X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
به جای رفع آسیب‌ها، نقادان به دادگاه کشانده شدند! هنوز هم دیرنشده است، حرفه را دریابید.
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

به جای رفع آسیب‌ها، نقادان به دادگاه کشانده شدند! هنوز هم دیرنشده است، حرفه را دریابید.

سیاست‌گذاران و مسئولان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره! آسیب‌های درونی، خطرناک‌تر از تهدیدهای بیرونی است.

به جای رفع آسیب‌ها، نقادان به دادگاه کشانده شدند! هنوز هم دیرنشده است، حرفه را دریابید.

سیاست‌گذاران و مسئولان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره! آسیب‌های درونی، خطرناک‌تر از تهدیدهای بیرونی است.

✍️ دکتر حمید پورشریفی، 14 تیرماه 1399

 

❇️ در انتهای دورۀ سوم و ابتدای دوره چهارم، در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره آسیب‌هایی عیان شد. دلسوزانی از حرفه به نقادی پرداختند و سازمان نظام به جای در پیش گرفتن فرهنگ سالم گفتگو، نقادان را به دادگاه کیفری کشاند. هرچند برای آنها (که نگارنده یکی از آنها بود) حکم برائت صادر شد و حق ادعای حیثیت محفوظ است، اما متاسفانه وقفه‌ای جدی در پیگیری مطالبات پدید آمد. این نوشته، برای طرح مجدد مطالبات بحق برای سلامت سازمان نظام به نگارش درآمده است.

 

💠 آنچه گذشت:

🔸 در انتهای دورۀ سوم و ابتدای دورۀ چهارم شورای مرکزی، مشکلات و ابهامات مالی (نظیر خريد باغ رستوان در جاده چالوس با پول سازمان، مشخص نبودن سرنوشت كمك‌هاي مالي دولتي و نیز نامشخص بودن وضعیت نحوه بهره‌برداری از اموال منقول و غیرمنقول سازمان نظیر خودروهای اداری، مشکلات ساختاری (نظیر نادیده گرفته شدن برخی از ارکان سازمان) و نیز آسیب‌های اداری (نظیرعدم رعایت مقررات قانونی برای صدور پروانۀ اشتغال) عیان شد.

🔸 این شرایط باعث شد در سال۱۳۹۶ دو نفر از اعضای هیات بازرسان (آقایان دکتر علیرضا آقا یوسفی و دکتر ناصر صبحی قراملکی)، به منظور سالم‌سازی سازمان، با حمایت منظومۀ انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره کشور و نیز بیش از ۵۰ نفر از صاحب‌نظران حرفه، اولین مجمع عمومی فوق‌العاده را در تاریخ 26 اسفند ۱۳۹۶ برگزار کنند.

🔸 شورای مرکزی، همسو با مانع‌تراشی‌های رئیس وقت سازمان، برای ممانعت از برگزاری دومین مجمع عمومی فوق‌العاده اعلام کرد که «در مهرماه ۱۳۹۷ مجمع عمومی سازمان را برگزار خواهد کرد» (قولی که هرگز عملی نشد!).

🔸 رئیس باقیمانده از دورۀ سوم شورای مرکزی، با تمسک به صورت‌جلسه‌ای از شورای مرکزی، با وارد کردن اتهامات واهی نشر اکاذیب، توهین و افترا، به وسیله وکلای دادگستری، شکایت کیفری، با هزینۀ سازمان، علیه شش نفر از منتقدان و دلسوزان حرفه، در دادسرای عمومی و انقلاب مطرح کردند.

🔸 هرچند دقت نظر قابل تقدیر قضات محترم دادگاه تجدیدنظر، موجب صدور حکم برائت از اتهام‌های انتسابی گردید، و طی آن بر دلسوز بودن، منتقد بودن و فرهیخته بودن افراد مذکور تاکید بعمل آمد، اما این فرایند دوساله، از مسیر دادسرا، دادگاه بدوی و نهایتا تجدیدنظر، آسیب‌های مادی و معنوی بسیار زیادی را متوجه افرادی نمود که برای اصلاح امور و عملکرد مدیران سازمان حرفه‌ای روان‌شناسان و مشاوران، تلاش کرده بودند.

🔸 آنچه بر شدت آسیب‌های مادی و معنوی وارده بر نقادان و سازمان افزود، این بود که اعضای شورای مرکزی سازمان در عمل هیچ اقدام محکمه‌پسندی برای انصراف از شکایت واهی مطروحه انجام ندادند و مسئولین جدید سازمان نیز که در جریان طرح شکایت علیه نقادان بودند، بجای اقدام عملی برای بازپس‌گیری شکایت سازمان، با وانمودکردن به جبران اشتباهات، نظیر مطرح کردن رضایت‌نامه برای افرادی که فاقد هر نوع تخلفی بودند، و در عین حال با سکوت در این مورد، موجب تداوم هتك حرمت خادمان جامعه روانشناسی و مشاوره شدند. تک‌تک افراد موثر در این شکایت، در مقابل حرفه و قانون موظف به پاسخگویی هستند.

 

💠 آنچه لازم است (مطالبات حرفه‌ای):

🔸 حسابرسی ویژه و بی‌طرفانه و کارشناسی از سوی حسابرسان رسمی کشور، از عملکرد مالی و معاملاتی سازمان،

🔸  برگزاری مجمع عمومی عادی جهت استماع گزارش هیات بازرسان مطابق بند 2 ماده 14 قانون تشکیل سازمان،

🔸 آسیب‌زدایی از فرایند صدور پروانه زیر نظر هیات بازرسان،

🔸 اقدام واقعی برای بیمۀ خدمات روان‌شناسی و مشاوره از طریق تعیین تصریح مرزهای سلامت

🔸 پایان بخشیدن به تعویق انتخابات شوراهای استانی از جمله شورای استان تهران،

🔸 پایان بخشیدن به تعویق انتخابات دوره پنجم شورای مرکزی،

🔸توقف سوءاستفاده از امکانات و جایگاه سازمان،

🔸 پیشگیری از تداخل عملکرد ارکان سازمان (به عنوان مثال، یک عضو شورا نمی‌تواند مسئولیت اجرایی داشته باشد).

 

💠 گاهی گفته می‌شود لازم است برای حفظ وحدت در حرفه، از آسیب‌ها صحبت نکنیم تا «آبروی» حرفه حفظ شود و  این پرسش مطرح می‌شود که اگر یکی از والدین آسیب‌رسان باشند، آیا منطقی است که جلوی آسیب‌رسانی گرفته شود یا برای حفظ آبروی خانواده اجازه داده شود که آسیب‌‌رسانی ادامه یابد؟

بی شک، حفظ و ارتقای جایگاه روان‌شناسی و مشاوره کشور، آرزوی همۀ اعضای محترم سازمان است و یک سازمان مقتدر و منسجم و قانونمند می‌تواند نقش مهمی را در راستای تحقق مسئولیت ذاتی خود ایفا نماید.

@DrPoursharifi

❇️ برای پیگیری مطالبات، لطفا نشر دهید.

مطلب قبلی عضویت در انجمن علمی روان‌درمانی ایران را توصیه می کنم چون‌که ...
مطلب بعدی اعتبارگذاری شاغلان در حرفۀ روان‌شناسی: معرفی اولیۀ «مدل پنج رنگی»
چاپ
546 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x