موثر بودن رواندرمانی هرچند به خوبی تثبیت شده است اما نتایج آن پنج دهه است که رو به بهبود نبوده است. تلاشهایی که از دهۀ نود میلادی برای شناسایی رویکردهای درمانی به صورت تجربی حمایت شده انجام شده این واقعیت را تغییر چندانی نداده است. جالبتوجهتر آن که مطالعات نتوانستهاند نشان بدهند که آموزش تخصصی، نتایج رواندرمانگران را بهبود میدهد و حتی با گذشت زمان و کسب تجربۀ بیشتر، نتایجی که درمانگران به دست میآورند به طور پیوستهای رو به زوال میرود. هدف این مقاله روشن ساختن این است که یافتههای مربوط به متون پژوهشی دربارۀ خبرگی و عملکرد فرد خبره چگونه مسیرهایی جدید به روی حوزۀ رواندرمانی میگشاید. یافتههایی که تاکنون به دست آمدهاند به احتمالات نویی برای کمک به رواندرمانگران جهت بهبود کیفیت و نتیجۀ کارشان اشاره دارند.