دکتر حمید پورشریفی / یکشنبه, 14 آبان,1396 / دسته بندی ها: مطالعه برای متخصصان انتخابهای ارزشمند به کمک نظریۀ چارچوب ارتباطی دکتر چاد دریک مترجم: علی فیضی این مطلب به سفارش مرکز خدمات روانشناختی و مشاورۀ زندگی ترجمه شده است زندگی ما مملو از انتخاب است. بسیاری از اوقات اقدام انتخاب کردن کاری معمولی مثل تصمیم دربارۀ این که اول خمیردندان را برداریم یا مسواک را است. دیگر اوقات انتخاب کردن پیامدهایی حماسی دارد، کارهایی مثل تامل دربارۀ یک پیشنهاد شغلی، پیشنهاد ازدواج دادن یا عمل جراحی کردن. البته لحظاتی هم وجود دارد که انتخابهای ما بر سلامت روانشناختیمان اثر میگذارند. پذیرفتن یا نپذیرفتن پیشنهاد مصرف یک نخ سیگار یا نوشیدنی الکلی، بروز دادن یا ندادن هیجانی خاص، در نظر گرفتن دیدگاه فردی دیگر یا پذیرفتن اشتباهی که بر نحوۀ تفکر، احساس و رفتار ما اثر میگذارد از جملۀ این انتخابها هستند؛ انتخابهایی که نه صرفا در لحظات بعدی که برای روزها، هفتهها و حتی سالها انجام میدهیم. من به عنوان دانشمندی رفتاری بافتاری تلاش دارم انتخابها را بر اساس کنترل محرک بفهمم. گزینههای قابل تصور ما در هر لحظه پر از انواع کارکردهای محرک هستند که بر خی خوشایند و برخی ناخوشایندند. ما انتخاب میکنیم، پیامدهای انتخاب خود را تجربه میکنیم و انتخابهای بعدی با تجربۀ گذشته و همینطور تعابیر ذهنیمان از گذشته و تصوراتمان از آینده تحت تاثیر قرار میگیرد. با گذشت زمان، پیشنۀ زندگیمان ما را به سوی الگویی از رفتار رهنمون میسازد و بعضی اوقات ممکن است الگویی در ما شکل بگیرد که با علاقهمندیهای بلندمدتمان هماهنگ نیست. من در بافتار بالینی میخواهم آن کارکردهای محرک را بشناسم که انتخابهای مشکلساز درمانجوی مرا تحت تاثیر قرار میدهند تا بتوانم ایشان را در گفتگوها و فعالیتهایی درگیر کنم که آن کارکردها را تغییر داده و رفتارشان را به سوی مسیرهای موثرتر و رضایتبخشتری هدایت کند. مرتبسازی کارت ارزشها را با درمانجویان خود امتحان کنید در فرایند نظارت بر دانشجویان روانشناسی بالینی در دانشگاه ایلینویز جنوبی، جایی که ما پروتکلی برای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) تدوین و ارائه کردیم، یکی از مداخلات بسیاری قدرتمند ما چیزی بود که آن را مرتبسازی کارت ارزشها مینامیم. این فعالیت به ما اجازه میدهد انواع کارکردهای محرک را با استفاده از بیش از 100 کارت مورد کاوش قرار داده و ارزیابی کنیم؛ این کارتها دستۀ وسیعی از انتخابهای مطلوب را نشان میدهند. به عنوان مثال تصویر این مقاله را در نظر بگیرید که انتخاب یکی از درمانجویان ما در جلسۀ اخیرش است. این کارتها آخرین بازماندههای رشتهای از انتخابها بودند که در فرایند آن، درمانجو هر کارت را بر اساس طبقهبندی «برای من بسیار مهم است»، «تا حدودی برایم مهم است» و «برایم مهم نیست» انتخاب میکرد. کارتهای انتخابی درمانجو دوباره بر اساس طبقهبندی مذکور مرتب میشد تا در نهایت این مجموعه باقی ماند (معمولا در مرتبسازی نهایی تعداد 12 کارت یا کمتر باقی میماند). توجه کنید که این فعالیت مرتبسازی چطور شامل رابطههای سلسلهمراتبی و مقایسهای بین کارتها است؛ کارتها بر اساس درجههای اهمیت طبقهبندی میشوند و طبقهبندیهای مکرر مهمترین کارتها مستلزم حفظ آن کارتهایی است که برای درمانجو بیشترین اهمیت را دارند. برخی از درمانجویان ما با این مقایسهها به طور واضحی چالش دارند. با این که انتظار داشتیم این کارتهای نهایی برای درمانجویان، فعالیتهایی به شدت مطلوب باشند، دریافتهایم که پرسیدن سوالی اضافی دربارۀ این کارتها اقدامی مفید است. این سوال طراحی شده است نا کارکردهای این کارتها را مخصوصا برای آن درمانجویانی که عمیقا با رنج خود در چالش هستند تغییر بدهد. ما از درمانجویان خود میخواهیم کارتهای نهایی را بر اساس کارآمدی آنها مرتب کنند» «با توجه به تجربۀ خودتان، کدام یک از این کارتها را به سادگی میتوانید انتخاب کنید و کدامها به نظر شما برایتان به سختی قابل کنترل است؟» این سوال درمانجویان را دعوت میکند کارتها را بر اساس چارچوب ارتباطی «قابل کنترل» و «غیرقابل کنترل» مرتب کنند. کارتهایی که مهم و قابل کنترل طبقهبندی میشوند داراییهای اصیل درمانجویان در جلسات بعدی و زندگی بیرون از درمان هستند؛ نگاه به هر کارت که انتخابی ارزشمند را نشان میدهد و برای درمانجویان بسیار مهم است به آنها کمک میکند در زندگی انتخابهای آگاهانهای بکنند که ایشان را به سوی ارزشهایشان نزدیکتر میکند. به عبارت دیگر این تمرین به درمانجویان کمک میکند اقدامی ارزشمدار انجام بدهند. دقت کنید که در این تصویر دو مورد کارتها به رفتار دیگران (مثلا دوست داشته شدن از سوی فردی دیگر) و حداقل یکی از آنها به دارا بودن هیجانی خاص (شاد بودن) اشاره دارد. تقریبا یک سوم این کارتها چنین خصلتی دارند. با اضافه کردن این «ارزشهای مصنوعی» -ارزشهایی که غیرقابل دسترس یا خارج از کنترل درمانجویان هستند- فرصتی برای این بحث فراهم میکنیم که چرا اینها قابل دسترس نیستند. بسیاری از درمانجویان ما وقتی دربارۀ تلاشهای قبلی خود تامل میکنند، تصدیق میکنند که پیش رفتن به سوی این نوع از اولویتها و کسب ارادی آنها اگر ناممکن نباشد دشوار است. بعضی اوقات درمانجویان تعداد زیادی از این ارزشهای مصنوعی را انتخاب میکنند یا در تصدیق مشکلاتی در به دست آوردن آنها داشتهاند مشکل دارند. در این موارد دستۀ کارتها گفتگویی غنی دربارۀ مزیتهای دهشتناک و فشار لذتبخش انتخاب کردن را تسهیل میکند حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتابشناسی زیر بلامانع است: دریک، چاد. انتخابهای ارزشمند به کمک نظریۀ چارچوب ارتباطی. (1396). علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز/ماه/ سال از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/ چاپ 5850 به این مطلب امتیاز دهید: هیچ امتیازی موجود نیست دیدگاه خود را درج فرمایید نام: لطفا نام خود را وارد نمایید. پست الکترونیک: لطفا یک آدرس ایمیل وارد نمایید لطفا یک آدرس ایمیل معتبر وارد نمایید دیدگاه: لطفا یک نظر وارد نمایید افزودن دیدگاه
تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری بهمن 23, 1399 0 5145 تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، نایل شدن به دکتری تخصصی روانشناسی بالینی را خدمتتان تبریک عرض مینماید.
پیام تسلیت خرداد 22, 1399 0 10714 پیام تسلیت مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانوادهی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل برای ایشان آرزومند است.
ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹ اردیبهشت 03, 1399 0 6811 ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹
پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. فروردین 20, 1399 0 7738 پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. دکتر حمید پورشریفی - روانشناس سلامت - مدیر مسئول مرکز مشاوره زندگی
اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری اسفند 05, 1398 0 5634 اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری
کارگاه های عموم مهر 19, 1396 0 21518 کارگاه های عموم فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی