X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
تا چه زمان بی‌قانونی در حرفۀ روان‌شناسی کشور ادامه خواهد یافت؟
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

تا چه زمان بی‌قانونی در حرفۀ روان‌شناسی کشور ادامه خواهد یافت؟

بیانی کوتاه و پرسشی چند، دکتر حمید پورشریفی، 30 اردیبهشت 1403

تا چه زمان بی‌قانونی در حرفۀ روان‌شناسی کشور ادامه خواهد یافت؟

بیانی کوتاه و پرسشی چند

دکتر حمید پورشریفی، 30 اردیبهشت 1403

 

در حالی که روان‌شناسی در کشور هر روز بالنده‌تر و موثرتر به‌پیش می‌رود، متاسفانه دیربازی است که سازمان نظامِ روان‌شناسی و مشاوره با آفت‌های عدیده‌ای مواجه شده است. در دورۀ چهارم، سازمان نظام درگیر آسیب‌هایی از جمله تاخیر در برگزاری انتخابات شورای مرکزی بود. افرادی این مشکلات و تاخیر را مستمسک قرار دادند و در تاریخ 27 مرداد  1403، انتخاباتِ یک تشکلِ عمومی غیردولتی، به‌صورتی غیرقانونی، توسط یک آیین‌نامۀ دولتی (قوۀ مجریه) برگزار شد و با پیش‌بینی تلخی که وجود داشت، حرفه از چاله به چاه افتاد. پیش از برگزاری این انتخابات، رئیس مجلس شورای اسلامی (قوۀ مقننه)، غیرقانونی بودن آیین‌نامه و انتخابات را در نامه‌هایی تصریح کردند؛ برخی از انجمن‌های علمی بر غیرقانونی بودن انتخابات تاکید داشتند ولی بجای شنیدن صدایشان، تهدیدهایی رقم خورد. بعد از انتخابات، دادگاهی بدوی در دیوان عدالت اداری (قوۀ قضاییه)، بر غیرقانونی بودن انتخابات صحه گذاشت. تا اینکه شنیده‌ها از ابلاغ قریب‌الوقوع رای دادگاه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری خبر ‌داد، در این زمان بود که شورای مرکزیِ برآمده از انتخابات غیرقانونی، دست پیش را گرفت، به‌صورت خودخواسته توقف فعالیت‌های خود را اعلام کرد.

   اینک در سایت سازمان نظام بیان شده است: «انتخابات دوره پنجم شورای مرکزی مطابق قانون سازمان برگزار خواهد شد.» آیا معنای آن غیرقانونی بودن انتخابات 27 مرداد و باطل بودن آن نیست؟ و پرسش اصلی این که:

  • چگونه ممکن است برگزیدگان انتخاباتی غیرقانونی، بتوانند انتخاباتی سالم و قانونی برگزار کنند؟

و پرسش‌هایی دیگر:

  • آیا امیدی به جلوگیری از ادامۀ بی‌قانونی در حرفۀ روان‌شناسی وجود دارد؟
  • کدام قوه در کشور، راه را بر تداوم بی‌قانونی در حرفۀ روان‌شناسی کشور خواهد بست؟
  • آیا برای روان‌شناسانی که به مسئولین قو‌ای سه‌گانه دسترسی ندارند، فریادرسی خواهد بود؟
  • آیا دیوان عدالت اداری رای دادگاه تجدیدنظر را به‌موقع ابلاغ خواهد کرد یا نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد شد؟
  • در صورت تداوم بی‌قانونی در حرفۀ روان‌شناسی کشور، این امر چه تاثیری بر حال روان‌شناسان کشور و از این طریق بر سلامت روان آحاد جامعه خواهد داشت؟

سخن آخر اینکه:

چشمان تیزبین تاریخ ما را می‌نگرد. یادمان باشد: که:

  •  تطهیر منتخبان انتخابات غیرقانونی، به‌هر دلیل، از جمله، به‌دلیل آسیب‌های دورۀ قبل، تله‌ای بسیار خطرناک است و خطرناک‌تر اینکه به مقایسۀ افراد بپردازیم و حواس‌مان از فرایند و ساختار منحرف شود.
  •  و اینکه، هرکسی به اندازۀ توان و آگاهی، در پیشگیری از آسیب‌ها مسئول است. مهم این نیست که صدایمان تا چه حد شنیده شود، مهم این است که «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل، اگر مراد نیابیم بقدر وسع بکوشیم».

@DrPoursharifi

مطلب قبلی «از سندیکای کارگری تا انجمن علمی»
چاپ
418 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x