متخصصان آموزش دهنده به عموم

مدیر سایت
0 18803

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
قابلیت‌های اصلی درمانگر ACT (بخش سوم)
Anonym
/ دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی

قابلیت‌های اصلی درمانگر ACT (بخش سوم)





 کرک استروساهل، استیون هِیز، کلی ویلسون و الیزابت گیفورد

مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

تماس داشتن با لحظه حال

  • درمانگر می‌تواند از محتوی سخنان و تجربه درمانجو بگسلد و به‌طور مستقیم به آنچه در لحظه حال می‎گذرد توجه کند.

  • درمانگر تماس و ابراز احساسات، افکار یا حس‌های بدنی را در لحظه حال و درون رابطه درمانی الگوسازی می‌کند.

  • درمانگر از تمرینات استفاده می‌کند تا آگاهی درمانجو را از تجربه‌هایش به‌عنوان فرایندی مداوم گسترش بدهد.

  • درمانگر محتوی جلسات را در چند سطح دنبال می‌کند (مثلاً رفتار کلامی، حالت بدنی، تغییرات عاطفی) و وقتی مفید بود روی حاضر بودن در زمان حال تأکید می‌کند.

  • درمانگر می‌تواند متوجه بشود که چه زمانی درمانجو به سمت آمیختگی با گذشته یا آینده تغییر جهت داده و به او یاد می‌دهد تا چگونه به زمان حال بازگردد.

تفاوت قائل شدن بین خود پنداشت و خود-به عنوان-بافتار

  • درمانگر به درمانجو کمک می‌کند تا بین خودارزیابی‌ها و خودی که ارزیابی می‌کند تفاوت قائل شود (مثلاً از ذهن خود برای آن فکر تشکر کنید؛ یک فکر را یک فکر بنامید، روی یک رویداد درونی اسم بگذارید؛ یک هویت انتخاب کنید).

  • درمانگر از تمرینات توجه‌آگاهی استفاده می‌کند (خویشتنی که آن را خود صدا می‌کنید؛ سربازان در حال رژه/برگ‌ها روی آب) تا به درمانجو کمک کند تا با خود-به عنوان-بافتار تماس پیدا کند.

  • درمانگر از استعاره‌ها استفاده می‌کند تا تفاوت بین تولیدات ذهن و محتوی آگاهی در مقابل خودِ "آگاهی" را برجسته کند (مثلاً مبلمان در خانه، صفحه شطرنج).

  • درمانگر از تکالیف رفتاری (با ذهن خود قدم بزنید) استفاده می‌کند تا درمانجو تفاوت قائل شدن بین رویدادهای درونی و بافتار خودآگاهی را تمرین می‌کند.

  • درمانگر به درمانجو کمک می‌کند تا ارتباط مستقیمی با سه نوع خویشتن خود (خود پنداشت، فرایند مداوم آگاهی، خود به‌عنوان بافتار) ارتباط برقرار کند.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

استروساهل، کرک؛ هِیز، استیون؛ ویلسون، کلی؛ گیفورد، الیزابت. (1394). قابلیت‌های اصلی درمانگر ACT (بخش سوم).  علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://www.mrmz.ir

 

مطلب قبلی قابلیت‌های اصلی درمانگر ACT (بخش دوم)
مطلب بعدی قابلیت‌های اصلی درمانگر ACT (بخش چهارم)
چاپ
4262 به این مطلب امتیاز دهید:
2/0

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی