X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
آسیب‌های برگزاری انتخابات شورای مرکزی قبل از مجمع عمومی: هفت پرسش و پاسخ
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

آسیب‌های برگزاری انتخابات شورای مرکزی قبل از مجمع عمومی: هفت پرسش و پاسخ

دکتر حمید پورشریفی، 15 مهرماه 1399

آسیب‌های برگزاری انتخابات شورای مرکزی قبل از مجمع عمومی:

هفت پرسش و پاسخ

✍️ دکتر حمید پورشریفی، 15 مهرماه 1399

 

طرح مساله: شوراي مركزي و مسئولان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تصميم گرفته‌اند انتخابات پنجمين دورۀ شوراي مركزي و هيات بازرسان را روز هفتم آذر ماه و قبل از مجمع عمومي برگزار كنند ولي ركن بازرسان و جمعي از انجمن هاي علمي و صاحب‌نظرانِ حرفۀ روان‌شناسي و مشاوره، بنا به دلائلی جدی، برگزاري مجمع عمومي و ارايۀ گزارش بازرسان را مقدم بر انتخابات شورای مرکزی مي دانند. همچنین بازرسان ارجمند،  سالم بودن انتخابات مطرح شده و شفافیت لازم در امور آن را با تردید جدی مواجه می‌سازند. در این نوشته، مسالۀ حاضر در هفت پرسش و پاسخ بررسی شده است.

 

 

پرسش 1: در دوره‌های گذشته نیز مجمع عمومی برگزار نشده بود چرا این دوره برگزاری مجمع عمومی این‌قدر مهم شده است؟

پاسخ: مجمع عمومی حق مسلم اعضاست و دوره‌های قبل نیز باید برگزار می‌شد اما مطرح شدن برخی آسیب‌های مالی و اداری از اول دوره اخیر، اهمیت برگزاری آن را در این دوره دوچندان ساخته است.

 

پرسش 2: چرا برگزاری مجمع عمومی این‌قدر دیر و در زمان انتخابات مطرح می‌شود؟

پاسخ: بازرسان از همان ابتدای دوره، ضرورت برگزاری مجمع عمومی را مطرح کردند. متاسفانه شورای مرکزی به این خواستۀ بحق بازرسان پاسخ مثبت نداد و بازرسان مجبور شدند مجمع عمومی فوقالعاده را در دستور کار خود قرار داده و اولین آن را با مشقات فراوان در اسفندماه 1396 برگزار کنند ولی مسئولان سازمان و شورای مرکزی مانع برگزاری دومین مجمع عمومی فوق‌العاده شدند و احتمالا برای توجیه اذهان عمومی قول برگزاری مجمع عمومی در مهرماه 1397 داده شد؛ قولی که هرگز عملی نشد و چندی پیش در اطلاعیه‌ای با کمال تعجب عملی نشدن آن را به کرونا نسبت دادند در حالی که بین مهر 1397 تا شروع کرونا حدود 17 ماه فاصله بوده است.

 

پرسش 3: آیا نمی‌توان ابتدا انتخابات شورای مرکزی  را برگزار کرد و بعد سرِ فرصت، نسبت به برگزاری مجمع عمومی اقدام کرد؟

پاسخ: به این امر «نوش‌داروی بعد از مرگِ سهراب» می‌گویند. مجمع عمومی بخاطر این است که مسئولان و شورای مرکزیِ آن دوره، بابت تصمیم‌ها و اقدامات‌شان در مقابل صاحبان سازمان (اعضا) پاسخ‌گو باشند و وقتی دورۀ دیگری شروع به کار کند،  این امر معنای خود را از دست می‌دهد.

 

پرسش 4: مگر می‌توان در شرایط کرونا و حتی در شرایط عادی، بیش از 30 هزار نفر را یکجا جمع کرد؟

پاسخ: ما در عصر اطلاعات و سیطرۀ فضای مجازی هستیم و به اعتبار نظرات کارشناسان، امکان استفاده از امکانات مجازی برای این منظور وجود دارد.

 

پرسش 5: آیا این بحث‌ها و انتقادها یک جنگ قدرت نیست؟

پاسخ: استفاده از جملاتی نظیر اینکه «همۀ اینها جنگ قدرت است»،  از مصادیق سوء استفاده عاطفی (emotional abuse) محسوب می‌شود. بازرسان به واسطۀ پشتوانۀ رای اعضا و قانون سازمان، خود صاحب قدرت هستند و ضرورتی برای جنگ قدرت ندارند، نگارنده نیز نه کاندیدا بوده‌ام و نه خواهم بود و در فرایند شفافیت‌خواهی که از سال 1393 شروع کرده‌ام صرفا هزینۀ مادی، جسمی و روانی پرداخت کرده‌ام و مگر می‌شود این‌همه صاحب‌نظران و انجمن‌های علمی، قدرت‌خواه باشند و تنها مسئولانِ سازمان، حرفه‌خواه؟

 

پرسش 6 : «برگزاری انتخابات شورای مرکزی قبل از مجمع عمومی» چه آسیبی دارد که این‌همه برای مجمع عمومی تلاش می‌شود؟

پاسخ: اگر با وجود این ابهام‌های مالی و اداری، انتخابات شورای مرکزی بدون مجمع عمومی و بدون رفع این ابهام‌ها برگزار شود، میراث سازمانی خواهیم شد که از عدم شفافیت رنج خواهد برد و سازمانی که اعضایش غریبه محسوب شود قادر نخواهد بود به نحو موثری در راستای اهداف خود که احقاق حقوق روان‌شناسان، مشاوران و مراجعان آنهاست قدم‌های موثری بردارد. به ویژه اینکه، لازم است سازمان حرفه‌ای روان‌شناسان، راهشگا و الگوی شفافیت باشد نه برعکس آن.

 

پرسش 7: اگر شورای مرکزی و مسئولان سازمان همچنان بر برگزاری انتخابات قبل از مجمع عمومی اصرار داشته باشند چه باید کرد؟

پاسخ: اول اینکه امیدواریم پیام‌ها شنیده شود و الگویی برای فرهنگ گفتگو ایجاد شود که از روان‌شناسان جز این انتظار نمی‌رود. اما اگر چنین آرزویی محقق نشد، شاید کلمۀ تحریم خوشایند نباشد، اما  به نظر می‌رسد همچنان چاره‌ای جز تداوم پیگیری جدی برای «برگزاری مجمع عمومی قبل از انتخابات» وجود ندارد. بی‌شک عدم شرکت در انتخابات آسیب‌هایی دارد ولی آسیب‌های مشارکت و رسمیت بخشیدن به انتخاباتی که قبل از مجمع عمومی برگزار ‌شود  متاسفانه خیلی بیشتر و ماندگارتر خواهد بود.  در عین حال، حسب نیاز، راه‌حل مطرح شده توسط بازرسان، یعنی برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده نیز راهگشا خواهد بود.

مطلب قبلی برگزاری انتخابات شورای مرکزی قبل از مجمع عمومی: تلاش برای استقرار قانون یا گریز از شفافیت و قانون؟
مطلب بعدی نغمه‌های برگزاری مجمع عمومی در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، با خود همدلی و امید می‌آورد.
چاپ
1084 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x