X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

سری نوشته‌های «شمع ما و سهم ما»، با نگاهی روان‌شناختی به رفتارهای اجتماعی، منتشر می‌شود.

✍️ دکتر حمید پورشریفی، بیست و سوم فروردین 1398

سری نوشته‌های «شمع ما و سهم ما»، با نگاهی روان‌شناختی به رفتارهای اجتماعی، منتشر می‌شود.

✍️ دکتر حمید پورشریفی، بیست و سوم فروردین 1398

 

💠 در کنار فعالیت‌های اقتصادی، اختلاس‌هایی از راه رسیدند و با خود پول‌ها، همچنین به درجه‌ای امیدهایی را بردند؛ مسافرت‌های نوروزی انجام شد، لحظات خوبی برای هم‌میهنان رقم خورد ولی متاسفانه تصادفات جاده‌ای، جان هزاران نفر را گرفت؛ باران‌های بهاری باریدن گرفت و اگرچه تالاب‌ها را پرکرد ولی سیلاب‌هایی جاری شد و در مسیرش خانه‌ها و جان‌هایی را با خود برد؛ سیزده بدر، روز طبیعت، گرامی داشته شد، خاطرات زیبایی پدید آمد و بازهم درخت‌هایی شکسته شدند و زباله‌هایی طبیعت را فراگرفت. شاید در سال پیش‌رو، همچون سال‌های قبل، در کنار جنبه‌های خوب زندگی، آسیب‌های زیستی، روانی و اجتماعی رخ دهند که بخش زیادی از آنها قابل پیشگیری باشند.

🔸 اگرچه عواملی نظیر طبیعت در پدیدآمدن برخی از این رخدادها موثر هستند؛ اما به جرات می‌توان گفت در همه این موارد، حتی ویرانگری سیلاب‌ها، به درجاتی ردپای همه ما، اعم از شهروندان و مسئولان، دیده می‌شود. در کنار صحنه‌های شکوهمند و کم‌نظیر یاری‌رسانی‌ها که توسط هم میهنان عزیز رخ می‌دهد، نقادی‌ها به ویژه در محیط‌های مجازی، رفتار مشترکی است که در اکثریت شهروندان و مسئولان دیده می‌شود؛ انتقادهایی که ای‌بسا نادرست نیستند ولی صرفا به تخلیه هیجان شبیه هستند تا اقدامی موثر. این انتقادها به گونه‌ای بیان می‌شوند که گویا در آنچه رخ داده است، از اختلاس، سیل، تصادف‌ها یا آسیب‌های روانی- اجتماعی، فقط دیگران سهیم‌اند و آنهم دیگرانی که معلوم نیست دقیقا چه کسانی هستند. به نظر می‌رسد به ندرت نگاه‌های نقادمان بر رفتارهای خودمان متمرکز می‌شود و به ندرت نیک‌نظر می‌کنیم و پر خویش را در تیرهایی که به سویمان می‌آیند در میابیم.

 

💠  براستی آیا احتمال دارد، بی‌آنکه آگاه باشیم، نقشی در رنج خود، هم‌میهنان و آسیب‌های کشورمان داشته باشیم؟ آیا نقش خود را در کاهش آسیب‌ها به خوبی ایفا می‌کنیم؟

🔸 در سری نوشته‌های «#شمع_ما و #سهم_ما» که از هفته‌های آتی منتشر می‌شود سعی خواهد شد با نگاهی روان‌شناختی، به مسائل و رفتارهای اجتماعی پرداخته شود با این امید که «به جای لعنت فرستادن به تاریکی، شمعی روشن کنیم» و «سهم‌ موثرمان را در کاهش رنج انسان‌ها و اعتلای کشورمان ایفا کنیم».

این نوشته‌ها، در رسانه‌های زیر منتشر خواهد شد:

  • کانال تلگرام (Telegram)

https://t.me/DrPoursharifi

  • سایت شخصی (Websiet)

http://poursharifi.ir/

  • فیس بوک (Facebook)

https://www.facebook.com/poursharifi

  • اینستاگرام (Instagram)

https://www.instagram.com/poursharifih

  • لینکدین (Linkedin)

https://www.linkedin.com/in/hamid-poursharifi-57b57043/

 

در صورت مفید یافتن، لطفا نشر دهید.

@DrPoursharifi

 

 

مطلب قبلی بایدهای روان‌شناختی در بحران طبیعت
مطلب بعدی درج اسامی دارندگان پروانه از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره: اقدامی ارزنده
چاپ
788 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x