متخصصان آموزش دهنده به عموم

خانم عاطفه محمدصادق
0 18428

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
تکیه زدن بر اتحاد درمانی( قسمت دوم)
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: تمرین عامدانه

تکیه زدن بر اتحاد درمانی( قسمت دوم)

بری دانکن

مترجم: عاطفه محمدصادق

(این متن به سفارش مرکز مشاوره زندگی تهیه و تنظیم شده است)

اهداف درمانجو

در قسمت اول، به توضیح و اهمیت اتحاد درمانی پرداختیم و مولفه های آن را از نگاه بوردین عنوان کردیم. بوردین(1979) اتحاد را با سه مولفه تعریف می کند: الف)پیوند بین شما و درمانجو(ادراک درمانجو از همدلی، توجه مثبت و اصالت شما) ب)توافق روی اهداف درمان؛ و ج)توافق روی تکالیف درمان یا نحوۀ دستیابی به اهداف، که شامل تمام جزئیات کار می شود(موضوع گفتگو، پرداخت دستمزد، تعداد جلسات، مدیریت کنسلی ها و غیره). اتحاد درمانی مثل چهارسه پایه است. همه پایه ها باید وجود داشته باشند(مثل چهار پایه)، اگر یک پایه نباشد یا لق بزند، احتمالا باعث سقوط شما خواهد شد یا به عبارت دیگر، اتحاد متلاشی خواهد شد.

مولفه دوم اتحاد درمانی، توافق بر سر اهداف درمانی است. وقتی از درمانجو می پرسیم می خواهد چه تفاوتی در زندگی اش ایجاد کند، برای عقاید و ارزش های آنها در رابطه با مشکل و راه حل آن اهمیت قائل می شویم. صرف نظر از اینکه اهداف آنها در نگاه اول چقدر منطقی یا غیر منطقی به نظر می رسد(مثلا اینکه مشکلات درمانجو توسط دیگران یا حتی شما نامربوط دیده می شوند)، شما باید اهداف درمانجو را ارزشمند بدانید، چرا که اینها خواسته هایی هستند که باعث هیجان و انگیزه درمانجو می شوند و آنها را درگیر فعالیتی سودمند می کنند. اگر اقداماتمان را از فیلتر اتحاد عبور ندهیم، احتمالا درمانجو به اهدافی که مناسب اوست نخواهد رسید. ایجاد اهدافی که با همکاری و تشریک مساعی همراه بوده، روند تغییر را آغاز می کند. مقیاس درجه بندی نتایج(ORS) و SRS ما را در همان مسیر اهداف دلخواه درمانجو قرار می دهد. اگر درمانجویان روی اهدافشان کار نکنند احتمالا ORS سودی نخواهد داشت. بنابراین برای اطمینان از توجه کافی ما به عنوان درمانگر، SRS مستقیما موضوع اهداف را مورد بررسی قرار می دهد.

یکی از مواردی که مربیان و بزرگان درمان مختصر به ما آموخته اند(به عنوان چارچوبی ساده برای روان درمانی) این است که درمانجو را تشویق به کوچک فکر کردن کنیم. یک تغییر در یک جنبه از مشکل اغلب منجر به تغییرات در حوزه های دیگر می شود. نکته شگفت انگیز در خصوص کوچک فکر کردن این است که دستیابی به تغییری کوچک به راحتی تبدیل به نماد حل تمام مشکلات می شود؛ این موضوع مثل اثر اولین دومینو در خط به ظاهر بی پایان مشکلات، حرکت و انرژی خوبی ایجاد می کند. به همین دلیل خوب است که از درمانجو بپرسیم چه چیزی باعث می شود آنها روی مقیاس ORS یک سانتی متر به سمت راست حرکت کنند. یادتان باشد که تجربه ذهنی درمانجو از تغییر اولیه، پیش بینی کننده تغییر مداوم اوست و انتظاری برای پیشرفت و سفری آرام ایجاد می کند.این کار امکانانت بیشتری برای اقدام درمانجو فراهم می کند. قدرت تفکر کوچک را دست کم نگیرید. اولین کورسوی چراغ تبدیل به چراغی پر نور و رسیدن به مقصد نهایی می شود.

اما نگران نباشید. برخی درمانجویان با ادبیات رفتاری  به این فکر نمی کنند که از درمان چه می خواهند و شاید جهان را تکه تکه های قابل مشاهده ملموس ندانند. اشکالی ندارد. شما همیشه می توانید با هرگونه تجربه درمانجو که روی ORS مشخص می کند ارتباط برقرار کنید. ORS فارغ از رغبت درمانجو برای تنظیم اهداف واضح و روشن، سودی که در حوزه های مختلف زندگی در درمان به دست آورده اندازه می گیرد.

 

محمدصادق، عاطفه. (1398). تکیه زدن بر اتحاد درمانی. برگرفته در روز/ ماه/سال  از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگیhttp://mrmz.ir/

مطلب قبلی تکیه زدن بر اتحاد درمانی(قسمت اول)
مطلب بعدی تکیه زدن بر اتحاد درمانی(قسمت سوم)
چاپ
6796 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی