متخصصان آموزش دهنده به عموم

شقایق جلالی
0 18880

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

آشنایی با توانمندی راستی و صداقت


تعریف راستی و صداقت
پترسون و سلیگمن راستی و صداقت را این‌طور تعریف کرده‌اند:

 الگوی منظمی از رفتار که با ارزش‌های مطلوب فرد سازگار است (انجام آنچه که خود به دیگران توصیه می‌کنید)
 تأیید و تصدیق آشکار باورهای اخلاقی، حتی اگر آن باورها در بین عامه مردم محبوب نباشد (شجاعت پیش‌نیاز راستی و صداقت است).
 رفتار مراقبت آمیز با دیگران که خود را در کمک به دیگران به وقت نیاز آن‌ها و همین طور حساسیت به نیازهای دیگران نشان می‌دهد. (من قبل از آن که نظرات سلیگمن و پترسون را بدانم راستی و صداقت را یک توانمندی فردی می‌دانستم؛ اما این پژوهشگران راستی و صداقت را توانمندی می‌دانند که به فرد انگیزه می‌دهد تا اقدام اجتماعی مفیدی انجام دهد.)

به طور خلاصه راستی و صداقت فراتر از حرف زدن است و شامل پذیرفتن مسئولیت در قبال فکر و احساس خود و عمل بر طبق آن است. فردی که این توانمندی را دارد خود در ارتباط با دیگران خود واقعی‌اش را نشان می‌دهد، همین طور فردی است که به لحاظ اخلاقی عمل و گفتارش باهم می‌خواند.

فواید راستی و صداقت

مؤلفه شناخت خود راستی و صداقت سازگارانه است چون به ما این توانایی را می‌دهد که رفتار خودمان را اصلاح کنیم و زندگی کارامدتری داشته باشیم. کارل راجرز انسان کاملاً کارآمد را فردی می‌داند که می‌تواند هیجانات متغیر خودش را تنظیم کند، این اطلاعات را بپذیرد و متناسب با این اطلاعات رفتار کند.
با راستی و صداقت اقدام کردن فواید اجتماعی هم دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افراد اصیل محبوب‌اند، به لحطاظ اجتماعی¬ موردحمایت اند و از رابطه نزدیک با دیگران فواید فراوانی می‌برند. یافته پژوهشی دیگر این است افرادی که در معرفی خودشان متعادل عمل می‌کنند و به توانایی‌ها و ضعف‌هایشان اذعان دارند در نظر دیگران افرادی اصیل دیده می‌شوند.
تعجب‌برانگیز نیست که رفتارهای مبتنی بر راستی و صداقت باعث می‌شود تا رهبران کارامدتر باشند. پژوهشگران دریافته‌اند وقتی مدیران آموزشی در قبال تصمیماتشان مسئولیت‌پذیرند و بدون اعمال نفوذ پیدا و پنهان راهبری و مدیریت می‌کنند، در مقابل معلم‌ها هم به احتمال بیشتری به تصمیمات آن‌ها اعتماد و مطابق راهبری آن‌ها عمل می‌کنند. در دنیای تجارت هم روابط محیط کاری وقتی بیشتر موثر است که مدیران بیشتر خودشان باشند و بر طبق مقررات خشک اداری همکاران خود را زیردست نبینند.

کدام نهادها راستی و صداقت را در جامعه تقویت می‌کنند؟

نهادهایی که تلاش می‌کنند تا راستی و صداقت را ترویج بدهند زیادند، اما فقط بعضی از آن‌ها به صورت پژوهشی مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند.
والدین اولین فرصت‌ها را برای ترغیب کردن فرزندانشان به راستی و صداقت دارند. بچه‌ها زود یاد می‌گیرند که «راست بگویند». تقریباً همه والدین به بچه‌هایشان یاد می‌دهند که انجام یک رفتار اشتباه دردسر کمتری دارد تا اینکه در مورد آن رفتار دروغ بگویند (مثلاً وقتی بچه انکار می‌کند که کار غلطی را انجام داده یا فرد دیگری به خاطر کار اشتباهی که خودش انجام داده سرزنش می‌کند).
البته والدین ممکن است والدین به طور غیر عمدی به بچه‌هایشان یاد بدهند که رفتار نادرست و حیله گرانه بعضی وقت‌ها زندگی حداقل در کوتاه مدت آسان تر می‌کند. مثلاً کودک می‌بیند که والدینش دوست دارند مراسم خوردن شام با فامیل را ملغی کنند ولی وقتی اعضای فامیل برای شام می‌رسند، پدر و مادر شادی و خوشحالی از خودشان نشان می‌دهند یا مثلاً یک پدر خوش نیت به کودکش می‌گوید که حتی اگر از هدیه‌ای خوشش نیامد طوری رفتار کند که انگار خوشش آمده است.
بعدها به موازات بزرگ‌تر شدن کودک مدرسه و دبیرستان هم نقش قابل‌توجهی در رشد اخلاقی او دارند. درس‌های رسمی آموزش اخلاق محدود به دوران نوجوانی نمی‌شود. دروس اخلاق حرفه‌ای در دانشکده‌های علوم پزشکی، دانشکده‌های اقتصاد، دانشکده‌های روانشناسی بالینی و دیگر جایگاه‌های آموزش حرفه‌ای ارائه می‌شود. اغلب این برنامه‌های آموزشی بر آنچه که نباید انجام بدهیم تمرکز دارند (همین طور مجازات های حرفه‌ای که در انتظار خاطیان است را به گوشزد می‌کنند). پترسون و سلیگمن پیشنهاد می‌دهند که این برنامه‌های آموزشی به احتمال بیشتری به هدف‌هایشان خواهند رسید اگر که تغییری عمده در آن‌ها اتفاق بیفتد. پیشنهاد این پژوهشگران این است که بر خلاف روال معمول این برنامه‌ها که قبلاً توضیح داده شد تمرکز روی این باشد که انجام کدام اعمال برای یک حرفه‌ای اخلاق مدار شدن لازم است.

تمرین‌هایی برای تقویت راستی و صداقت

تمرین‌های پیش رو برای تقویت راستی و صداقت از لیستی گلچین شده که جاناتان هایدت پژوهشگر روانشناس دانشگاه ویرجینیا تهیه کرده است:

 از گفتن دروغ‌های کوچک و بی‌خطر به دوستانتان امتناع کنید (این امتناع شامل تعریف و تمجیدهای الکی هم می‌شود). اگر دروغی گفتید بگویید که این کار را کرده‌اید و معذرت‌خواهی کنید.

 بر خودتان نظارت کنید و هر وقت که دروغی گفتید آن را در یک فهرست ثبت کنید. سعی کنید که این فهرست هر روز کوچک‌تر شود.

در پایان روز اتفاقاتی را به یاد بیاورید که در آن‌ها سعی کردید تا دیگران را به دروغ تحت تأثیر قرار دهید یا خودتان را آن نشان بدهید که نیستید. سعی کنید که دیگر این کار را انجام ندهید.

از شما برای مطالعه این مقاله متشکرم. به امید دیدار دوباره.

حقوق معنوی محفوظ و استفاده از منبع با ذکر کتابشناسی زیر بلامانع است:

منبع:
http://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/newsletter.aspx?id=69
 
دین، بن. (1392).آشنایی با توانمندی راستی و صداقت. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://www.mrmz.ir
مطلب قبلی آشنایی با توانمندی راستی و صداقت
مطلب بعدی آشنایی با توانمندی راستی و صداقت
چاپ
2639 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی