مرکز مشاوره زندگی | مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، غرب تهران، گیشا

دریافت وقت مشاوره در ایام نوروز دریافت وقت مشاوره در ایام نوروز

دریافت وقت مشاوره در ایام نوروز

ساعت کاری مرکزمشاوره زندگی ساعت کاری مرکزمشاوره زندگی

ساعت کاری مرکزمشاوره زندگی

وقت دهی اینترنتی وقت دهی اینترنتی

وقت دهی اینترنتی

پیامی کوتاه به مراجعان: مشاوره‌های غیرحضوری هم اثربخش هستند. پیامی کوتاه به مراجعان: مشاوره‌های غیرحضوری هم اثربخش هستند.

پیامی کوتاه به مراجعان: مشاوره‌های غیرحضوری هم اثربخش هستند.

ارتباط با مرکز مشاوره ارتباط با مرکز مشاوره

ارتباط با مرکز مشاوره

ویژه مطالعه، به تفکیک متخصصان و عموم (به توضیح مقابل گروه توجه شود)
چه چیزی باعث می‌شود از خود متنفر بشویم؟ بخش اول
Anonym
/ دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی

چه چیزی باعث می‌شود از خود متنفر بشویم؟ بخش اول


جسیکا دور
ترجمه و تلخیص: علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

افسرده، مضطرب، خجالتی، زشت، نامحبوب، ترسو، احمق، ناجور، ناقص- این فهرست بی‌انتهاست. وقتی افراد پیشینه طولانی در تنبیه و سرزنش خود دارند، با مفاهیمی که این افکار می‌سازند آمیخته‌شده و به این باور می‌رسند که خود واقعی آن‌ها مشکل دارد. درنتیجه درمان‌جویان (اگر صادق باشیم اغلب ما) فکر می‌کنند صفات بدی دارند و از خودشان خجالت کشیده و متنفر می‌شوند.
اما با هر صفت متفاوتی هم که آمیخته باشیم، یک‌چیز در میان همه ما مشترک است و آن‌هم به رگبار انتقاد بستن و دوست‌نداشتن خودمان به خاطر خود پنداره‌ای است که در ذهن داریم.
بنا به گفته دانشمندان علوم رفتاری بافتاری پاسخ‌دهی به ارتباط استنتاج شده نیروی پیشران این چرخه است. بسیاری از این برچسب‌ها از خاک لحظات دردناک تاریخچه زندگی ما ریشه سر برمی‌آورند. از طریق تغییر کارکردهای محرکی که در قلب چهارچوب دهی ارتباطی قرار دارد –که تا حدود زیادی یک فرایند خودکار- درد و اغلب شرمی که این لحظات باعث می‌شوند به خاطرات این لحظات می‌چسبند و چون خود این خاطرات مربوط به شبکه ارتباطی وسیعی به نام خویشتن است، به تمام خویشتن، تجارب و رفتارهای ما نیز برچسب دردناک و شرمناک زده می‌شود.
این فرایند منجر به شکل‌های متفاوت نفرت از خود و شرمگینی از خود می‌شود؛ که شامل تفکر خودکشی گرا، رفتار آسیب زنی به خود، خودگویی به شکل تنبیه خود یا برعکس خودستایی کردن، تظاهر کردن، نشخوار فکری، خجالت دادن به خود و تجزیه شخصیت می‌شود.
آمیختگی با خویشتن به‌عنوان محتوا یا برچسب‌هایی که به تجربه خود می‌زنیم اغلب توسط مراقبین یا همسالان با گفتن جملات زیر برانگیخته و تقویت می‌شود:

حمید کوچولو یک پسر خجالتی است.
حقت بود!
آخر چقدر احمقی که اینو ندیدی؟!
لیاقت هیچ‌چیز را نداری!
ببینید خرس گنده دارد دوباره گریه می‌کند

به‌زودی این گفتار دیگران درونی شده و تبدیل به خودگویی تحقیرآمیز می‌شود. حالا به نظر شما جای تعجب دارد که تنفر از خود عمیق این‌قدر شایع است؟ به خاطر همین پویش، ازنظر بالینی مهم است درمان‌جویان حس منعطف‌تری درباره خود داشته باشند. به این طریق آن‌ها می‌توانند از خودپنداره‌های خشکی که رفتار آن‌ها را تحت نفوذ خود درآورده جدا بشوند.
همان‌طور که قبلاً گفته شد خودپنداره‌های ما تا حد زیادی محصول تاریخچه یادگیری ما، مخصوصاً تاریخچه ارتباطی ما با مراقبین و شمایل‌های دل‌بستگی است. خویشتن تابع رفتار کلامی است و به درنتیجه تبدیل‌شدن به یک انسان مجهز به کلام پدیدار می‌شود.
در آغاز زندگی کودکان زبانی برای تجربه درونی خود به‌غیراز همانی که برای تجربه حس‌های خود به کار می‌برند ندارند؛ و ازآنجایی‌که موقعیت‌یابی تجربه حسی برای بقای فیزیکی لازم است، همان‌طور که اسکینر اشاره‌کرده دنیای تجربه درونی صرفاً به خاطر دیگر اعضای جامعه کلامی اهمیت پیدا می‌کند. به این دلیل و از طریق تعامل اجتماعی ما سبک‌های تعامل با تجربه درونی را یاد می‌گیریم. به همین خاطر است که اکثر افراد صدای مراقبین خود را در خودگویی‌های درونی خود می‌شنوند.
فرد چگونه یاد می‌گیرد که بخشی از دنیا را که فقط خود می‌بیند بشناسد و نام‌گذاری کند؟ چطور یاد می‌گیریم روی احساسی که به غیر خودمان کس دیگری نمی‌بیند اسم بگذاریم؟ چون مراقبین ما دسترسی مستقیمی به مثلاً وضعیت‌ها یا حس‌های بدنی ما ندارند بخش معینی از این فرایند یادگیری حدسی است؛ یعنی آن‌ها بر اساس رفتار قابل‌مشاهده کودک روی تجربه‌های درونی او اسم می‌گذارند. با ابن حساب در بهترین حالت؛ توصیفات ما از رویدادهای درونی دقت توصیفات ما از چیزها یا رویدادهای آشکار را ندارد.
یادگیری محیطی مداوم نیازمند این است که مراقبین توجه دقیقی به نشانه‌های ظریف داشته باشند و به همین خاطر بایستی به‌صورت انعطاف‌پذیری با اطلاعاتی که از طریق مشاهده بیشتر به دست می‌آید سازگار بشوند. وقتی مراقبین دچار استرس هستند، دور از دسترس‌اند، خسته‌اند، اجتناب می‌کنند یا به‌شدت احساساتی می‌شوند یا خودشان محصول تاریخچه یادگیری منقطع هستند، احتمال پاسخ‌دهی مناسب به کودکان کمتر می‌شود. در غیاب این پاسخ‌دهی هم احتمال اینکه کودکان به‌طور مناسب یاد بگیرند تجربه درونی خود را شناخته و آن را به‌صورت یک پدیده طبیعی بپذیرند پایین می‌آید. در این شرایط ممکن است به یک کودک در حالتی که گرسنه‌ است گفته شود که تو عصبانی هستی یا ممکن است وقتی‌که کودک واقعاً غمگین است به او گفته شود که غمگین نیستند یا نباید غمگین باشند.
تکرار چنین تجربه‌هایی در طول دوران آغازین رشد ممکن است منجر به مشکل داشتن در نام‌گذاری صحیح احساسات یا خواسته بشود؛ یعنی فرد نمی‌تواند تحت کنترل محرک درونی به بیان تجربه درونی خود بپردازد؛ بلکه در عوض به دنبال نشانه‌های بیرونی از دیگران برای فهم افکار و احساسات خودشان می‌گردد. تجربه درونی چنین فردی آن‌قدر کم ‌توجه دریافت کرده است که هیچ کلمه‌ای برای توصیف آن ندارد. در بسیاری از موارد، چنین افرادی یاد گرفته‌اند که به‌جای توجه به تجربه درونی و پذیرش آن به‌عنوان یک رویداد گذرا از آن بترسند؛ آن را انکار و یا قضاوت کنند. در موارد شدید، وقتی تلاش‌های اولیه برای نام دهی به احساسات، افکار و تمایلات به‌طور مداوم یا غیرقابل‌پیش‌بینی تنبیه‌شده است، فرد ممکن است دچار فوبیای تجربه درونی بشود. دنیای تجربه درونی به این صورت تبدیل به جایی ناآشنا، پرآشوب، پرفریب، پر از تاریکی، تهدید و نقص می‌شود؛ و به همین دلیل تنفر از خود، شرم و ترس و تحمل‌ناپذیری تعارض درونی تقویت می‌شود.
درنتیجه ممکن است درمان‌جویان بگویند که نمی‌دانند چه احساس یا فکری دارند. ممکن است نتوانند حس‌های درونی خود را توصیف کنند یا روی هیجانات خود اسم بگذارند و احتمالاً فقط بتوانند به مکان احساسات خود در سرشان اشاره کنند یا نسبت به هرگونه تلاش برای یاری‌رساندن به تماس با تجربه درونی مثل تمرینات توجه‌آگاهی با چشمان بسته واکنش بدی نشان بدهند.
برای مطالعه بخش دوم این مطلب همچنان با ما همراه باشید.

منبع:
HTTPS://WWW.NEWHARBINGER.COM

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
جسیکا دور. (1394). چه چیزی باعث می‌شود از خود متنفر بشویم؟ بخش اول. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR 
 

چاپ
3823 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
فهرست و مشخصات کارگاه های آموزشی ویژه متخصصان

مبانی درمان شناختی رفتاری CBT

به صورت آنلاین

مدیر سایت 0 5771 امتیاز مطلب: 1/0

دوره مقدماتی CBT

مدرس: خانم دکتر حمیرا ورمقانی

تاریخ‌های برگزاری: چهارشنبه ها ۶، ۱۳، ۲۰، ۲۷

ساعت: ۱۵ الی ۱۸

هزینه: ۴۲۰.۰۰۰ تومان

اعطای مدرک معتبر پایان دوره

دوره مقدماتی زوج‌درمانی شناختی رفتاری

اطلاعات بیشتر و سرفصل های دوره بر روی لینک دوره کلیک نمایید👆

مدیر سایت 0 4809 امتیاز مطلب: 3/0

ارایه مدرک در پایان آموزش

پنجشنبه‌ ۶ و ۱۳ آذر ( ۱۶ ساعت - ۹صبح الی ۱۷)

مدرس دکتر کمیل زاهدی تجریشی( عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران)

هزینه ثبتنام: ۴۳۲ هزار تومان

تخفیف ۱۰ درصدی دانشجویان

ثبتنام: تماس با ۰۲۱۸۸۲۳۰۹۵۶ الی ۸

RSS
آخرین مطالب سایت
تسهیلات و تخفیف ها
 

تسهیلات مرکز زندگی برای توسعه­ی آموزش حرفه­ای روانشناسان و مشاوران


به لطف خدا و پشتیبانی متخصصان توانمند و نام­آور و در سایه استقبال در خور توجه دانشجویان و دانش­آموختگان روانشناسی کشور، گام های سودمندی را در آموزش حرفه­ای روانشناسی برداشته است.

با توجه به درخواست شرکت­کنندگان در کارگاه­های آموزشی و به منظور تسهیل حضور همکاران بیشتری از حرفه، مرکز زندگی در نظر گرفته است تسهیلات زیر را برای شرکت در کارگاه های آموزشی تخصصی روانشناسی زمستان ۱۳۹5 اعمال نماید.

     1-به دلیل جایگاه رفیع فعالان عرصه آموزش، مشاوران شاغل در وزارت آموزش و پرورش  می­توانند در دو کارگاه      تخصصی از تخفیف ۱۰ درصدی برخوردار شوند.

2-برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به ازای هر کارگاه تخصصی تخفیف ۱۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

3-  چنانچه فردی تمایل به شرکت در بیش از یک کارگاه داشته باشد به ازای کارگاه­های دوم به بعد ۵ درصد تخفیف اعمال خواهد شد.

4-روانشناسان و مشاوران معرفی شده از کلیه ارگان­ها  و سازمان­ها، در صورتی که حداقل ۵ نفر باشند، به ازای هر کارگاه تخصصی تخفیف ۱۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

 

تبصره: استفاده از تسهیلات بند ۲ و ۳ به صورت همزمان بلامانع است.

پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی




جستجو در سایت مرکز مشاوره زندگی
راهنمای جستجو
نوع مثال نکات
فازی سلام~ عباراتی که به لغت "سلام" نزدیک هستند، به عنوان مثال "کلام"
شامل عبارت سوز* عباراتی که با لغت "سوز" شروع می شوند، به عنوان مثال "سوزناک" و همچنین خود لغت "سوز"
عین لغت فرسیکا عباراتی که دقیقا شامل لغت "فرسیکا" هستند
عین عبارت "مرجع متخصصین دی ان ان" عباراتی که دقیقا شامل عبارت "مرجع متخصصین دی ان ان" هستند
یا پورتال سوئیت مواردی که شامل لغات "پورتال" یا "سوئیت" و یا هر دو هستند.
پورتال یا سوئیت
و +پورتال +سازمانی مواردی که شامل لغات "پورتال" و "سازمانی" هستند
ترکیبی (فنآوری یا خلاقیت) و فرسیکا مواردی که شامل لغت "فرسیکا" بوده و همچنین بایستی شامل لغات "فنآوری" و/یا "خلاقیت" باشند
تعداد نتایج در هر صفحه:
select
این گزینه نشانگر برچسب های مورد استفاده برای محدود کردن نتایج جستجو می باشد.
این گزینه نشانگر فیلتر زمانی مورد استفاده برای محدود کردن نتایج جستجو می باشد.
select
این گزینه فیلتر مورد استفاده برای محدود کردن نتایج جستجو می باشد.
select
این گزینه نشانگر کلیدواژه های مورد نظر می باشد که نتایج جستجو بایستی دقیقا شامل آنها باشند.