ویژه مطالعه برای متخصصان

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه متخصصان روانشناسی و مشاوره فراهم و انتشار نماید. از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 
م
وج سوم درمان های شناختی - رفتاری چیست؟

درمان­های مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش (treatments mindfulness- and acceptance-based ) به عنوان درمان­های موج سوم شناختی رفتاری شناخته می­شود. مداخلات مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش که دارای پشتوانه­ی تجربی هست شامل است بر: درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy ) یا ACT ، رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical Behavior Therapy ) یا DBT ، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Cognitive Therapy ) یا MBCT ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Stress Reduction ) یا MBSR .

موج اول با درمان­ های مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی رفتار و یادگیری ایجاد شد و نیروی برانگیزاننده­ی آن نارضایتی از رویکردهای روان­تحلیلی به روان­درمانی در دهه­ی 1950 بود. روش­های موج اول شامل شرطی عاملی، مهارت­آموزی، و روش­های مبتنی بر مواجهه بودند که به طور وسیعی مورد استفاده قرار می­گرفتند. موج دوم از این نیاز برآمد که لازم بود به طور مستقیم با شناخت­ها کار شود. در این موج بر نقش فرایندهای شناختی در پدیدآیی، بقاء و درمان اختلالات روانشناختی تاکید می­شود. از رویکردهای برجسته­­ی موج دوم می­توان به شناخت درمانی بک و درمان عقلانی- عاطفی الیس اشاره کرد. هر دو رویکرد بر شناسایی و اصلاح شناخت­های تحریف شده و غیرعقلانی تاکید داشتند. رویکردهای موج اول و دوم با هم یکپارچه شده و مجموعه وسیعی از درمان­ها تحت عنوان درمان­های شناختی رفتاری (CBT ) ایجاد کردند.

اخبار و رویدادهای جدید
0 10725

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21520

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
5 مولفه عالی نظارت بالینی "به اندازه کافی خوب"
5 مولفه عالی نظارت بالینی "به اندازه کافی خوب"
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای متخصصان

5 مولفه عالی نظارت بالینی "به اندازه کافی خوب"

جسیکا کامپولی و همکاران

مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است.







من و همکارانم در نیسمال تحصیلی پاییز 2015 یک دوره لیسانس در نظارت بالینی را گذراندیم. ما در این نیمسال درباره هدف نظارت بالینی، مسائل اخلاقی و قانونی آن، مدل‌های نظری، متغیرهای ضد انتقال و بین‌فردی که بر نظارت اثر می‌گذارد، ارزیابی و بازخورد، چگونگی ایجاد مهارت‌های خاص کارآموز، کار با کارآموز ناکارآمد و مراقبت از خود ناظر بالینی بحث کردیم.

واکنش مکرر همه ما (از جمله ناظران با تجربه نظیر مدرس دوره و همکاران ناظر) احساس ذله شدن از دست بی‌شمار پیشنهادهای کار خوب در نظارت بالینی بود. هر هفته مطالعات ما پیشنهادات و شواهدی اضافی برای ارائه نظارت بالینی موثر ارائه می‌کرد. ما به این نتیجه رسیدیم که احساس ناخوشایندی که داشتیم منحصر به ما نیست و نگران شدیم که مبادا آموزش رسمی در نظارت بالینی ناظران بالینی آینده را بترساند. واضح است که ارائه بهترین کارورزی الهامبخش است اما بایستی تمرین نظارت بالینی به اندازه کافی خوب نیز باشد.

در طول دوره من و همکارانم فهرست خودمان از بخش‌های نظارت بالینی به اندازه کافی خوب را جمع‌آوری کردیم که فهرستی پیشنهادی از مولفه‌های اساسی نظارت مسئولانه و شایسته است. از دید ما این 5 مولفه عبارتند از: اعتماد، احترام، زمان‌بندی و سرمایه‌گذاری.

5 مولفه نظارت بالینی به اندازه کافی خوب

سه مولفه اول نظارت بالینی به اندازه کافی خوب با توافق کاری بین ناظر و کارورز ارتباط دارد. این ارتباط یک مبنای اساسی برای نظارت بالینی است.

  1. اول این که رابطه بایستی حمایت‌گرانه باشد. به این معنا که ناظر بایستی علاقه‌مند و انگیزه‌مند به آموزش کارورز به شیوه‌ای باشد که او احساس کند شنیده شده است، ترغیب شده است و توانا است. در رابطه نظارتی حمایت‌گرانه کارورز بایستی احساس کند که به راحتی می‌تواند درباره درمانجویان بحث کند و به وقت نیاز سوال بپرسد. محتوی این گفتگو و پرسش هم شامل چالش‌های بالینی و هم چالش‌های فردی که به هنگام کار با درمانجویان پیش می‌آید.

  2. دوم این که رابطه بایستی حاکی از اعتماد دوجانبه باشد. کارورزان بایستی بدانند که ناظر به آن‌ها مهارت‌های لازم برای کار بالینی موثر و اخلاقی را می‌آموزد. ناظرین بایستی فعالانه تلاش کنند که محیطی حرفه‌ای، امن و جذاب ایجاد کنند که نسبت به بحث چالش برانگیز درباره آموزش کارورز گشوده باشد.

     ناظرین مخصوصا بایستی از ناراحتی شخصی در مورد گفتگوهای دشوار آگاه باشد (مسائل مربوط به بازخورد سفت و سخت یا تنظیم محدودیت‌ها) و به جای اجتناب از چنان بحث‌هایی فعالانه تلاش کنند تا اثر ناراحتی‌شان بر کار نظارت خود را کاهش بدهند.

     ناظر بایستی وقتی که مناسب است از خودافشاگری استفاده کند تا اعتماد دوجانبه را نشان داده و بازخورد گرفتن از سوی کارورز در مورد  رابطه نظارتی را ترغیب کند تا گرایش کارورز به عدم خود افشاگری را کاهش دهد.

  1. در نهایت علامت مشخصه رابطه نظارتی بایستی احترام دو جانبه باشد. این احترام شامل تمایل به ارائه بازخورد سازنده به کارورز و همین‌طور گشودگی و احترام به دریافت بازخورد از سوی کارورز باشد.

  2. نظارت بالینی به اندازه کافی خوب همچنین شامل وقت کافی برای نظارت است. ما باور داریم که مقدار مناسب زمان بایستی با پرسیدن این سوالات از خود تعیین شود: 1) آیا امنیت درمانجو تامین شده است؟ و 2) آیا کارورز تحت ناظارت من بازخوردی مناسب و پرورش‌دهنده دریافت کرده که او را قادر به یادگیری مهارت‌های بنیادین اساسی بکند؟ اگر پاسخ به هرکدام از این سوالات نه بود آن‌گاه زمان نظارت بیشتری نیازمند است. کارورزان همچنین نیازمندند که به قدر کافی در نقش بالینی خود به قدر احساس حمایت بکنند تا رشد و توافق کاری که در بالا به آن اشاره شد تسهیل شود.

  3. نظارت بالینی به اندازه کافی خوب نیازمند سرمایه‌گذاری از طرف ناظر است و شامل ایجاد انتظاراتی  روشن برای کارورز در آغاز رابطه نظارتی است (مثلا مهارت‌هایی که قرار است آموخته شود) و نیز ارائه نظارت به گونه‌ای است که مطابق با توانایی‌های کارورز باشد. 

نتیجه‌گیری  

سه مولفه اول نظارت بالینی اهمیتی اساسی در متعادل‌سازی تفاوت قدرت ذاتی در رابطه کاری است. ارائه نظارت به صورتی که حمایت‌گرانه، حاکی از اعتماد و محترمانه باشد محیط یادگیری مشارکتی و گشوده‌ای می‌سازد. این مبنا صحنه را برای شکوفایی و موفقیت این رابطه آماده می‌کند.

هرچند عملیاتی کردن دو مولفه آخر -زمان‌بندی و سرمایه‌گذاری- سخت است اما این دو اهمتی حیاتی دارند. این دو مولفه نه تنها بنیادی برای ارائه نظارت بالینی به اندازه کافی خوب می‌سازند بلکه کیفیت تجربه یادگیری را هم بالا می‌برند. از دیدگاه ما نظارت بالینی به اندازه کافی خوب شامل این مولفه‌های اساسی است. ما هرچند که قدردان ماهیت الهام‌دهنده بهترین عملکرد در نظارت بالینی هستیم پیشنهاد می‌کنیم که وفاداری به هسته عملکرد نظارتی به اندازه کافی خوب ما را در زمان‌های ضعف و کم حاصلی سر پا نگه می‌دارد.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

کامپولی، جسیکا. (1395). 5 مولفه عالی نظارت بالینی "به اندازه کافی خوب".  علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/

مطلب قبلی در آغوش کشیدن اهریمنان ذهن: درآمدی بر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
مطلب بعدی اگر می خواهید مدل درمانی جدیدی را یاد بگیرید اما مردد هستید، این مقاله را بخوانید
چاپ
4444 به این مطلب امتیاز دهید:
4/5

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی