X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

عزم ملی روانشناسان و مشاوران کشور برای احیای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

  

🔸 روانشناسان و مشاوران کشور، هرگز فراموش نخواهند کرد روزگاری را که حتی بزرگان روانشناسی، حق کار مستقل نداشتند و به لحاظ قانونی مجبور بودند زیرنظر روانپزشکانی که دانشجوی خودشان بودند خدمات حرفه ای داشته باشند.

 

🔸 روانشناسان و مشاوران کشور، قدر و منزلت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را می دانند و قدردان همه شخصیت های حقیقی و حقوقی هستند که برای پدیدآیی و دوام سازمان تلاش کرده اند.

 

🔸 در حال حاضر #سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره  با چالش هایی روبرو هست (از قببل عدم  #تعیین_رئیس_سازمان ، عدم #شفافیت_مالی ، تردید در #سلامت_اداری) که اگر برای احیای آن عزمی ملی صورت نپذیرد، ابتدا از درون تو خالی خواهد شد و سپس از بیرون مورد هجمه قرار خواهد گرفت و این دستآورد عظیم که موجب هویت روانشناسان و مشاوران کشور است از بین خواهد رفت.

 

🔸 متاسفانه با گذشت  قریب 17 ماه از شروع دوره چهارم شورای مرکزی، هنوز سازمان  با مشکل عدم #تعیین_رئیس_سازمان مواجه است.

موقتی بودن ریاست باقیمانده از دوره سوم، ابلاغ نظر نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي توسط دفتر رياست جمهوري مبنی بر عدم تایید ایشان برای دوره چهارم و اصرار ایشان بر باقی ماندن در پست ریاست، باعث شده شورای مرکزی بیشترین وقت خود را صرف حل مساله ریاست نماید و بسیاری از وظایف ذاتی سازمان به درستی و با صحت و دقت پیش نرود.

 

🔸 در حال حاضر #سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره فاقد #شفافیت_مالی است،

 و حداقل از ابتدای دوره سوم شورای مرکزی تاکنون، هیچ گزارش مالی  که مورد تایید شورای مرکزی و هیات بازرسان باشد وجود نداشته است.

به عبارتی دیگر، اعضای سازمان نظام نمی دانند که  حق عضویتشان که گاهی با هزار سختی تامین می شود، چگونه و به چه مصارفی می رسد و نمی دانند که آیا شایعه های حیف و میل مالی تا چه حد صحت دارد.

 

 

🔸 در حال حاضر تردیدهایی در خصوص #سلامت_اداری در #سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره وجود دارد.

آخرین مصوبه شورای مرکزی در دوره سوم، موسوم به #مصوبه_14_تیرماه_1395 اشاره به تردیدهای جدی شورای مرکزی و هیات بازرسان در خصوص سلامت اداری داشت.

نه تنها تاکنون، اجرای این مصوبه پیگیری نشده است، همچنین متاسفانه شواهدی در خصوص وجود یا تداوم آسیب های اداری نظیر عدم رعایت نوبت مصاحبه گزارش می شود؛ مساله ای که لازم است توسط شورای مرکزی و هیات بازرسان بررسی و ضمن اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده، گزارش آن به اعضای سازمان رسانیده شود.

 

🔸 در دوره چهارم اقدام عملی و جدی برای #دفاع_از_حقوق_روانشناسان_و_مشاوران که از وظایف اصلی و سه گانه سازمان می باشد صورت نپذیرفته است.

 

🔸 در دوره چهارم، اقدام عملی و جدی برای #دفاع_از_حقوق_مراجعان ، نظیر تصریح مرزهای صلاحیت، که از وظایف اصلی و سه گانه سازمان می باشد صورت نپذیرفته است؛ ضعفی که امکان مداخله نهادهای خارج از سازمان را در امور روانشناسی و مشاوره مهیا می سازد.

 

 

🔸 برای روانشناسان و مشاوران کشور، اهمیت #سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره آنقدر بالاست که آن را خانه دوم خود می دانند و اجازه نمی دهند حتی افرادی که احیانا در ایجاد و دوام سازمان نقش داشته اند، به آن آسیب وارد کنند و با همه احترامی که به پیش کسوتان دارند حتی تعلل های آنها را نیز برنخواهند تافت.

 

🔸 روانشناسان و مشاوران کشور انتظار دارند که #شورای_مرکزی بدور از هر گونه ملاحظات سیاسی کارانه و بدون افتادن در تله مشمول زمان شدن، در اولین فرصت نسبت به #تعیین_سرپرست_سازمان اقدام نماید تا اقدامات بعدی برای انتقال مسئولیت به فردی که توسط شورای مرکزی منتخب شده و توسط ریاست جمهوری تایید می شود صورت پذیرد.

 

🔸 در صورتی که شورای مرکزی قادر به اقدام کارآمد در خصوص رفع سریع معضل ریاست سازمان ودیگر وظایف ذاتی خود نشدند، روانشناسان و مشاوران کشور انتظار دارند که #هیات_بازرسان ، به وظایف ذاتی خود برای تشکیل #مجمع_عمومی و در صورت نیاز حتی انحلال شورای مرکزی اقدام نمایند.

 

 

🔸همه روانشناسان و مشاوران کشور

همسو با #منظومه_انجمنهای_علمی_روانشناسی_مشاوره

در یک عزم ملی

با قدمی، (حداقل فوروارد این مطلب و در صورت امکان تماس با اعضای شورای مرکزی و هیات بازرسان)

یا قلمی (نگارش درخواست ها و مطالبات خود)

برای

#احیای_سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره

تلاش خواهند کرد تا

#تعیین_رئیس_سازمان ،

#شفافیت_مالی ،

#سلامت_اداری ،

#دفاع_از_حقوق_روانشناسان_و_مشاوران و

#دفاع_از_حقوق_مراجعان

محقق شود.

 

دکتر حمید پورشریفی

عصو سابق شورای مرکزی و معاون سابق پارلمانی، حقوقی و استانهای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

دهم آذرماه 1396

 

@DrPoursharifi 

https://t.me/DrPoursharifi

 

مطلب قبلی مشاوره دانشجویی از افتخارات بهداشت روان کشور عزیزمان
مطلب بعدی آخرین سخن با اعضای محترم چهارمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره
چاپ
1504 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x