه و توانایی برگرفتن دیدگاه فرد دیگر وجود دارد
5. مبتنی بر ارزش هستند
6. به‌طور مشروطی فعال هستند (فعالیت در این روابط بر اساس ارزش‌ها انجام می‌پذیرد).

به زبانی ساده‌تر یک رابطه درمانی وقتی قدرتمند است که حاکی از گشودگی، آگاهی و فعالیت باشد. اگر این ایده درست باشد، اهداف مهمی برای همه درمانگرانی ارائه می‌کند به برقراری روابط نیروبخش با درمان‌جویان خود علاقه‎مندند چون شیوه‌هایی وجود دارد که با تمرین کردن آن‌ها می‌توان گشودگی، آگاهی و درگیری فعالانه مبتنی بر ارزش را می‌توان پرورش داد.
اخیراً یک پژوهش نشان داده است که اتحاد درمانی متغیر واسطه‌ای نتایج درمان است اما وقتی اتحاد درمانی و تغییرات درمان‌جو در انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در یک مدل واسطه‌ای چندگانه آماری وارد شد، اتحاد درمانی دیگر نقش معناداری نداشت. این یافته نشان نمی‌دهد که اتحاد درمانی مهم نیست بلکه نشان می‌دهد رابطه درمانی تا حدودی مهم است چون درون آن درمانگر می‌تواند انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بیشتری را ترغیب، الگوسازی و حمایت کند. این یافته برای حوزه روان‌درمانی و روان‌شناسی انسان‌گرا در صورت صحیح بودن تلویحات مهمی دارد و الگویی برای شیوه پژوهشی‌تر و مؤثرتر کار درزمینهٔ کاربردهای رابطه درمانی برای مداخله بالینی فراهم می‌کند.

این متن ترجمه بخشی از مقاله دکتر استیون هِیز با این عنوان است:
HUMANISTIC PSYCHOLOGY AND CONTEXTUAL BEHAVIORAL PERSPECTIVES

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
هِیز، استیون. (1394). رابطه درمانی چطور مؤثر واقع می‌شود؟. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR 

چاپ
6765 به این مطلب امتیاز دهید:
3/3

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
فهرست و مشخصات کارگاه های آموزشی ویژه متخصصان

مبانی درمان شناختی رفتاری CBT

به صورت آنلاین

مدیر سایت 0 5765 امتیاز مطلب: 1/0

دوره مقدماتی CBT

مدرس: خانم دکتر حمیرا ورمقانی

تاریخ‌های برگزاری: چهارشنبه ها ۶، ۱۳، ۲۰، ۲۷

ساعت: ۱۵ الی ۱۸

هزینه: ۴۲۰.۰۰۰ تومان

اعطای مدرک معتبر پایان دوره

دوره مقدماتی زوج‌درمانی شناختی رفتاری

اطلاعات بیشتر و سرفصل های دوره بر روی لینک دوره کلیک نمایید👆

مدیر سایت 0 4807 امتیاز مطلب: 3/0

ارایه مدرک در پایان آموزش

پنجشنبه‌ ۶ و ۱۳ آذر ( ۱۶ ساعت - ۹صبح الی ۱۷)

مدرس دکتر کمیل زاهدی تجریشی( عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران)

هزینه ثبتنام: ۴۳۲ هزار تومان

تخفیف ۱۰ درصدی دانشجویان

ثبتنام: تماس با ۰۲۱۸۸۲۳۰۹۵۶ الی ۸

RSS
آخرین مطالب سایت
تسهیلات و تخفیف ها
 

تسهیلات مرکز زندگی برای توسعه­ی آموزش حرفه­ای روانشناسان و مشاوران


به لطف خدا و پشتیبانی متخصصان توانمند و نام­آور و در سایه استقبال در خور توجه دانشجویان و دانش­آموختگان روانشناسی کشور، گام های سودمندی را در آموزش حرفه­ای روانشناسی برداشته است.

با توجه به درخواست شرکت­کنندگان در کارگاه­های آموزشی و به منظور تسهیل حضور همکاران بیشتری از حرفه، مرکز زندگی در نظر گرفته است تسهیلات زیر را برای شرکت در کارگاه های آموزشی تخصصی روانشناسی زمستان ۱۳۹5 اعمال نماید.

     1-به دلیل جایگاه رفیع فعالان عرصه آموزش، مشاوران شاغل در وزارت آموزش و پرورش  می­توانند در دو کارگاه      تخصصی از تخفیف ۱۰ درصدی برخوردار شوند.

2-برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به ازای هر کارگاه تخصصی تخفیف ۱۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

3-  چنانچه فردی تمایل به شرکت در بیش از یک کارگاه داشته باشد به ازای کارگاه­های دوم به بعد ۵ درصد تخفیف اعمال خواهد شد.

4-روانشناسان و مشاوران معرفی شده از کلیه ارگان­ها  و سازمان­ها، در صورتی که حداقل ۵ نفر باشند، به ازای هر کارگاه تخصصی تخفیف ۱۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

 

تبصره: استفاده از تسهیلات بند ۲ و ۳ به صورت همزمان بلامانع است.

پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی




جستجو در سایت مرکز مشاوره زندگی
راهنمای جستجو
نوع مثال نکات
فازی سلام~ عباراتی که به لغت "سلام" نزدیک هستند، به عنوان مثال "کلام"
شامل عبارت سوز* عباراتی که با لغت "سوز" شروع می شوند، به عنوان مثال "سوزناک" و همچنین خود لغت "سوز"
عین لغت فرسیکا عباراتی که دقیقا شامل لغت "فرسیکا" هستند
عین عبارت "مرجع متخصصین دی ان ان" عباراتی که دقیقا شامل عبارت "مرجع متخصصین دی ان ان" هستند
یا پورتال سوئیت مواردی که شامل لغات "پورتال" یا "سوئیت" و یا هر دو هستند.
پورتال یا سوئیت
و +پورتال +سازمانی مواردی که شامل لغات "پورتال" و "سازمانی" هستند
ترکیبی (فنآوری یا خلاقیت) و فرسیکا مواردی که شامل لغت "فرسیکا" بوده و همچنین بایستی شامل لغات "فنآوری" و/یا "خلاقیت" باشند
تعداد نتایج در هر صفحه:
select
این گزینه نشانگر برچسب های مورد استفاده برای محدود کردن نتایج جستجو می باشد.
این گزینه نشانگر فیلتر زمانی مورد استفاده برای محدود کردن نتایج جستجو می باشد.
select
این گزینه فیلتر مورد استفاده برای محدود کردن نتایج جستجو می باشد.
select
این گزینه نشانگر کلیدواژه های مورد نظر می باشد که نتایج جستجو بایستی دقیقا شامل آنها باشند.