متخصصان آموزش دهنده به عموم

خانم عاطفه محمدصادق
0 18495

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
ریشه‌های نظری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT):  نظریه چهارچوب ارتباطی
Anonym
/ دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی

ریشه‌های نظری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT): نظریه چهارچوب ارتباطی

ریشه‌های نظری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT):  نظریه چهارچوب ارتباطی

استیون هِیز
مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی زندگی ترجمه شده است.

درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر بنیاد نظریه چهارچوب ارتباطی (RFT) قرار دارد. این نظریه یک برنامه پژوهشی بنیادی جامع درباره زبان انسان و شناخت اوست که بیش از هفتاد پژوهش تجربی درباره اصول آن انجام شده است. در ACT تقریباً هر مؤلفه فنی درمان به طور مفهومی با RFT مرتبط است و درباره برخی از این ارتباط‌ها به صورت تجربی مطالعه شده است.

بنا به RFT نقطه مرکزی زبان و شناخت انسان توانایی آموخته و به طور بافتاری کنترل شده‌ای است که به واسطه آن می‌تواند ارتباطی متقابل و ترکیبی بین رویدادها برقرار کند. انسان به واسطه این توانایی قادر است تا کارکرد رویدادهای ویژه را بر اساس ارتباط آن‌ها دیگر رویدادها تغییر دهد. به عنوان مثال یک کودک می‌داند که سکه پانصد تومانی از سکه طلا به لحاظ اندازه بزرگ‌تر است اما تا مدت‌ها بعد نمی‌داند که سکه پانصد تومانی به لحاظ اجتماعی از سکه طلا کم ارزش تر است. این ارتباط علاوه بر این که به صورت قراردادی برقرار است (سکه پانصد تومانی به لحاظ اجتماعی کم ارزش است) به صورت متقابل (اگر سکه پانصد تومانی کم قیمت تر از سکه طلا است پس سکه طلا گران‌تر از سکه پانصد تومانی است) و نیز ترکیبی است (اگر سکه صد تومانی کم ارزش تر از سکه پانصد تومانی است و سکه پانصد تومانی کم ارزش تر از سکه طلا است پس سکه صد تومانی کم ارزش تر از سکه طلا است). این ارتباط همچنین کارکرد رویدادهای مرتبط را نیز تغییر می‌دهد (اگر سکه پانصد تومانی برای خرید شکلات استفاده شده است یک سکه طلا حتی اگر قبلاً استفاده نشده باشد حالا بیشتر مورد ترجیح است).

دلالت‌های کاربردی RFT از ویژگی‌های کلیدی پیش رو استنتاج می‌شود:

1. زبان انسان و توانمندی شناختی او نوع به خصوصی از رفتار آموخته شده است. پژوهشگران RFT نشان داده‌اند که ارتباط‌های مقایسه‌ای کاربردی اختیاری (نظیر ارتباط سکه پانصد تومانی و سکه طلا) را می‌توان به عنوان یک عامل فراگیر به کودکان یاد داد. شواهد مشابهی درباره آموزش چهارچوب‌های مخالف و همسانی وجود دارد.

2. چهارچوب‌های رابطه‌ای دیگر فرایندهای رفتاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال فردی که در حضور محرک B به او شوک واردشده و یاد می‌گیرد که B کوچک‌تر از C است. او ممکن است در حضور C در مقایسه با B واکنش هیجانی بزرگ‌تری از خود نشان بدهد؛ حتی اگر B مستقیماً با شوک جفت شده باشد.

3. ارتباط‌های شناختی و کارکردهای شناختی به وسیله ویژگی‌های بافتاری متفاوت یک موقعیت تنظیم می‌شود. 

دلالت‌های اولیه RFT در حوزه آسیب‌شناسی و رواندرمانی بر پایه سه ویژگی ذکرشده گسترش یافته است. RFT بیان می‌کند:

1. مشکل‌گشایی و استدلال کلامی بر پایه همان فرایندهای شناختی قرار دارد که می‌تواند به آسیب روانی منجر شود و بنابراین نمی‌توان به طور کاربردی از آن برای از بین بردن این فرایندها استفاده کرد.

2. خاموشی حتی اگر بتواند از یک واکنش یاد گرفته‌شده جلوگیری کند نمی‌تواند آن را محو کند. این ایده به ظاهر عقلانی که شبکه‌های شناختی را می‌توان به صورت منطقی محدود یا محو کرد به طور کلی به لحاظ روانشناختی درست نیست چون این شبکه‌ها بازتابی از فرایندهای یادگیری تاریخی هستند.

3. تلاش برای تغییر مستقیم که متمرکز بر گره‌های شبکه‌های شناختی است بافتاری ایجاد می‌کند که گرایش به سنگین ساختن شبکه در آن منطقه‌ها دارد و اهمیت کارکردی این گره‌ها را افزایش می‌دهد .

4. و از آنجایی که محتوا و تأثیر شبکه‌های شناختی به وسیله ویژگی‌های بافتاری متفاوت کنترل می‌شود ممکن است که اثر شناخت‌های منفی را کاهش داد خواه به شکل خاصی رخ بدهند یا رخ ندهند. این چهار دلالت در مجموع این معنای را دارند که اغلب نه خردمندانه و نه ضروری است که در مداخله بالینی تمرکز اصلی روی محتوای شبکه‌های شناختی باشد. نظریه خوشبختانه نشان می‌دهد که تمرکز بر کارکردهای این شبکه‌ها کاملاً امکان‌پذیر است.

توانمندی RFT در الگوسازی شناخت سطح بالا در حوزه‌های مختلفی تا کنون ثابت‌شده و اطلاعات عصب زیست‌شناختی نیز تاکنون با نظریه جور بوده است. RFT تبیین بافتاری جامعی از زبان و شناخت انسان است و بنابراین اهداف آن از ACT یا حتی درمان‌های شناختی و رفتاری فراتر رفته است. همه ویژگی‌های کلید نظریه چون در قالب متغیرهای بافتاری قابل دست‌کاری بیان شده است به سرعت می‌توان بر اساس آن مداخلاتی کاربردی در حوزه‌هایی نظیر آموزش تدوین کرد.

منبع:
http://contextualscience.org

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
استیون هِیز.(1393). ریشه‌های نظری درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش (ACT). علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://www.mrmz.ir 

مطلب قبلی ریشه‌های نظری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT): نظریه چهارچوب ارتباطی
مطلب بعدی نظریه آسیب‌شناسی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
چاپ
4373 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی