ویژه مطالعه برای متخصصان

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه متخصصان روانشناسی و مشاوره فراهم و انتشار نماید. از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 
م
وج سوم درمان های شناختی - رفتاری چیست؟

درمان­های مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش (treatments mindfulness- and acceptance-based ) به عنوان درمان­های موج سوم شناختی رفتاری شناخته می­شود. مداخلات مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش که دارای پشتوانه­ی تجربی هست شامل است بر: درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy ) یا ACT ، رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical Behavior Therapy ) یا DBT ، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Cognitive Therapy ) یا MBCT ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Stress Reduction ) یا MBSR .

موج اول با درمان­ های مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی رفتار و یادگیری ایجاد شد و نیروی برانگیزاننده­ی آن نارضایتی از رویکردهای روان­تحلیلی به روان­درمانی در دهه­ی 1950 بود. روش­های موج اول شامل شرطی عاملی، مهارت­آموزی، و روش­های مبتنی بر مواجهه بودند که به طور وسیعی مورد استفاده قرار می­گرفتند. موج دوم از این نیاز برآمد که لازم بود به طور مستقیم با شناخت­ها کار شود. در این موج بر نقش فرایندهای شناختی در پدیدآیی، بقاء و درمان اختلالات روانشناختی تاکید می­شود. از رویکردهای برجسته­­ی موج دوم می­توان به شناخت درمانی بک و درمان عقلانی- عاطفی الیس اشاره کرد. هر دو رویکرد بر شناسایی و اصلاح شناخت­های تحریف شده و غیرعقلانی تاکید داشتند. رویکردهای موج اول و دوم با هم یکپارچه شده و مجموعه وسیعی از درمان­ها تحت عنوان درمان­های شناختی رفتاری (CBT ) ایجاد کردند.

اخبار و رویدادهای جدید
0 10725

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21520

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
شانزده راه برای انگیزه دادن به هرکس
شانزده راه برای انگیزه دادن به هرکس
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای متخصصان

شانزده راه برای انگیزه دادن به هرکس

شانزده راه برای انگیزه دادن به هرکس

دکتر تاد کاشدان

ترجمه و تلخیص: علی فیضی
 
این مطلب به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

بچه‌ها باهم دعوا می‌کنند. باید معلوم بشود که چه کسی برنده‌شده است. مشت و لگد است که ردوبدل می‌شود و سروصورت بچه‌ها کبود و کبودتر می‌شود. والدین بالاخره یک‌وقتی باید که مداخله کنند. شما چطور به یک بچه انگیزه می‌دهید که با خواهر و برادرش مهربان‌تر رفتار کند؟
کارمندان فوق‌العاده کار می‌کنند و وقتی وضعیت ازاین‌قرار است، چطور به آن‌ها پاداشی به نشانه قدردانی می‌دهید؟ چطور می‌توانید به آن‌ها پاداش بدهید تا به عملکرد خوبشان ادامه بدهند؟

بسیاری از کتاب‌هایی که درباره رهبری، فرزند پروری و روانشناسی نوشته‌شده‌اند انگیزه را به دو نوع تقسیم کرده‌اند: درونی و بیرونی. ما می‌توانیم با توجه محتوای اهداف و دلایل تعقیب اهداف این تقسیم‌بندی را بهتر درک کنیم. به‌عنوان‌مثال اهداف شما ممکن است توسط محتوای هدف بیرونی (مثلاً موفقیت مالی، جذاب‌تر شدن در نظر دیگران یا مشهور شدن) یا اینکه توسط محتوای هدف درونی ( مثلاً زندگی معنی‌دار داشتن، داشتن روابط مراقبت گرانه و صمیمانه با دیگران) هدایت شود. دانشمندان در مطالعات بسیاری نشان داده‌اند افرادی که به محتوای درونی اهداف در مقایسه با محتوای بیرونی آن اولویت داده‌اند بهزیستی بیشتری را تجربه می‌کنند. اگر افراد احساس کنند که نویسنده زندگی خود هستند، اهدافی را دنبال می‌کنند که عمیقاً با علایق آن‌ها مرتبط است. آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود و پیروزی در این چالش تلاش بیشتری از خود نشان می‌دهند. درحالی‌که اگر افراد حس کنند کنترل‌شده‌اند، از قواعد و مقرراتی که دیگران وضع کرده‌اند پیروی می‌کنند و پایداری کمتری در تعقیب اهداف از خود نشان می‌دهند.

همه این حرف‌ها منطقی است و بر اساس پژوهش‌های معتبر قرار دارد. من گمان می‌کنم وقت آن رسیده که از این ایده‌ها فراتر برویم. وقت آن رسیده که متوجه باشیم این سؤال که چطور می‌شود انسان‌ها را انگیزه‌مند کنیم خیلی پیچیده است. دانستن اینکه چه به دیگران انگیزه می‌دهد برای برساختن و تداوم یک رابطه خوب لازم است. این نکته بسیار بدیهی است که تقریباً هرکسی در زمان‌های مختلف با سطوحی مختلف از نیازهای مختلف برانگیخته می‌شود. اگر می‌خواهیم روی دیگران تأثیر بگذاریم و قانعشان کنیم باید بدانیم کدام نیازها برای او اولویت دارد. استیون کاوی در کتاب پرفروش هفت عادت مردمان مؤثر نکته مهمی را بیان می‌کند:
افراد وابسته به دیگران احتیاج دارند تا به آنچه می‌خواهند برسند. افراد مستقل آنچه می‌خواهند را از طریق تلاش خود به دست می‌آورند. افراد به هم وابسته تلاش خود با تلاش دیگران را ترکیب می‌کنند تا به موفقیت بزرگ‌تری برسند.
متوجه تفاوت این شخصیت‌ها نشدن و با آن‌ها یکسان رفتار کردن همانا و کاهش نفوذ بر ایشان همانا. میزان لذت و معنایی که در زندگی خود تجربه می‌کنیم وابسته به کیفیت ارضای مؤثر نیازهای بنیادی ما است.

درباره این سه پرسش چند لحظه‌ای تأمل‌کنید.
1. چه چیزی باعث می‌شود تا در کار خود بهترین تلاش‌ها را انجام بدهید؟
2. اگر مجبور نباشید کار می‌کنید؟
3. آیا تفاوت بین انگیزه‌های درونی و بیرونی برای توصیف شما یا هرکس دیگری کافی است؟

به گمان من جواب سؤال آخر نه است. شما تصمیم می‌گیرید تا ساعت شش و نیم صبح با دو همکار بسیار موفق صبحانه بخورید انگیزه شما از این کار چیست؟ تمایل به برقراری ارتباط صمیمانه؟ کنجکاوی درباره اینکه گفتگو بر سر میز صبحانه منجر به چه چیزی منجر می‌شود و از آن چه چیزی یاد خواهید گرفت؟ فرصتی برای نشان دادن خلاقیت و هوش شما است؟ ذهنتان را با فکر کردن درباره اینکه کدام‌یک اولویت دارد خسته نکنید بلکه به این فکر کنید که کدام‌یک برای شما اولویت دارد. همچنان که می‌توانید انگیزه‌های خود را برای صبح زود بیدار شدن رتبه‌بندی کنید می‌توانید بیاموزید که کارکنان شما تلاش می‌کنند تا در محیط کار کدام نیاز خود را ارضا کنند.

شواهد علمی بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ارزش‌های بزرگ افراد رفتار آن‌ها را برای زیستن یک زندگی غنی و معنی‌دار هدایت می‌کند. روانشناسی به نام استیو رِیس می‌گوید شانزده ارزش/تمایل/انگیزه بنیادی وجود دارد. با دانستن اینکه چگونه ما و دیگران آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کنیم می‌توانیم به این پرسش پاسخ بدهیم که چرا به شیوه خاصی رفتار می‌کنیم. مهم‌تر آنکه دانستن چگونگی اولویت‌بندی شدن آن شانزده ارزش بنیادی می‌تواند به ما در انگیزه‌مند کردن دیگران کمک کند.
در زیر شانزده ارزش بنیادی بدون رتبه‌بندی خاصی معرفی‌شده‌اند:

• کنجکاوی- تمایل به دانستن و تجربه کردن
• پذیرش- تمایل به دربرداشتن
• نظم- تمایل به سازمان‌دهی
• فعالیت جسمانی- تمایل به تحرک و تمرین دادن عضلات
• آبرو و ناموس- تمایل به وفاداری به والدین و میراث خانوادگی
• قدرت- تمایل به اثرگذاری بر دیگران
• استقلال- تمایل به اتکای به خود
• ارتباط اجتماعی- تمایل به همراهی و مصاحبت
• شأن و منزلت- تمایل به داشتن جایگاه اجتماعی خوب
• آرمان‌گرایی- تمایل به عدالت اجتماعی
• انتقام- تمایل به جزا دادن
• عشق- تمایل به ارتباط صمیمانه و پر از اشتیاق
• خوردن. تمایل به مصرف غذا
• ذخیره کردن- تمایل به جمع‌آوری چیزها
• آسایش خاطر- تمایل به آرامش هیجانی
به یاد داشته باشید
• افراد به شیوه‌هایی رفتار می‌کنند که نشان‌دهنده ارزش‌های آن‌ها است.
• ارزش‌ها پیش‌بینی کننده رفتارند.
• افراد لزوماً از ارزش‌های خود باخبر نیستند.
• اولویت‌بندی ما از ارزش‌هایمان ممکن است در طول زمان عوض شود.

اگر می‌خواهید به دیگر افراد انگیزه بدهید بایستی بیاموزید که چه چیزی به آن‌ها انگیزه می‌دهد. ارزش‌هایی که رفتار یک فرد را به بهترین شکل توضیح می‌دهد به ما این بینش را می‌دهد که چگونه می‌توانیم به بهترین شکل نیروی آن‌ها را هدایت کنیم.
منبع:
HTTP://WWW.PSYCHOLOGYTODAY.COM/BLOG/CURIOUS/201407/16-WAYS-MOTIVATE-ANYONE

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
تاد کاشدان. (1393). شانزده راه برای انگیزه دادن به هرکس علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR
مطلب قبلی آیا از افکار خود می‌ترسید؟
مطلب بعدی توجه آگاهی (Mindfulness) بدون مراقبه
چاپ
2912 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی