Anonym / یکشنبه, 05 بهمن,1393 / دسته بندی ها: روانشناسی مثبت چطور از تواناییهای خود استفاده کنیم؟ (بخش دوم) دکتر طیاب رشید مترجم: علی فیضی این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمهشده است. داوری {بیتعصب بودن، تفکر انتقادی}: بیتعصب بودن به معنای تفکر درباره چیزها و بررسی آنها از همه جوانب است و شامل تمایل به توجه به شواهدی است که برخلاف عقیدهها، برنامهها و اهداف فردی و اصلاح آنها در صورت لزوم است. افراد بیتعصب صادقانه به معیار بررسی منصفانه شواهد وفادار هستند. تفکر انتقادی زیاد: بدبینی، شک و تردید تفکر انتقادی کم: دیدگاه خشک، بیانعطاف و جزمی نسبت به رویدادها اقدامات پیشنهادی جهت استفاده از این توانایی: 1. از یک دوست خردمند خود بخواهید تا داوری شمارا درباره سه اقدام مهم بهطور انتقادی بررسی کند. به او قول بدهید که بدون عصبانی شدن یا دفاع از خود فقط گوش خواهید داد. 2. در مورد موضوعی که عقاید محکمی درباره آن دارید نقش یک فرد مخالف را بازی کنید. تفکر درباره مخالفت با عقاید خودتان به شما کمک میکند تا ذهنتان را نسبت به دیدگاه جدید بازکنید یا اینکه استدلالهای خود را قویتر از قبل بکنید. 3. سه رویدادی را که در آنها نسبت به اقدامات خود فکر نمیکنید مشخص کنید. از روشی مثل شمردن تا ده استفاده کنید تا به شما برای تفکر قبل از اقدام کمک کند. 4. یک فعالیت را شروع کنید و از خود بپرسید چرا؟ کی؟ و چطور؟ آن را انجام بدهید. 5. علتهای احتمالی شکستهای قبلی خود را تشخیص بدهید. آیا الگوی خاصی میبینید؟ برای بهبود اوضاع و تفکر عمیق درباره آن وقت بگذارید. 6. وقتی درباره موضوع مهمی تصمیم میگیرید سود و زیان تصمیم خود را بسنجید. 7. وقتی با چالش جدیدی روبهرو شدید، اول بهترین و بدترین سناریو را تصور کنید و واقعبینانهترین رشته اقدامات را انتخاب کنید. عشق به یادگیری: این توانایی شامل مطالعه با شوقوذوق مهارتها و موضوعات جدید است. افرادی که این توانایی را دارند از درگیری فکری با مهارتهای جدید یا از کنجکاوی خود لذت میبرند. عشق به یادگیری به افراد کمک میکند تا در برابر ناکامیها و موانعی که در مسیر یادگیری پیش میآید مقاومت کند. مقدار خیلی زیاد عشق به یادگیری: ادای علامه دهر درآوردن مقدار خیلی کم عشق به یادگیری: احساس کاذب بینیازی و خوشنودی از ندانستن اقدامات پیشنهادی جهت استفاده از این توانایی: 1. واژههای جدیدی را به همراه معنا و کاربرد آنها را حداقل دو بار در هفته یاد بگیرید. از دیکشنری، وبسایت استفاده کنید. 2. هرماه به یک موزه جدید بروید و درباره چیزهای جدیدی که یاد گرفتهاید بنویسید. از یک دوست یا فامیل بخواهید تا به نوشته شما گوش بدهد. 3. هرماه درباره یک موضوع جذاب یک کتاب غیرداستانی بخوانید. افراد دیگری که به این موضوع علاقهمند هستند را پیداکرده و بعد از اتمام کتابهایی که دراینباره میخوانید با همدیگر آنها را تعویض کنید. 4. با مراجعه به کتابخانه درباره یک موضوع مطالعه و پژوهش کنید. یک صفحه درباره ایدههای عملیاتی که میتواند باعث پیشرفت این حوزه بشود بنویسید و با آنها درباره افرادی که به آن موضع علاقهمند هستند بحث کنید. 5. به نمایشگاهها هنری سر بزنید. این کار فرصت مناسبی برای دیدار رودررو با هنرمندان فراهم میکند. 6. در حوزه موردعلاقه خود در سمینارها، کارگاهها و کنفرانسهای مربوط شرکت کنید. 7. به جاهای جدید سفر کنید و آموزش را با تفریح ترکیب کنید. در حال مسافرت به موزههای محلی سری بزنید تا درباره تاریخ و فرهنگ آنها بیشتر یاد بگیرید. رشید، طیاب. (1393). چطور از تواناییهای خود استفاده کنیم؟ (بخش دوم). علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR چاپ 4536 به این مطلب امتیاز دهید: 2/0 دیدگاه خود را درج فرمایید نام: لطفا نام خود را وارد نمایید. پست الکترونیک: لطفا یک آدرس ایمیل وارد نمایید لطفا یک آدرس ایمیل معتبر وارد نمایید دیدگاه: لطفا یک نظر وارد نمایید افزودن دیدگاه