X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

از شفافیت در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره چه خبر؟

در آستانه سال نو، خانه تکانی از جنس شفافیت را از خانه خود آغاز کنیم.

از شفافیت در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره چه خبر؟

در آستانه سال نو، خانه تکانی از جنس شفافیت را از خانه خود آغاز کنیم.

 

💠 اگرچه طی سال‌های گذشته، افزایشی در میزان شفافیت کشور عزیزمان به وقوع پیوسته است، ولی شفافیت در سیستم‌های اداری ایران، همچنان نیازمند تامل است و ارتقای آن نیازمند عزم همه متخصصان، به ویژه روان‌شناسان است.

http://www.iranpa.org/اخبار-و-رسانه/بحث-های-ویژه/شفافیت-به-مثابه-نیازی-ملی-و-نقش-روانشناسان-در-ارتقای-آن/

 

🔸 روان‌شناسان کشور برای ارتقای شفافیت در کشور، ابتدا از خانه خود «سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره» شروع می‌کنند.

 

💠  به همین منظور پرسش‌های زیر مطرح می‌شود:

🔸 آیا مساله مشارکت در خرید باغ رستوران در جاده چالوس صحت دارد؟ در صورت صحت، برای این خرید، چه مبلغی از پول سازمان، توسط چه کسی، با اطلاع چه کسانی برداشت شده است؟ و به چه سرانجامی رسیده است؟

🔸 آیا مساله پرداخت پول به یک «شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای» صحت دارد؟ در صورت صحت مطلب، این پول بابت چه امری پرداخت شده، چه مبلغی بوده، با چه مجوزی و توسط چه کسی از حساب سازمان برداشت شده است و آیا این پول به حساب سازمان برگشت داده شده هست یا نه؟

🔸 آیا سازمان، ساختمانی در خیابان فاطمی دارد؟ در صورت صحت، طی سال‌های گذشته از آن چه استفاده‌ای و توسط چه کسانی بعمل آمده است؟ سند آن کجاست؟ و در کل، وضعیت اموال غیرمنقول سازمان چگونه است؟

🔸 وضعیت امول منقول سازمان چگونه است؟ سازمان چند ماشین دارد و توسط چه کسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

🔸 وضعیت موجودی سازمان در پایان دوره‌های اول، دوم و سوم و در حال حاضر چگونه است؟

🔸 پول سازمان در چه حوزه‌هایی هزینه شده است؟ چقدر برای استان‌ها، چقدر برای وکلا و بابت چه پرونده‌هایی و چقدر برای موارد مختلف دیگر هزینه شده است؟

 

💠  امید است با بررسی موارد فوق و مطرح کردن نتیجه مورد تایید بازرسان در مجمع عمومی سازمان، البته با حضور خود اعضای سازمان، گام‌های عملی لازم برای شفافیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برداشته شود.

🔸 برخلاف این فکر که مطرح کردن و مطالبه کردن این موارد ممکن است آبروی سازمان یا حرفه را ببرد، مطالبه و شفافیت برای روان‌شناسان و مشاوران آبرو به ارمغان می‌آورد و آنها را پیشگام شفافیت برای سازمان‌های دیگر می‌کند.

🔸 اعضای سازمان نظام، به ویژه آنهایی که با حداقل درآمد، حق عضویت پرداخته‌اند و برای رای مستقیم به اعضای شورای مرکزی گاهی ساعت‌ها تا رسیدن به صندوق رای در مسیر بوده‌اند، حق دارند در مجمع عمومی که با حضور خودشان برگزار می‌شود، ضمن اطلاع از اقدامات سازمان برای تحقق حقوق آنها، از وضعیت مالی سازمان و اقدامات مبتنی بر آن آگاهی داشته باشند.

🔸 روان‌شناسان و مشاوران که جرات‌مندی و مطالبه حقوق را به عموم مردم آموزش می‌دهند لازم است الگویی باشند برای رفتار شهروندی، و در نهایت رسیدن به شفافیت.

🔸 اعضای سازمان نظام، ضمن مطالبه جدی مجمع عمومی واقعی با حضور خودشان، تا رسیدن به این مطالبه، از هر فرصت (همایش‌ها، گردهمایی‌ها و دیدارها) استفاده خواهند کرد تا پرسش‌های خود را از اعضای محترم شورای مرکزی و مسئولان محترم سازمان جویا شوند.

 

به امید اینکه، سال 1398، سال افزایش شفافیت برای سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره باشد.

 

دکتر حمید پورشریفی

چهاردهم اسفندماه 1397

https://t.me/DrPoursharifi

 

 

نسخه  کانال

مطلب قبلی دکتر پورشریفی در انتظار فرصت تبریک حضوری به دکتر حاتمی
مطلب بعدی تاملی بر تجویزهای بجا و نابجای الکتروشوک (ECT)
چاپ
841 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x