X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

سازمان نظام ‌روان‌شناسی و مشاوره و سازمان بهزیستی کشور، در چالش با هم یا در کنار هم؟

دکتر حمید پورشریفی، 31 اردیبهشت‌ماه 1398

سازمان نظام ‌روان‌شناسی و مشاوره و سازمان بهزیستی کشور، در چالش با هم یا در کنار هم؟

✍️ دکتر حمید پورشریفی، 31 اردیبهشت‌ماه 1398

https://t.me/DrPoursharifi

 

💠 سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، به عنوان یک سازمان حرفه‌ای با رسالت‌هایی نظیر «حمایت از حقوق مراجعان به روان‌شناسان و مشاوران و حمایت از حقوق صنفی روان‌شناسان و مشاوران» و سازمان بهزیستی  کشور به عنوان یک نهاد دولتی با رسالت‌هایی نظیر «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ساماندهی و توانمندسازی طیف آسیب‌پذیر جامعه» از حوزه‌های عمل مشترک زیادی برخوردارند. با وجود این، چالش‌هایی بین این دو سازمان وجود دارد. رفع سریع این چالش‌ها و همراهی این دو سازمان برای تحقق اهداف مشترک‌شان بسیار راهگشا است.

🔸 تبصره 3 ماده 4 قانون تشکیل سازمان نظام‌ روان‌شناسی و مشاوره اعلام داشته است: «براي اشتغال در حرفه‌هاي روان‌شناسي و مشاوره اخذ پروانه از سازمان و عضويت در آن الزامي است ...». به نظر می‌رسد در خصوص این ماده قانونی چالشی وجود ندارد یا نمی‌تواند باشد و اتفاق نظر بر این است هر فردی که قصد اشتغال به خدمات روان‌شناسی و مشاوره دارد لازم است از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره پروانه داشته باشد. با امید به ارتقای عملکرد کمیسیون‌های تخصصی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، تسریع و تسهیل اجرای این امر مصوبه قانونی، مورد حمایت همه روان‌شناسان و مشاورانی است که برای آنها حقوق مراجعان در اولویت است.

🔸 می‎‌توان گفت مناقشه اصلی در بحث صدور مجوز مراکز مشاوره هست؛ هم سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و هم سازمان بهزیستی به آن ورود کرده است و هر کدام از این سازمان‌ها در دفاع از مجاز بودن یا متولی بودن برای صدور مجوز مراکز، دلایل حقوقی خودشان را مطرح می‌کنند.

🔸 جدا از چالش‌های حقوقی در خصوص صدور مجوز مراکز، یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه تجمیع «ظرفیت تخصصی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره» و «ظرفیت حاکمیتی سازمان بهزیستی» فرصت‌های بی‌نظیری را برای افرادی فراهم می‌کند که نیازمند خدمات تخصصی روان‌شناسان و مشاوران هستند.

💠 بر این اساس بهتر است در کنار صدور پروانه اشتغال توسط سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، تفاهم‌هایی حاصل شود و مجوز مراکز مشاوره به صورت مشترک توسط سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و سازمان بهزیستی کشور صادر شود، تا هم بر صحت تخصصی مجوزهای صادر شده توسط سازمان بهزیستی افزوده شود و هم نقیصه‌های نظارتی که در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به دلیل کمبود منابع سازمانی وجود دارد بر طرف شود با این امید که اتفاقات خوبی برای مراجعان رقم بخورد و انرژی روان‌شناسان و مشاوران صرف چالش‌های موجود نشود.  

@DrPoursharifi

 

مطلب قبلی کمک‌های مردمی در بحران: نگاهی روان‌شناختی به کاستی‌ها و راهکارها
مطلب بعدی آنچه دکتر نجفی ناخواسته به ما آموخت! : درس‌هایی پیشگیرانه‌ از حادثه‌ای‌‌ بهت‌آور
چاپ
975 به این مطلب امتیاز دهید:
3/4

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x