X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
از مجمع عمومی عادی تا فوق‌العاده
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

از مجمع عمومی عادی تا فوق‌العاده

روایتی از رخدادهای سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در سال 1400

از مجمع عمومی عادی تا فوق‌العاده

روایتی از رخدادهای سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در سال 1400

دکتر حمید پورشریفی

26 اسفند 1400

تازه وقتی می‌نویسیم خیلی موارد را فراموش می‌کنیم، چه برسد به اینکه ننوسیم و مستند نکنیم و زمانی که فراموش می‌کنیم، گاهی انتخاب‌ها و اقدام‌هایی نابجا داریم. بر این اساس، روایت خودم را از رخدادهای حرفه در سال 1400 می‌نویسم، با این امید که ره‌توشه‌ای باشد برای بهبود حال حرفه در آینده.

  1. برگزاری مجمع عمومی: بعد از پیگیری‌های طولانی و جانکاه توسط دلسوزان حرفه (هیات بازرسان، منظومۀ انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره، به ویژه انجمن روان‌شناسی ایران و برخی از صاحب‌نظران) و تحمل هزینه‌هایی از جمله شکایت ناروای سازمان نظام، بالاخره مجمع عمومی عادی برای اولین بار در تاریخ سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، روز 13 خردادماه 1400 برگزار و گامی به پیش در استقرار ارکان برداشته شد.
  2. عدم اجرای مصوبات مجمع عمومی: اگرچه برگزاری مجمع عمومی برای علاقمندان سلامت اداری سازمان، بسیار خوشحال کننده بود اما به دلیل در دسترس نبودن این مصوبات برای اعضای سازمان و از آن مهمتر، عملی نشدن مصوبات، متاسفانه تلاش‌های انجام شده برای برگزاری مجمع عمومی، به تمامی به ثمر ننشست و بخشی از خستگی‌ها در تن رنجور دلسوزان حرفه باقی ماند.
  3. عدم عزم جدی سازمان برای برگزاری انتخابات: با وجود اینکه حتی در زمان برگزاری مجمع عمومی، قریب یکسال از زمان قانونی شورای مرکزی سپری شده بود، اما بعد از مجمع عمومی، اقدامات برای برگزاری انتخابات در سازمان، روندی بسیار تدریجی و بحث‌انگیز داشت.
  4. اولین طرح شدن آیین‌نامۀ انتخابات: بالاخره در تاریخ سوم آذرماه 1400، آیین‌نامۀ انتخابات در صحن شورای مرکزی مطرح شد که طی آن، اسفندماه 1400 به عنوان زمان برگزاری انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان اعلام شده بود. بخش محوری این آیین‌نامه، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات بود که از نمایندگان وزرا در شورای مرکزی، دو نفر نمایندگان شورای مرکزی و یک نفر نماینده هیات بازرسان تشکیل شده بود.
  5. تشکیل بحث‌انگیز هیات مرکزی نظارت بر انتخابات: به دنبال جلسه سوم آذرماه شورای مرکزی، نمایندگان وزرا و دو نمایندۀ شورای مرکزی، هیات نظارت را تشکیل دادند. این هیات به دلیل عدم رعایت تشریفات اداری و عدم تعیین تکلیف نمایندۀ بازرسان در هیات نظارت، مورد نقد سازمان و هیات بازرسان قرار گرفت. اعضای هیات نظارت تشکیل شده بر این اعتقاد بودند که روند برگزای انتخابات شروع شده است و حتی در اموری نظیر تعیین تقویم انتخابات ورود پیدا کردند که به نظر می‌رسد در حوزۀ عمل هیات مرکزی اجرایی است.
  6. درخواست نماینده برای انجمن‌های علمی در هیات مرکزی نظارت: به دنبال اطلاع از آیین‌نامه انتخابات، منظومه انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره، به دلیل جایگاه مهم نظارتی انجمن‌های علمی، از شورای مرکزی در خواست کرد تا مطابق دوره‌های قبلی، نمایندۀ انجمن‌های علمی در هیات مرکزی نظارت حضور داشته باشد.    
  7. انتخاب نمایندۀ انجمن‌های علمی در هیات مرکزی نظارت: در تاریخ 7 دی 1400، بر اساس مصوبات شورای مرکزی، سازمان از انجمن‌های علمی برای تعیین نمایندۀ خودشان در هیات مرکزی نظارت دعوت به عمل آورد و در آن جلسه بر اساس اتفاق نظرِ اعضای منظومۀ انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره، نگارنده به عنوان نمایندۀ انجمن‌های علمی روان‌‌شناسی و مشاوره در هیات مرکزی نظارت برگزیده شد.
  8. ابلاغ همزمان دو آیین‌نامۀ متفاوت و متعارض: در تاریخ 6 دی 1400 آیین‌نامۀ انتخابات که قبلا طرح شده بود با کمی اصلاح تصویب و گویا هفتم دی ابلاغ شد و به دنبال این امر و گویا به دلیل اعتراض نمایندگان وزرا، آیین‌نامۀ مطرح شده در جلسه 3 آذرماه نیز ابلاغ شد؛ امری که مبنای چالش‌های جدی بعدی شد و لازم است دبیر شورای مرکزی در این خصوص پاسخگو باشد؛ اگر آیین‌نامه در سوم آذر تصویب شده بود چرا تا ششم دی‌ماه ابلاغ نشده بود و اگر کلیات آن تصویب شده بود و قرار بود که اصلاح شود، چرا آیین‌نامه‌ای که جزئیات آن تصویب نشده بود ابلاغ شده است؟
  9. نهایی شدن آیین‌نامۀ انتخابات در 20 دی 1400: با توجه به چالش‌ها و درخواست‌ها، آیین‌‌نامۀ انتخابات در جلسۀ 20 دی‌ماه توسط شورای مرکزی نهایی و ابلاغ شد. در این آیین‌نامۀ، ترکیب هیات مرکزی نظارت بر انتخابات عبارت بود از: نمایندگان وزرا در شورای مرکزی، دو نمایندۀ شورای مرکزی، دو نمایندۀ هیات بازرسان و نماینده انجمن‌های علمی.
  10. اولین تلاش ناموفق سازمان برای تشکیل هیات مرکزی نظارت: به تاریخ 4 بهمن‌ 1400، بر اساس آیین‌نامۀ 20 دی‌ماه، اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات برای تعیین رئیس و دبیر، توسط سازمان دعوت شدند ولی به دلیل عدم حضور یا خودداری از حضور نمایندگان وزرا و نمایندگان شورای مرکزی، این جلسه رسمیت نیافت. اگر آن جلسه تشکیل شده بود، الان شاید انتخابات به پایان رسیده بود یا در واپسین مراحل خود بود.
  11. تغییر نمایندگان شورای مرکزی در هیات مرکزی نظارت: از آنجا که نمایندگان شورای مرکزی، گویا برای سومین بار به دعوت سازمان پاسخ نداده بودند، شورای مرکزی دو جایگزین برای این افراد در نظر گرفت؛ امری که مورد نقد برخی از افراد حقیقی و حقوقی حرفه قرار گرفت.
  12. تلاش ناموفق منظومه برای مدیریت بحران: در این اثنا، منظومۀ انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره به منظور مدیریت چالش‌ها، نامه‌نگاری و جلسات مکرری با حضور رئیس شورا، نمایندۀ هیات بازرسان، رئیس سازمان و نمایندگان وزرا تشکیل داد و متاسفانه نتایج مثبتی از این تلاش‌ها حاصل نشد.
  13. دومین تلاش ناموفق سازمان برای تشکیل هیات مرکزی نظارت: در تاریخ 5 اسفند 1400، سازمان مجددا از اعضای هیات مرکزی نظارت برای تعیین رئیس و دبیر دعوت به عمل آورد که البته این‌بار قرار بود نمایندگان جدید شورای مرکزی حضور یابند که به دلیل عدم حضور یا خودداری از حضور نمایندگان وزرا و یکی از نمایندگان جدید شورای مرکزی که گویا به پیشنهاد دبیر شورای مرکزی تعیین شده بود، جلسه رسمیت نیافت و مجددا شروع انتخابات کلید نخورد.
  14. استعفای نمایندۀ انجمن‌های علمی: شرایط پرتعارض و مبهم پدیدآمده و عدم سودمندیِ تداوم حضور، نمایندۀ انجمن‌های علمی (نگارنده) را به استعفا از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات رهنمون کرد و این امر به صورت رسمی در تاریخ 11 اسفند 1400 انجام شد.
  15. تعیین نمایندۀ جدید انجمن‌های علمی: دومین جلسه انجمن‌های علمی برای تعیین نماینده در هیات مرکزی نظارت، به دعوت سازمان در تاریخ 16 اسفند برگزار و گویا نمایندۀ جدید انتخاب شده است. بر اساس پرسش از انجمن‌های علمی، در این جلسه تعداد زیادی از انجمن‌های علمی حضور نیافته بودند و هنوز صحت برگزاری آن توسط هیات بازرسان تایید نشده است.
  16. اعلام عدم حضور در جلسات توسط چهار عضو شورای مرکزی: در تاریخ 16 اسفند 1400، نایب رئیس، دبیر و دو عضو شورای مرکزی، طی نامه‌ای اعلام کردند تا زمانی که تاریخ انتخابات به طور دقیق تعیین نشود، در جلسات شورای مرکزی شرکت نخواهند؛ با فرض خیرخواهانه بودن این نامه و با این فرض که حداقل برخی از این افراد؛ قبلا در تاخیر انتخابات نقشی نداشته‌اند، نامه‌ حاوی تناقض است؛ حال که هیات نظارتی شکل نگرفته است تنها رکنی که می‌تواند تاریخ را تعیین کند شورای مرکزی است و اگر قرار است این اعضا در جلسات شورای مرکزی شرکت نکنند و جلسات رسمیت نیابد، چگونه می‌توان تاریخ دقیقی برای انتخابات تعیین کرد؟
  17. اعلام برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده توسط بازرسان: با توجه به شرایط پیش‌آمده، هیات بازرسان، گویا طی همفکری با منظومۀ انجمن‌های علمی، تصمیم به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده گرفته‌اند و بر اساس اطلاعیه‌ای، نوبت اول این مجمع، 25 فروردین‌ماه 1401 اعلام شده است؛ مجمعی که اگرچه شاید تنها راه برون رفت از این شرایط باشد، به واسطه تجربۀ مجمع عمومی خردادماه و مشکل در اجرای مصوبات آن، هاله‌ای از نگرانی در خصوص آن وجود دارد، اما با وجود همۀ نگرانی‌ها تنها راه ممکن فعلی است. دستور جلسۀ مجمع عمومی فوق‌العاده عبارت است از: پیگیری اجرای مصوبات جلسۀ نخست مجمع عمومی عادی، انحلال شورای مرکزی، تعیین هیات مرکزی نظارت، و ... تصویب آیین‌نامۀ انتخابات.
  18. نامۀ بحث انگیز رئیس سازمان به شورای مرکزی: در شرایطی که شورای مرکزی به واسطۀ نامۀ چهار عضو آن، قادر به تشکیل جلسه نیست، رئیس سازمان، طی نامه‌ای به تاریخ 23 اسفند خطاب به شورای مرکزی، با نقد اعتبار مصاحبه‌ها توسط کمیسیون‌های تخصصی، از آزمون جامع تخصصی برای کاهش زمان انتظار دریافت پروانه صحبت کرده است و این نامه در فضای مجازی پخش شده است و این پرسش را پدید آورده است که چرا این نامه الان نوشته شده است و اینکه انگیزه از نوشتن نامه در این زمان که شورای مرکزی عملا از کار افتاده است و نامه در عمل بدون اقدام باقی خواهد ماند چه بوده است؟

پی‌نوشت: اگرچه من بخاطر سلامت شخصی‌ام تصمیم گرفته‌ام، به جز رای دادن، چه به عنوان داوطلب و چه به عنوان مشارکت در برگزاری، در انتخابات سازمان نظام نقشی ایفا نکنم، اما گویا نمی‌توان از مسئولیت‌های حداقلی هم اجتناب کرد و بر این اساس به اشتراک گذاشتن اطلاعات را حداقل وظیفۀ حرفه‌ای خود می‌دانم. شما هم می‌توانید روایت خودتان را بنویسید و به میزان اطلاعات و توانی که دارید مسئولانه در ساختن آیندۀ حرفه نقش خود را ایفا نمایید.

 

 

مطلب قبلی لینک برنامه‌های چهل‌گانۀ «شنبه‌شب‌ها با انجمن روان‌شناسی ایران» در پایان فصل اول
مطلب بعدی فایل تصویری تبریک نوروز 1401
چاپ
598 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x