X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

دکتر پورشریفی در انتظار فرصت تبریک حضوری به دکتر حاتمی

دکتر پورشریفی در انتظار فرصت تبریک حضوری به دکتر حاتمی

 

🔸 از زمانی که آقای دکتر عباسعلی اللهیاری (رئیس سابق سازمان نظام که متاسفانه الان در حال گذراندن محکومیت خود می‌باشد) ریاست سازمان را بر عهده گرفت، آقای دکتر محمد حاتمی به واسطه آشنایی دیرینه با ایشان، در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره حضور یافته و مسئولیت‌های متعدد و مهمی برعهده گرفت که اوج آن در برهه‌ای (قبل از استیضاح سال 1393)، عهده‌داری مسئولیت همزمان دو معاونت به علاوه مشاور عالی ریاست سازمان بود. اینک بعد از پنج سال حضور و فعالیت‌شان در سازمان، با حکم ریاست محترم جمهوری، به ریاست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره نائل شده‌ است.

🔸 اینجانب در نظر دارم در اولین گردهمایی آتی روانشناسان و مشاوران، به صورت حضوری و در مقابل همه همکاران، استادان و اعضای عزیز، بابت نائل شدن آقای دکتر حاتمی به پستی که علاقمند رسیدن به آن بودند تبریک بگویم. در این تبریک حضوری و در جمع روان‌شناسان و مشاوران، به انتقادها و پرسش‌های قبلی خود نخواهم پرداخت و حتی به شکایت‌هایی که دکتر اللهیاری و دکتر حاتمی علیه دلسوزان سازمان، از جمله خودم داشته‌اند؛ منتقدانی که خواستار سلامت اداری و شفافیت مالی در سازمان هستند، در آن جلسه اشاره نخواهم کرد. به این دلیل که در لحظه تبریک، شایسته نیست موارد ناهمخوان با تبریک مطرح شود.

🔸 این انتصاب، موجب تعیین تکلیف ریاست سازمان شد و اولین محور مطالبات کمپین‌های احیای سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تحقق یافت و از این بابت جای خوشحالی است ولی تعیین ریاست سازمان، پایان مطالبات اعضای سازمان نیست و بر این اساس، اینجانب در نظر دارم در حضور روان‌شناسان و مشاوران، علاوه بر تبریک، یک سئوال کوتاه هم از آقای دکتر حاتمی بپرسم؛ سئوالی که بعد از این، توسط اعضای سازمان از تک تک اعضای شورای مرکزی و مسئولان سازمان پرسیده خواهد شد. این پرسش را در ادامه مطرح می‌کنم.

🔸 جناب آقای دکتر حاتمی! برای پرسش‌ام یک مقدمه کوتاه لازم است. ، بعد از سفر اخیرتان به مشهد، در سایکوپرس‌ نوشتید که «مقدمات برگزاری کمیسیون تلفیق استان‌ها فراهم می‌شود». برای اینجانب که در دوره سوم شورای مرکزی، در کنار همراهی‌هایی، طراح و نویسنده اصلی این آیین‌نامه بودم، و برای تصویب آن خون دل خوردم، دو احساس متفاوت ایجاد شد. خوشحالی از جنبه‌های مثبت اجرای این آیین‌نامه و ناراحتی از اینکه انتظار می‌رفت اجرای آن تا الان به تاخیر نمی‌افتاد. از جنابعالی که در غیاب دکتر اللهیاری همه کاره سازمان بودید، عضو شورای مرکزی بودید، اکثریت شورای مرکزی را به همراه خود داشتید و فراتر از اینها معاون امور کمیسیون‌ها بودید، معاونی که دقیقا حوزه عملش اجرای چنین آیین‌نامه‌ای است، انتظار می‌رفت در این دو سال و نیم گذشته تلاش جدی و موثری در خصوص اجرایی شدن این آیین‌نامه داشته باشید. موارد اینچنینی که بدون تعیین تکلیف رئیس سازمان می‌توانست اجرا شود کم نیست. بر اساس موارد گذشته و دغدغه‌های آتی اعضا، این سئوال مطرح می‌شود که:

«سهم جنابعالی در وضعیت و مسائل فعلی سازمان و برنامه‌تان برای افزایش شفافیت مالی و سلامت اداری چیست؟».

🔸 جناب آقای دکتر حاتمی! سازمان نیاز به قهرمان ندارد،  نیاز به کسی ندارد که گویا تازه از راه رسیده است و می‌خواهد منجی سازمان باشد. سازمان برای پرداختن به وظایف جدی خود نیاز به شفافیت و سلامت دارد و راه آن، تنها و تنها از مسیر اقدامات اصیل و مبتنی بر منافع حرفه و پاسخگویی مسئولانه می‌گذرد. فارغ از گذشته، آنچه بوده یا نبوده، اگر جنابعالی پاسخگو باشید و مسئولیت رفتارهای خود را بپذیرید، به استقرار فرهنگ تقدم منافع حرفه بر منافع فردی کمک کنید و با همان انرژی که به اینجا رسیده‌اید به مسائل سازمان بپردازید، جای تبریک فراوان خواهید داشت و حتی نیازی نخواهد بود که از موثر بودن خودتان صحبت کنید و یا کسی شما را تبلیغ کند. چرا که چون صد آمد نود هم پیش ماست.

🔸 جناب آقای دکتر حاتمی! صرفا انتقاد و پرسش‌گری نخواهیم داشت و از هر گام مثبت‌تان، به ویژه برای شفافیت مالی و سلامت اداری استقبال می‌کنیم و از اینکه در تبریک بازرس محترم سازمان، از شروع اقداماتی برای شفافیت مالی یاد شده است خوشحالیم و ادامه آن را تا تعیین تکلیف «برداشت‌های مالی در سال‌های گذشته از حساب‌های سازمان» و گزارش آن به مجمع عمومی خواستاریم و ضمن مطالبه جدی از چنین اقداماتی حمایت می‌کنیم.

🔸 از صمیم قلب امیدوارم با افزایش پاسخگویی مسئولانه در مسئولان، با حفظ روحیه نقد سالم در اعضای سازمان و اجتناب از مجیزگویی‌هایی که مسئولان را ناسالم می‌کند، بهترین‌ها برای حرفه و رشته عزیزمان، روان‌شناسی و مشاوره، رقم بخورد.

پورشریفی

دوم اسفندماه 1397

https://t.me/DrPoursharifi

 

مطلب قبلی شورای محترم مرکزی سازمان نظام لطفا خودزنی را متوقف کنید
مطلب بعدی از شفافیت در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره چه خبر؟
چاپ
768 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x