X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

نحوه اطلاع رسانی خبر بد

  

🔸 تا زندگی بوده، خبر بد هم به موازات خبر خوب وجود داشته است، با این وجود، خبر بد بیشتر از خبر خوب، منتشر می شود، در ذهن ها می ماند و نقش آفرینی می کند.

 

🔸 همه ی انسان ها به درجاتی و متخصصان حرفه های سلامت، بیش از دیگران، متاسفانه گاهی مجبورند خبر بدی نظیر یک حادثه، مرگ یا بیماری را به فرد و یا خانواده وی اطلاع رسانی کنند.

 

🔸 صاحبنظری (باکمن) گفته است، اگر دادن خبر بد به نحو نامناسبی انجام شود، فرد یا خانواده ی او هرگز شما را نخواهند بخشید؛ و اگر به خوبی انجام شود، آنها هرگز شما را فراموش نخواهند کرد».

 

🔸 جدا از این امر، رساندن خبر بد، اگر به درستی صورت نگیرد ممکن است آثار منفی بر سلامت و کیفیت زندگی فرد داشته و خود موجب اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) شود.

 

💠 ملاحظات لازم در رساندن فردی خبر بد:

 

 1. موقعيت مناسبي را از نظر زمان و مكان براي بيان موضوع فراهم كنيد .

 2. قبل ازاينكه با فرد مواجه شويد طرح مشخصي براي بيان موضوع در ذهنتان داشته باشيد .

 3. تلفن همراه خود را خاموش كنيد .

 4. هر عاملي را كه باعث قطع ارتباط شما با فرد مي شود كنترل كنيد .

 5. براي بيان موضوع در مكان مناسبي روبروي فرد بنشينيد .

 6. تماس چشمي با او برقرار كنيد .

 7 . به حالات احساسي و عاطفي او توجه داشته باشيد .

 8. انتظار داشته باشيد كه فرد با ديدن شما ممكن است نگران و مضطرب شود.

 9. انتظار داشته باشيد كه پس از شنيدن خبر شرايط رواني و رفتاري او به هم بريزد .

10. دادن يك خبر بد به ديگران كار بسيار دشواري است، به همين دليل شما هم ممكن است در ابتدا نگران و مضطرب شويد، اين حالت غيرطبيعي نيست و به تدريج به خودتان مسلط خواهيد شد .

 11. توصيه مي شود هنگام دادن يك خبر ناخوشايند به ديگران تنها نباشيد .

 12. قبل از دادن خبر ناخوشايند به فرد، سعي كنيد ميزان اطلاعات او را از موضوع ارزيابي كنيد .

 13. دقت كنيد كه فرد خبر را همانطور كه هست درك كرده باشد، در صورت سوء برداشت آن را اصلاح كنيد .

 14. در صورتيكه فرد آگاهانه و نا آگاهانه سعي در انكار موضوع دارد به او كمك كنيد كه واقيعت را بپذيرد .

 15. سعي كنيد در حد دانش، توانايي و درك فرد به او اطلاعات بدهيد .

 16. از به كار بردن كلمات و اصطلاحات نا مفهوم و تخصصي كه باعث گيج شدن او مي شود خود داري كنيد .

17. به طور شفاف، روشن با زبان ساده و مناسب با فرهنگ فرد صحبت كنيد .

 18. به او بگوييد متاسفانه بايد موضوع مهمي كه زياد هم خوشايند نيست به شما اطلاع بدهم.

 19. مطمئن شويد فرد آمادگي نسبي شنيدن مطلب را دارد.

 20. درصورتي كه فرد مفهوم پيام را درك نكرده است ، پيام را مجددا تكراركنيد. مثال: (شما ميدونيد كه بر اثر اين حادثه ..... خيلي از افراد آسيب ديدند ، تعدادي هم متاسفانه فوت شدند و از عده اي هم هنوز خبر يا اطلاعي در دست نيست شايد هنوز زير آوار باشند يا در ساير شهرستان ها دربيمارستان ها بستري باشند ...).

 21. بعد از دادن خبر كمي صبر كنيد ( 10 الي 20 ثانيه ) به فرد فرصت دهيد كه اطلاعات دريافت شده را درك كند و با آن كنار آيد.

 

 

💠 نکات مهم بعد از رساندن خبر بد

🔸 با او همدلي كنيد و از پاسخ هاي همدلانه زير استفاده كنيد:

 

         احساس ناراحتي خود را در حالات چهره نشان دهيد.

         . با استفاده از جملات همدلانه سعي كنيد او را آرام كنيد.

        . مي فهمم كه شنيدن اين خبر حتما" براي شما بسيار سخت است.

        . اين احساس را كسي بهتر از شما درك نمي كند.

        . باور كردن اين خبر مشكل است.

          در صورت امكان دست او را بگيريد (با لحاظ کردن مسایل فرهنگی و جنسیت)

          فاصله فيزيكي خود را با او كمتر كنيد (با لحاظ کردن مسایل فرهنگی و جنسیت).

         درصورتي كه فرد گريه كرد به او فرصت دهيد تا گريه اش تمام شود تا بتواند با شما صحبت كند.

         از او بپرسيد آيا سؤالي از شما دارد.

         از او سؤال كنيد در حال حاضر چه كمك يا انتظاري از شما دارد .

 

🔸 از همین الان دانش و مهارت خود را برای رساندن خبر بد، افرایش دهیم.

 

🔸 مطالب فوق برگرفته از مباحث مطرح شده در کارگاه آموزشی مشترک دکتر حمید پورشریفی و دکتر فریبا زرانی با موضوع «نحوه اطلاع رسانی خبر بد» می باشد.

 

 

@DrPoursharifi

https://t.me/DrPoursharifi

مطلب قبلی بخندانیم، بی آنکه برنجانیم: تاملی برای مهران مدیری و دیگر طنزپزدازان عزیز کشورمان
مطلب بعدی کنکاشی روانشناختی در ویژگی خادمانِ! سازمان های حرفه ای
چاپ
1408 به این مطلب امتیاز دهید:
3/5

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x