متخصصان آموزش دهنده به عموم

خانم عاطفه محمدصادق
0 18806

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
ترغیب رفتار کارآمد مابین جلسات ACT
Anonym
/ دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی

ترغیب رفتار کارآمد مابین جلسات ACT


جسیکا دور
مترجم: علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نوعی روان‌درمانی قدرتمند است که بر مبنای این باور قوام گرفته است: راه رسیدن به شادمانی و بهزیستی پایدار با پذیرفتن افکار و نه تغییر دادن آن‌ها شروع می‌شود. برای درمانگران ACT قبول اصول بنیادی آن ممکن است آسان باشد اما دو تا سه سال کار سخت، مطالعه مداوم و تمرین لازم است تا فردی این مدل را در مورد خود و دیگران به‌طور روان اجرا کند. در طی این مدت شما ممکن است در نقطه‌ای احساس کنید که خودتان و همین‌طور درمان‌جویانتان گیر افتاد‌ه‌اید.
راس هریس آموزگار مشهور ACT برای غلبه بر رایج‌ترین موانع درراه اجرای ACT راه‌حل‌هایی دارد. در مقاله قبلی ما درباره کارآمدی صحبت کردیم. رفتارهای کارآمد آن رفتارهایی هستند که منجر به زندگی غنی، کامل و معنادار می‌شوند. ما به‌عنوان درمانگر می‌خواهیم این رفتارها را هم داخل جلسات و هم مابین جلسات تقویت کنیم. در مقاله قبلی ما درباره تقویت این رفتارها در داخل جلسات درمان بحث کردیم. حالا سؤال این است که چطور می‌توانیم وقتی‌که در کنار درمان‌جو نیستیم رفتارهای کارآمد او را در خارج از جلسات درمان تقویت کنیم؟
علاوه بر الگوسازی و فراخوانی فرایندهای اصلی ACT (نظیر گسلش و پذیرش) و تقویت رفتار کارآمد در داخل جلسات، بایستی از درمان‌جو بخواهیم تا به انجام برخی اقدام‌ها متعهد شود. این اقدام‌ها ممکن است تمرین یک تکنیک توجه‌آگاهی یا پر کردن یک برگه سؤال برای تعقیب یک هدف ارزشمند یا صرفاً مشاهده رفتار خود در بعضی بافتارها و دقت به عواقب آن باشد.
پس جلسه آینده را با سؤال درباره این اقدامات شروع کنید. اگر جلسه را با حال و احوال‌پرسی ساده نظیر هفته قبل چطور گذشت؟ آغاز کنید ریسک اتلاف وقت با گفتگویی نامربوط، نامفید و نامتمرکز را به جان می‌خرید؛ پس بهتر است با این جملات جلسه درمانی را شروع کنید: در آخر جلسه قبلی ما درباره این صحبت کردیم که شما الف، ب و ج را انجام بدهید. اگر اشکالی ندارد امروز در ابن باره صحبت کنیم که انجام آن کارها چطور پیش رفت؟ اگر درمان‌جو پیشرفت مثبتی را گزارش کرد می‌توانید بگویید: عالی است و تحت تأثیر قرار گرفتم. انجام آن کار چه فایده‌های دیگری داشت؟ با چنین واکنشی امیدواریم که درمان‌جو چنان رفتارهای کارآمدی را در خارج از جلسه درمان بیشتر انجام بدهد.
اما اگر درمان‌جو پیشرفت مثبتی را گزارش نداد چه؟ در این مورد، شما اول روی پذیرش خود و شفقت بر خود تمرکز می‌کنید و سپس به تشخیص موانع مختلف پیشاروی اقدام می‌پردازید. تصور کنید یک درمان‌جو در طول بسیاری از جلسات رفتار ناکارآمدی از خود نشان می‌دهد –مثلاً به‌طور مداوم نگرانی، نشخوار فکری می‌کند و به سرزنش خود و دیگران می‌پردازد. درمانگری که در پاسخ کار چندانی بیش از گوش دادن مشفقانه، همدلی، حمایت و ترغیب زیاد انجام نمی‌دهد به‌احتمال‌قوی این درمان‌جو را در کوتاه‌مدت آرام می‌کند؛ اما به خاطر اینکه درمان‌جو برای رفتار ناکارآمد به‌خوبی با مهربانی، مراقبت و احترام دیدن پاداش می‎گیرد آن رفتارها به‌احتمال‌قوی افزایش پیدا خواهد کرد. درمانگر در این شرایط به‌جای کمک به درمان‌جو رفتار ناکارآمد او را تقویت کرده و به گرفتار درمان‌جو ادامه است.
وقتی رفتار ناکارآمد در داخل جلسه روی داد، هدف درمانگر ACT متوقف کردن آن و فراخوانی و تقویت رفتار کارآمد است. به‌عبارت‌دیگر او برای رفتار کارآمد تقویت افتراقی فراهم می‌کند. مثلاً شما با درمان‌جوی خود آنچه را که ملتفت شده‌اید در میان گذاشته و از او می‌خواهید تا دقت کند که چه‌کاری انجام می‌دهد و این کار چه تأثیری روی او می‌گذارد؛ یا اینکه می‌توانید به او بگویید که رفتارش چه احساسی در شما ایجاد کرده و چه تأثیری روی رابطه درمانی می‌گذارد.
چند لحظه‌ای درباره جلسات اخیر خود تأمل‌کنید و ببینید که آیا می‌توانید نمونه رفتارهای کارآمد و ناکارآمد را در میان رفتارهای درمان‌جوی خود تشخیص بدهید. آیا می‌توانید تشخیص بدهید که چه مواقعی رفتارهای ناکارآمد را تقویت کرده‌اید؟

منبع:
https://www.newharbinger.com/blog/act-between-sessions-encouraging-workable-behavior

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
دور، جسیکا. (1393). ترغیب رفتار کارآمد مابین جلسات ACT. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR 
 
 

مطلب قبلی چگونه در جلسات ACT رفتار کارآمد درمان‌جو را تقویت کنیم؟
مطلب بعدی درمان‌جوی بی‌میل: در ACT چه می‌توان کرد؟
چاپ
4172 به این مطلب امتیاز دهید:
4/5

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی