X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

به‌مناسبت روز جهانی سلامت روان: درخواست‌هایی از هم‌میهنان عزیز با تاکید بر التهابات اجتماعی اخیر

دکتر حمید پورشریفی، 18 مهرماه 1401

به‌مناسبت روز جهانی سلامت روان:

درخواست‌هایی از هم‌میهنان عزیز و مسئولان کشور با تاکید بر التهابات اجتماعی اخیر

دکتر حمید پورشریفی

 

خطاب به هم‌میهنان عزیز

  • هجدهم مهرماه، دهم اکتبر، روز جهانی سلامت روان و آغاز هفته سلامت روان در کشور است. متخصصان سلامت روان منتظر بودند در چنین روزی، پیام امسال را اعلام کنند که: «سلامت روان و بهزیستی همگانی را در اولویت جهانی قرار دهید»، اما متاسفانه اینک در شرایطی هستیم که صحبت کردن از بهزیستی همگانی، امری شیک است و لازم است در حال حاضر به موارد بسیار مهم و فوری در خصوص سلامت روان پرداخته شود.
  • شواهد گویای این است که متاسفانه نگرانی و نیز استرسِ شدید فراگیر شده و به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر، کودکان و سالمندان را تحت تاثیر قرار داده است؛ لازم است نحوۀ محافظت از افراد آسیب‌پذیر در شرایط با استرس بالا، آموخته و به‌کار گرفته شود.
  • متاسفانه فضای «یا با ما، یا بر ما»، از سطح کلان، به سطح خانواده‌ها، کلاس‌های درسی و محل کار شهروندان تعمیم یافته و امکان درک متقابل افراد دارای مواضع سیاسی مختلف را به حداقل رسانده است. بهتر است به‌جای تلاش برای متقاعد کردن همدیگر که معمولا نتیجه نمی‌دهد، یاد بگیریم، چگونه با وجود نگاه‌های متفاوت، همدیگر را درک کنیم و به همزیستی با دوستان، اعضای فامیل، هم‌کلاسی‌ها و همکارانی بپردازیم که از مواضع متفاوت برخوردارند.
  • درگیر شدن و درگیر کردن کودکان در التهابات اجتماعی، از آثار بسیار منفی برخوردار است و متخصصان سلامت روان را به‌شدت نگران ساخته است. لازم است والدین ارجمند، در حد توان و با بهره‌گیری از مشاوره‌ با متخصصان سلامت روان، از آسیب‌ها پیشگیری نمایند.
  • شهروندان، به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر، هنگامی که قربانی یا شاهد خشونت می‌شوند، علایمی را تجربه می‌کنند که به آن علایم «اختلال استرس حاد» گفته می‌شود و اگر مداخلۀ فوری صورت نگیرد، ممکن است آنها در آینده به «اختلال استرس پس از سانحه» و مشکلات روان‌شناختی همراه آن مبتلا شوند و سالیان سال از آثار آن رنج ببرند. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود اگر در اطرافیان خود علایمی نظیر «تکرار خاطرات و رویاهای پریشان‌کنندۀ مرتبط با حوادث، برانگیختگی، اختلال در خواب، گوش به‌زنگی و مشکل در انجام امور زندگی» را مشاهده می‌کنید، ضمن فراهم کردن یک گفتگوی همدلانه، فرد را برای دریافت کمک‌ حرفه‌ای از متخصصان سلامت روان ترغیب کنید. برای افراد دارای مشکلات مالی، ارجاع به مراکز جامع خدمات سلامت، کلینیک‌های سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مشاوره تلفنی 1480 سازمان بهزیستی راهگشا خواهد بود.

 

 

هم‌میهنان عزیز، در شرایط پراسترس، حفظ و ارتقای سلامت روان آحاد جامعه، کاری سخت و نیازمند احساس مسئولیت همگانی است. 

مطلب قبلی معرفی مفهوم روان‌شناسِ «ایستاده» یا «به پا خاسته»
مطلب بعدی «انگ بیماری روانی زدن به دانش‌‌آموزان و دانشجویان»
چاپ
271 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x