X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

#فردا_دیر_است : ضرورت #مداخله_در_بحران در #حرفه_روانشناسی_و_مشاوره

#نقدی بر #رخداد پیش آمده در #مراسم #دیدار_نوروزی_روانشناسان_و_مشاوران و #انعکاس_خبری آن

 

🔴 #فردا_دیر_است : ضرورت #مداخله_در_بحران در #حرفه_روانشناسی_و_مشاوره

💠 #نقدی بر #رخداد پیش آمده در #مراسم #دیدار_نوروزی_روانشناسان_و_مشاوران و #انعکاس_خبری آن

 

🔸 به دنبال برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نوبت اول در تاریخ 26 اسفند 96 و دعوت هیات بازرسان به #مجمع_عمومی_فوق_العاده (نوبت دوم)، حرفه روانشناسی و مشاوره در سایه دریافت پیام انجمن های علمی و نیز پیام  بیش از 50  استاد برجسته روانشناسی و مشاوره در هفته گذشته روزهای پرشوری را می گذراند تا اینکه روز چهارشنبه 29 فروردین با #مانع_تراشی_های #مسئولان_اجرایی و نظر فرمانداری تهران، برگزاری مجمع روز 31 فروردین به #تعویق افتاد.

 

🔸 این مانع تراشی ها و پدیدآیی این #فکر در #اعضای_سازمان که چرا #نامحرم بوده و مجاز به شنیدن #گزارش_بازرسان نیستند #هیجان_منفی ایجاد کرده بود که #نگران_کننده بود و دو انتظار می رفت: یا #انفعال_و_سرخوردگی در اعضا و یا #برونریزی_هیجانها؛ که هر دو می توانست جنبه های منفی به دنبال داشته باشد.

 

🔸 هرساله «دیدار نوروزی روانشناسان و مشاوران» در اواخر فروردین توسط خانه اندیشمندان و انجمن روانشناسی ایران و مشارکت دیگر انجمن های علمی و مشاوره برگزار می شد، از شانس زمان این مراسم امسال،  30 فروردین، درست بعد از یک روز از اعلام خبر توقف مجمع عمومی قرار گرفته بود و اینچنین بود که #هیجانهای_منفی حاصل از تعویق مجمع در این دیدار که قرار بود همراه با شادی باشد بعد از #مواجه شدن با #یکی_از_مسئولان_اجرایی_سازمان_نظام #فوران کرد.

 #ای_کاش، #نه #توقف_مجمع_عمومی رخ می داد و #نه #برونریزی_ناراحتی حاصل از آن.

 

🔸اما #چرا_بحران؟ اگر حرف ها فقط درون حرفه بماند آثارمنفیِ مشکلات حرفه محدودتر خواهد بود ولی متاسفانه اطلاع حاصل شده که #مساله #ابراز_ناراحتی در #دیدار_نوروزی در قالب #تیترهایی نظیر «آزردگی روان در سازمان نظام روانشناسی» و « حال روانشناسی کشور خوب نیست » در #خبرگزاری_فارس_نیوز #منتشر شده است و این یعنی، مسائل حرفه بیش از پیش به بیرون از حرفه کشیده شده و مشکلات سازمان به مرحله بحران رسیده است و اینکه گرهی که می توانست با دست باز شود اگر نجنبیم و اگر مداخله فوری صورت نگیرد با دندان هم باز نخواهد شد و آثار منفی آن همچون بهمنی آسیب زا، «نگاه های مثبت شهروندان به روانشناسی و مشاوره» را زیر خواهد گرفت و دستآوردهای ارزشمند اعضای جامعه روانشناسی و مشاوره دستخوش آسیب خواهد شد.

 

اینچنین است که لزوم #مداخله_در_بحران وجود دارد،

به همین منظور، #پیشنهاد می شود:

  1. #شورای_مرکزی بحرانی بودن شرایط را درک کرده و #بجای #ماندن_در_روشهای_قبلی، در اولین فرصت ضمن #تعیین_سرپرست برای سازمان تا مشخص شدن رئیس جدید، نسبت به #بررسی مشکلات #آسیبهای_اداری و #عدم_شفافیت_مالی اقدام جدی و مسئولانه انجام دهد.

     

  2. #بازرسان_سازمان #ضمن اینکه نسبت به #رفع_موانع_برگزاری #مجمع_عمومی_فوق_العاده اقدام می کنند، اقدامات شورای مرکزی را رصد کرده و در صورت #مشاهده_تغییرات_مثبت در #عملکرد_شورا، به گونه ای عمل کند که ضمن #برگزاری_مجمع و #ارایه_گزارش خود، دستور #انحلال_شورای_مرکزی از #دستور_مجمع عمومی فوق العاده #خارج شود.

     

  3. #نمایندگان_وزارتین_علوم_و_بهداشت در شورای مرکزی در خصوص دو پیشنهاد ذکر شده، هم همراه اقدامات مثبت احتمالی شورای مرکزی باشند و هم بازرسان را در انجام وظایف محوله همراهی نمایند.

 

با آرزوی بهترین ها برای حرفه ارزشمند روانشناسی و مشاوره

دکتر پورشریفی

31 فروردین 1397

مطلب قبلی یک تاسف عمیق، یک خبر خوش و سئوالهای اعضای حرفه روانشناسی و مشاوره
مطلب بعدی روانشناسی در ایران: رشته ای علمی و جذاب، حرفه ای تخصصی و کارآمد
چاپ
1365 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x