X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
اگر نیاز مالی یا بی دقتی رسانه ملی با فقر آگاهی داوطلبان کنکور همراه شود
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

اگر نیاز مالی یا بی دقتی رسانه ملی با فقر آگاهی داوطلبان کنکور همراه شود

🔴 ادعاها در مورد انتخاب رشته، واقعیت پنداشته خواهد شد؛ 🔴 داوطبان کنکور، مدعیان را بر روانشناسان و مشاوران مسئول ترجیح خواهند داد.

💠 ادعاها:
🔸 در شبکه 2 رسانه ملی در یک برنامه زنده و پرمخاطب، فردی با نام دکتر ؟ با عنوان «برترین متخصص انتخاب رشته کنکور سراسری صدا و سیما»، چنین گفته است: «همچنان نیمی از موفقیت نهایی در گرو موضوع بسیار مهمی بنام انتخاب رشته است. من چندی پیش یک کارنامه ای نمایش دادم فردی با رتبه 25 هزار از منطقه 2 در پرستاری دانشگاه روزانه قبول شد. بسیاری از افراد به من مراجعه کردند که ما در سال گذشته رتبه مان 11 هزار بود اما همین پرستاری روزانه را همه جا زدیم ولی قبول نشدیم. من می خوام بگم که آنها در انتخاب رشته اشتباه کرده اند. انتخاب رشته یک تکنیکه، تجربه لازم داره، روش های خاص خودش رو داره. نگران نباشید اگر هم تا الان خوب درس نخوندید بدونید همچنان یک فرصت وجود دارد». 
🔸 بیانات فوق و بیاناتی شبیه آن، صرفا یک ادعاست. ادعایی که برای هر فرد واقف به تفکر نقاد و آشنا به اصول انتخاب رشته، علامت های سئوالی ایجاد می کند. 
💠 واقعیت ها:
🔸 واقعیت این است که انتخاب رشته مهم است ولی نه اینکه پنجاه درصد از موفقیت نهایی در گرو آن باشد. 
🔸 واقعیت این است که هر گونه تاکید افراطی بر فنون انتخاب رشته می تواند گمراه کننده باشد. 
🔸 واقعیت این است این ادعا که با یک تکنیک انتخاب رشته می توان جایگاه فرد را 14000 بهبود بخشید، در سایه نیاز مالی یا بی دقتی رسانه ملی که فرصت چنین ابرازی داده می شود و نیز به واسطه نیازهای فردی مدعیان و فقر اطلاعاتی داوطلبان،  این میوه تلخ را  می دهد که:  « مهم نیست تو کم تلاش کرده باشی، پول داشته باش، مرا به عنوان مشاور انتخاب کن تا سرنوشتت تغییر یابد»؛ میوه تلخی که چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت،  آسیب های متعددی را برای آموزش عالی و  جامعه فراهم می آورد.  
🔸 واقعیت این است که ریشه برخی از آسیب های آموزش عالی در بحث کنکور و به ویژه فرایند انتخاب رشته نهفته است.
🔸 واقعیت این است که بر اساس ارزیابی های دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، در سال های مختلف بیش از 20 درصد و در برخی از سال ها قریب 30 درصد از دانشجویان، در رشته ای مشغول به تحصیل شده اند که به آن علاقه ندارند؛ امری که به عنوان عامل خطر برخی از مشکلات روانی – اجتماعی دانشجویان محسوب می شود.  
🔸 واقعیت این است که درصد قابل توجهی از داوطلبان که سرنوشت خود را به انتخاب کنندگان حرفه ای رشته می سپارند، بدون شناخت کافی از علایق خود، و بدون شناخت کافی از رشته ها نسبت به انتخاب اقدام می کنند. 
💠 ضرورت ها:
🔸 ضروریست داوطلبان  کنکور در فرایند انتخاب رشته، ضمن بهره گیری از مشورت ها، نقش فعالی را در کسب دانش و اطلاعات مرتبط با رشته ها و نیز نقش محوری را در تصمیم گیری بر عهده بگیرند.
🔸 ضروریست داوطلبان به جای افتادن در تله مشاوره تکنیکال و تجاری، در صورت نیاز از مشورت روانشناسان و مشاوران به ویژه در گرایش تربیتی برخوردار شوند. متخصصانی که ضمن توانایی هدایت تحصیلی بر اساس استعدادها و علایق، به اصول و فنون انتخاب رشته وقوف داشته باشند.
🔸 ضروریست داوطلبان و والدین آنها در مواجهه با پیام ها و تبلیغات، حتی اگر از رسانه ملی پخش شود، تفکر نقادانه را در خود پرورش دهند. 
🔸 ضروریست در خصوص بحث کنکور و به ویژه انتخاب رشته که خانواده ها را به شدت درگیر کرده است، «کمیسیون تخصصی روانشناسی تربیتی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره»، «انجمن روانشناسی تربیتی ایران» و نیز «گروه تخصصی روانشناسی تربیتی انجمن روانشناسی ایران» روشنگری های لازم را ارایه نمایند. 
💠 یادمان باشد که:
🔸 همه ما به اندازه توانمان، حتی با روشنگری یک داوطلب یا والدین او، در مقابل آسیب هایی که می توانیم پیشگیری کنیم مسئولیم. دکتر حمید پورشریفیدانشیار روانشناسی سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی16 مردادماه 1396

مطلب قبلی دکتر حمید پورشریفی، دانشیار روانشناسی سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
مطلب بعدی سهم این هفته ی من در ارتقای حرفه ام چیست؟
چاپ
2392 به این مطلب امتیاز دهید:
3/5

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x