X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

چرا شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره غیر فعال است؟!

🔴 چرا شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره غیر فعال است؟!

 

💠 سایکوپرس، کانال تلگرامی که منسوب به یکی از معاونین سازمان نظام و یکی از منتخبین سومین انتخابات داخلی شورای مرکزی برای ریاست سازمان نظام هست، به تاریخ 7 مردادماه 1397 نوشته‌ای بی‌نام منتشر کرده است با عنوان «چرا شورای مرکزی غیر فعال است».

در متن این نوشته آمده است: «شورای مرکزی طبق قانون کار می‌کند اولین اقدام رییس سازمان را مشخص می‌کند و بقیه کارها را از طریق رییس باید انجام دهد. شورای مرکزی منتظر است حکم رییس زده شود تا کارش شروع شود».

 

💠 با دیدن این نوشته چند سئوال به ذهن متبادر می شود؟

 

🔸 اولین و مهم‌ترین سئوال اینکه، مگر سایکوپرس سخنگوی سازمان نظام است که اخبار سازمان را منتشر می‌کند؟ و آنهم قبل از انتشار در سایت سازمان.

🔸 آیا کانال سایکوپرس مجوز دارد که از طرف سازمان و شورای مرکزی پاسخگوی سئوالات باشد؟ آنهم سئوالاتی که پرسشگر آن معلوم نیست.

 

🔸 آیا این جمله که «شورای مرکزی منتظر است حکم رییس زده شود تا کارش شروع شود » بر اساس تصویب شورا بوده است؟، یا این تصمیم خارج از شورا اتخاذ شده است و بدون اراده اعضای شورا اعمال می‌شود؟

🔸منظور از رئیس چه کسی است؟ آیا منظور یکی از دو نفر منتخب چهارم دیماه 1396 می‌باشد که رای برابر داشتند و هیچکدام حائز اکثریت آراء نبودند؟ و یا یکی از منتخبان که وانمود می‌شد در جلسه 10 اردیبهشت در خصوص ایشان اجماع شده است؟ جلسه‌ای که به استناد نامه یکی دیگر از منتخبان، آیین‌نامه داخلی در آن رعایت نشده بود.

🔸 به استناد کدام مصوبه، جلسات شورای مرکزی بعد از جلسه 7 خردادماه 1397 تشکیل نشده است؟

 

🔸 آیا این نوشته، کاهش شان و جایگاه شورای مرکزی و نیز شان‌بخشی به جایگاه رئیس نیست؟

🔸 مگر پرداختن به وظایف گسترده شورای مرکزی که در ماده 12 قانون سازمان به آن اشاره شده است منوط به تعیین رئیس سازمان هست؟

🔸 آیا این نوشته حاوی همان نگرش «تقدم افراد بر ارکان» نیست که انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره و نیز استادان برجسته روان‌شناسی و مشاوره نقاد آن بودند؟

 

 

🔸 مگر شورای مرکزی قبلا فعال بود که اخیرا غیرفعال شده است؟

🔸 به جز جلسات و تصمیمات ناکام شورای مرکزی که در دو سال گذشته برای تعیین رئیس بوده است چه تعداد از جلسات شورای مرکزی در دوره چهارم به مسائل اساسی روان‌شناسان و مشاوران و نیازهای مراجعان اختصاص یافته است و این جلسات چه نتایج ملموسی داشته است؟

 

🔸 آیا جمله اول این نوشته صحت دارد که «شورای مرکزی طبق قانون کار می کند»؟

🔸 آیا اداره جلسات شورای مرکزی توسط هیات رئیسه‌ای که مدت قانونی آنها از سال 1393 به پایان رسیده است و اتخاذ برخی از تصمیم‌های حساس بدون دستور جلسه و خارج از چهارچوب آیین نامه داخلی، قانونی است؟

🔸 آیا این تصمیم که مجمع عمومی با حضور اعضای شوراهای استانی و شورای مرکزی انجام شود (یعنی تجمیع دو رکن بجای یک رکن) قانونی است؟ اگر گفته می‌شود بله، به استناد کدام بخش از قانون سازمان نظام چنین تصمیمی اتخاذ شده است؟

 

🔸 با توجه به اینکه برخلاف رئیس سازمان، تعیین رئیس شورای مرکزی نیازمند تایید ریاست جمهوری نیست، چرا در دو سال گذشته رئیس جدید شورای مرکزی تعیین نشده است و شورای مرکزی با هیات رئیسه‌ای فعالیت می‌کند که سال 1391 به مدت دوسال تعیین شده بودند؟

 

🔸 آیا می توان گفت که به تعویق انداختن برگزاری جلسات شورای مرکزی، یک نوع گروکشی است؟

🔸 تاخیر جلسات شورای مرکزی چه نفعی برای سازمان و حرفه دارد؟

🔸 چه کسانی از تاخیر جلسات شورای مرکزی سود می‌برند؟

 

🔸 آیا می‌توان عدم برگزاری جلسات شورای مرکزی را نشانه‌‌ی دیگری از ناکارآمدی شورای مرکزی دانست که توسط بازرسان ارجمند سازمان مطرح شده بود؟

 

💠 حتی در زمانی که جلسات شورای مرکزی تشکیل می‌شد آنطور که باید و شاید، به تردیدهای جدی اعضای سازمان از قبیل عدم شفافیت مالی و آسیب های اداری و مسائل اساسی روان‌شناسان و مشاوران پرداخته نمی‌شد، و اینک آیا ممکن است آسیب‌های احتمالی در سازمانی که هم رئیس ندارد و هم جلسات شورای مرکزی در آن تشکیل نمی‌شود، روند رو به تزایدی داشته باشند؟

🔸نظر و موضع تک تک اعضای محترم شورای مرکزی، به ویژه نمایندگان محترم وزارتین علوم و بهداشت در این خصوص چیست؟

 

 

دکتر حمید پورشریفی

8 مردادماه 1397

مطلب قبلی سایه آسیب‌زای سوء‌استفاده عاطفی از روابط فردی تا روابط سازمانی
مطلب بعدی آسیب‌شناسی رشته و حرفه روان‌شناسی و مشاوره از نگاه دکتر حمید پورشریفی
چاپ
1274 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x