ویژه مطالعه برای عموم




مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی
، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه عموم فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

چرا مثبت اندیشی خوب نیست؟
چرا مثبت اندیشی خوب نیست؟
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

چرا مثبت اندیشی خوب نیست؟

ترجمه و تالیف: عاطفه محمدصادق

(این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی تهیه و تنظیم شده است) 

مشکل چنین طرز تفکری چیست؟

گاهی به خودمان می گوییم حتما در این مصاحبه قبول می شوم، حتما به این ماشین می رسم، حتما فلان فرد دلخواه رو به دست میارم اما گاهی نتایج ناامید کننده ای را تجربه می کنیم.وقتی باورها و انتظارات ما با تجارب واقعی مان مطابقت ندارد، گیج و ناامید می شویم. برخی پژوهش ها نشان می دهند که افراد افسرده با مثبت اندیشی، به افسردگی شان دامن می زنند.

همه ما گاهی غم را تجربه می کنیم و بسته به روزی که گذرانده ایم یا خلق و خویی که داریم احساس بدی را تجربه می کنیم. اگر در چنین وضعی سعی کنیم به خودمان یادآوری کنیم که همه چیز خوب است چه اتفاقی می افتد؟به خودمان دروغ گفته ایم و خودآگاهی مان را از دست می دهیم. احساسات ناخوشایند(خشم، غم، ترس، ...) در تمام تاریخ به بقای ما کمک کرده اند. وقتی شما فکر کنید اوضاع خوب نیست احتمالا حل مسئله بیشتری انجام می دهید نسبت به زمانی که فکر کنید همه چیز خوب است یا خوب خواهد شد. تغییر و رشد زمانی اتفاق می افتد که ما بتوانیم جنبه های منفی را نیز به اندازه جنبه های مثبت ببینیم.

نیچه در جایی می گوید:"شما می خواهید رنج را از میان بردارید، اگر بشود...و کدام اگر بشودی احمقانه تر از این".

پیش بینی های خوشبینانه هم سبب می شوند فرد مضطرب برای بدترین حالت آماده نباشد و هم نادانسته تلویحا می گویند که اگر بدترین حالت رخ دهد مصیبت بار و فاجعه خواهد بود.سنکا(فیلسوف) می خواهد فکر کنیم رویدادهای بد احتمالا رخ خواهند داد ولی اضافه می کند که هرگز احتمال ندارد به اندازه ای که می ترسیم بد باشند.

برخی می پرسند پس اگر مثبت اندیشی خوب نیست منفی بافی خوب است؟ متضاد منفی بافی مثبت اندیشی نیست بلکه واقع نگری است. بنابراین تاکید روی تفکر غیرمنطقی است؛ چه مثبت چه منفی.

برای تفکر واقع بینانه چه باید کرد؟ این سوالات را از خودتان بپرسید:

1.چه شواهدی از این فکر حمایت می کنند؟

2.چه شواهدی این فکر را رد می کنند؟

3. در مورد این موقعیت به چه شیوه دیگری می توان فکر کرد؟

 

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

محمدصادق، عاطفه. (1398).چرا مثبت اندیشی خوب نیست؟. برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://MRMZ.IR/ 

مطلب قبلی آیا همسر/شریک شما مبتلا به افسردگی است؟
مطلب بعدی گفتگویتان را با این جملات خراب نکنید
چاپ
5299 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10336

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21267

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی