X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

مجمع عمومی فوق العاده در اسفند 96 و مراسم روز روانشناس در اردبیهشت 95: شباهت و تفاوت ها

مجمع عمومی فوق العاده در اسفند 96 و مراسم روز روانشناس در اردبیهشت 95: شباهت و تفاوت ها

 

💠 به دنبال برگزاری موفقیت آمیز مجمع عمومی فوق العاده به تاریخ 26 اسفند 1396، برخی در فضای مجازی این رویداد را به لحاظ تعداد شرکت کننده با مراسم روز روانشناس در اردیبهشت 1396 مقایسه کرده و خواسته یا ناخواسته مجمع عمومی برگزار شده را ناارزنده ساخته اند. بر این اساس لازم شد شباهت و تفاوت های این دو مراسم ذکر شود.

 

شباهت:

🔸 هر دو رویداد ارزشمند بوده و در مجموع برای حرفه روانشناسی و مشاوره منشاء آثار سودمندی بوده اند.

 

تفاوت ها:

🔸 در مراسم روز روانشناس، تعداد شرکت کنندگان حتی بیش از ده برابر حاضران در مجمع عمومی بود.

🔸 در مراسم روز روانشناس، همه می توانستند حضور یابند ولی در مجمع عمومی فقط اعضای سازمان مجاز به ورود بودند و حتی افراد دارای کارشناسی ارشد که مدارک عضویت ارسال کرده ولی کارت عضویت دریافت نکرده بودند نمی توانستند وارد سالن شوند.

🔸 در مراسم روز روانشناس، تنها برای مجری و خواننده مبلغ 10 میلیون تومان پرداخت شده بود، اما در مجمع عمومی برگزار شده نه از مجری خبری بود، نه خواننده و جاذبه های نظیر آن و  نه از پذیرایی؛  و  هیچ هزینه ای صورت نگرفته بود.

🔸 در مراسم روز روانشناس، برای مدعوین شوراهای استانی، هزینه رفت و برگشت پرداخت شده بود، اما در مجمع عمومی، نه بازرسان به پولی از سازمان دسترسی داشتند و نه هزینه ای بابت آمد و شد افرادی که از خارج از تهران آمده بودند پرداخت شد.

🔸 مراسم روز روانشناس، با همه ظرفیت های اداری و انسانی حقوق بگیر سازمان نظام و نیز مشارکت جدی سازمان بهزیستی انجام گرفت ولی مجمع عمومی بدون هیچ نیروی انسانی و تنها توسط دو بازرس سازمان پیگیری شد.

🔸 برای برگزاری مراسم روز روانشناس همه ظرفیت های اطلاع رسانی به کار گرفته شد، در حالی که فراخوان مجمع عمومی نه تنها حتی در سایت سازمان درج نشد، بلکه با اقدام غیرقانونی روابط عمومی سازمان مبنی بر اعلام غیرقانونی بودن مجمع، برخی از اعضای سازمان نگران حضور در مجمع و پیامدهای ناشی از آن بودند.

🔸 در مراسم روز روانشناس تالار وحدت در نظر گرفته شده بود (نمی دانم برای آن هزینه ای پرداخت شده بود یا نه) ولی برای برای مکان مجمع عمومی، نه تنها همراهی صورت نگرفته بود بلکه توسط برخی از مسئولان اجرایی سازمان مانع تراشی شده بود به طوری که از واحد اختصاص دهنده سالن خواسته شده بود که انصراف خود را از واگذاری سالن اعلام نماید، اقدامی که موفقیت آمیز نبود.

🔸 در مراسم روز روانشناس که دو ماه مانده به انتخابات دور چهارم شورای مرکزی برگزار شد، با پخش فیلمی از رئیس دوره سوم در مجلس و با بزرگنمایی تلاش های ایشان برای راه اندازی سازمان و بدون اشاره به نقش تعیین کننده دیگر شخصیت های حقیقی و حقوقی در راه اندازی سازمان، به نوعی یک اقدام تبلیغاتی و یک سوء استفاده از مراسم صورت گرفت (یک آسیب سازمانی)، در حالی که مجمع عمومی فوق العاده برای این تشکیل شده بود که جلوی آسیب ها گرفته شود.

 

💠 فارغ از هرگونه تفاوت ها، حتی اگر تعداد شرکت کننده مراسم روز روانشناس به مراتب چند برابر بیشتر هم می بود باز هم نمی توان به آن اسم مجمع عمومی گذاشت، چرا که مجمع عمومی با دستور مشخص و صرفا با حضور اعضا برگزار می شود و برنامه های آن توسط هیات رئیسه منتخب مجمع نه مسئولان اجرایی و نه بازرسان هدایت می شود کما اینکه در مجمع عمومی برگزار شده، خود بازرسان با اینکه فراخوان مجمع را داده بودند به لحاظ زمانی فرصت محدودی توسط هیات رئیسه به آنها اختصاص یافت.

 

🔸 همانطوری که روانشناسان و مشاوران یاد می دهند که در سطح انسانی مقایسه ها صورت نگیرد، به نظر می رسد این امر در مورد مراسم و رخدادها صادق است و نمی توان دو مراسم را که هر دو ارزشمند هستند ولی با دو هدف متفاوت انجام شده است با هم مقایسه کرد.

 

🔸 پیشاپیش سال نو را به همه هم رشته ای ها و هم حرفه ای های ارجمندم تبریک گفته، بهترین ها را برای تک تک تان  آرزو می کنم و امیدوارم که در سال جدید ارکان به جای افراد بر سازمان حاکم شوند و سازمانی سالم و به دور از هرگونه آسیب اداری و مالی داشته باشیم تا با فراغ بال و اثربخشی بالا، به پیگیری حقوق روانشناسان و مشاوران و نیز مراجعان آنها پرداخته شود.

 

حمید پورشریفی

28 اسفندماه 1396

مطلب قبلی برگزاری موفقیت آمیز مجمع عمومی فوق العاده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره (نوبت اول): گامی به سوی بهار حرفه
مطلب بعدی آیا فقط مردها «مرد» هستند؟
چاپ
945 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x