مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

5 نکته برای کاهش حالت تدافعی افراد
 5 نکته برای کاهش حالت تدافعی افراد
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

5 نکته برای کاهش حالت تدافعی افراد

مارسیا رینولدز
مترجم: عاطفه محمدصادق
 این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است

 دفاع کردن یکی از رفتارهای غریزی بشر است. این رفتار در مغز انسان های اولیه برای دفاع انجام می داد. اگر مردم با شما احساس راحتی کنند، وقتی با آنها صحبت می کنید، مکالماتتان خوب و منطقی پیش می رود.  اما اگر مغز آنها احساس تهدید کند شروع به دفاع از خودش می کند. آنها یا حالت دفاعی می گیرند و سکوت می کنند یا سعی می کنند متقابلا به شما حمله کنند.

 در اکثر مکالمات، واکنش دفاعی افراد تا حدودی بستگی به قصد شما دارد. حالت تدافعی افراد از حرف ها و کلمات آنها مشخص می شود.

 نکات زیر را در نظر بگیرید:
 1.نگویید:"به خودت نگیر" یا "دفاع نکن". این حرف باعث بدتر شدن اوضاع می شود. بگویید که بابت سوتفاهم پیش آمده متاسف هستید و قصد شما کمک یا اطلاع رسانی بود(اگر واقعا همین بوده).

 2.سعی کنید بفهمید چرا این فرد کلمات و حرف شما را تهدید آمیز برداشت کرده است. آیا فکر می کند شما قصد قضاوت یا انتقاد دارید؟آیا فکر می کند شما قصد تهدید و آسیب زدن داشتید؟ سعی کنید فرد مقابل را درک کنید و منظور واقعی خود را دوباره توضیح دهید.

 3.عذرخواهی کنید یا حداقل اعتراف کنید که منظور خود را درست بیان نکردید و دوباره تلاش کنید منظور اصلی خود را برسانید. این به آن معنا نیست که شما اشتباه کردید. تواضع و فروتنی اغلب حالت دفاعی مردم را از بین می برد.

 4.به واکنش هیجانی خودتان وقوف داشته باشید. ممکن است با حالت های دفاعی دیگران شما هم احساس خشم یا ترس کنید و مغز شما هم وارد یک موضع تدافعی شود. اگر تند تند نفس می کشید، چند لحظه صبر کنید و چند  نفس عمیق بکشید. سپس نفس هایتان را تا شماره 4 بشمارید. وقتی مغزتان آرام شد و توانست موقعیت را حل و فصل کند، سعی کنید بفهمید چرا فرد نسبت به شما واکنش بدی نشان داد.

 5.به فرد نیز فرصت نفس کشیدن دهید.نفس کشیدن فقط به شما کمک نمی کند، این کار به فرد مقابل هم کمک می کند تا خونسردی خودش را پیدا کند.فرد ممکن است همچنان که با شما حرف میزند  حداقل یک نفس عمیق هم بکشد. در نهایت یک فرصت دیگر به او بدهید تا در مورد چیزی که می خواستید بگویید فکر کند. مهم نیست چه کسی باعث شروع خشم و ترس و دعوا در مکالمه می شود، شما توانایی کاهش تنش را دارید و می توانید یک پایان خوب و رضایت بخش را رقم بزنید. اگر این 5 نکته را رعایت کنید می توانید گفتگو را پیش ببرید.


حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است: رینولدز، مارسیا. (1395).  5 نکته برای کاهش حالت تدافعی افراد . عاطفه محمدصادق (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/ 
مطلب قبلی هفت روش برای مقابله با افکار منفی
مطلب بعدی 5 دلیل شایع برای تنبلی کردن یا اهمالکاری و چگونگی غلبه بر آنها
چاپ
4838 به این مطلب امتیاز دهید:
3/2

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10725

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21520

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی