آنچه لازم است روانشناسان به رسانه ها آموزش دهند و خود بیش از دیگران آن را رعایت کنند.
انتشار اخبار مربوط به خودکشی، حساسیت های خاص خود را دارد و متاسفانه گاهی دیده می شود که رسانه ها به دلیل عدم آگاهی لازم، این ملاحظات را رعایت نمی کنند و تعجب انگیز اینکه متاسفانه گاهی دیده می شود که برخی از رسانه های مجازی مربوط به روانشناسان نیز این ملاحظات را رعایت نمی کنند.
شواهد کافی گویای این است که متاسفانه میزان انتشار اخبار خودکشی با اپیدمی آن رابطه مثبتی دارد.
علاوه بر آثار سوء میزان انتشار بالا، لازم است در نحوه انتشار حساسیت های لازم لحاظ شود.
برخی از ملاحظات مهم در انتشار اخبار خودکشی عبارتند از:
- لازم است از واژه خودکشی در تیتر رسانه ها استفاده نشود.
- جزئیات روش اقدام نبایستی منتشر شود.
- باید از بزرگنمایی اتفاق خودداری شود.
- تحت هیچ عنوان نباید خبر به شکل هیجان انگیز منتشر شود.
- در خصوص خودکشی کامل، نباید از واژه خودکشی موفق استفاده شود.
- در اخبار و گزارش ها از عبارت هایی نظیر «همه گیر شدن خودکشی» و ذکر «منطقه ای با بالاترین شیوع خودکشی» استفاده نشود.
- باید از گزارش رفتار خودکشی به عنوان پاسخی قابل درک به تغییرات اجتماعی و فرهنگی خودداری شود.
- قبل از انتشار هر خبر و گزارشی، به صورتی مسئولانه به این امر توجه شود که انتشار مطلب، چه تاثیری بر خانواده، بازماندگان، همشهریان، هم صنف های فرد متوفی و به طور کلی آحاد جامعه دارد.
بی شک روانشناسان به دلیل آگاهی هایی که به نحوه اطلاع رسانی اخبار خودکشی دارند در این خصوص بیش از دیگران مسئولیت دارند و به اصل دوم اخلاق حرفه ای یعنی «وفاداری و مسئولیت پذیری» واقفند و اینکه می دانند لازم است اصل اول اخلاق حرفه ای یعنی «نیکوکاری و عدم آسیب رسانی» را در کلیه اقدامات حرفه ای رعایت نمایند.
روانشناسان به خوبی می دانند چنانچه اقدامی به جای اینکه برآمده از نیازهای مراجعان و آحاد جامعه باشد برآمده از نیازهای خودشان باشد (از قبیل افزایش پوشش رسانه شان)، ناقض اصول اخلاق حرفه ای خواهد بود و موجب آسیبهایی میشود.
دکتر حمید پورشریفی
دانشیار روانشناسی سلامت
یازدهم آبان ماه 1395
در صورت مفید یافتن این نوشته، لطفا آن را نشر دهید.
@DrPoursharifi
https://telegram.me/DrPoursharifi