متخصصان آموزش دهنده به عموم

آقای دکتر کمیل زاهدی تجریشی
0 18806

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
زبان همچون ابزاری تجربی در روان‌درمانی
Anonym
/ دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی

زبان همچون ابزاری تجربی در روان‌درمانی


جسیکا دور
ترجمه و تلخیص: علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

همه می‌دانیم که زبان باعث دردسرهای زیادی برای آدم‌ها می‌شود، چه آن‌هایی که دچار مشکلات روان‌شناختی هستند چه آن‌هایی که نیستند. نظریه‌پردازان ACT بر این باورند که درمانگران بایستی از زبان به‌طور تجربی استفاده کنند و این دقیقاً همان راهی است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و دیگر روان‌درمانی‌های موج سومی آن را انتخاب کرده‌اند.
دسته‌ گسترده‌ای از تکنیک‌های تجربی را می‌توان در فرایند ACT به کار برد. در آن دسته از درمان‌هایی که روی تماس با تجربه افکار متغیر تأکید می‌شود، توجه آگاهی (MINDFULNESS) یکی از مشهورترین مجموعه تمرین‌های مبتنی بر شواهد است که به کار می‌رود. تکنیک‌های رایج توجه‌آگاهی انواعی از تمرین‌های مراقبه‌اند که درمان‌جویان برای انجام آن‌ها یاد می‌گیرند هر رویداد قابل‌ادراک درونی و بیرونی نظیر صدا، بو، افکار و حس‌های بدنی را مشاهده کنند. از دیدگاه نظریه چهارچوب ارتباطی انجام این تمرین‌ها باعث افزایش توجه به جنبه‌های غیر دلخواه محیط ازجمله محیط ذهنی می‌شود.
به زیان استعاری، می‌توان گفت که این فرایند حفره‌های فیلتری را که توسط زبان ایجاد می‌شود گشادتر می‌کند و اجازه می‌دهد با تجربه مستقیم تماس بیشتری داشته باشیم. مثلاً وقتی درمان‌جویان حس‌های بدنی خود را در تمرین اسکن بدنی به مدت زیادی مشاهده می‌کنند ترغیب می‌شوند تا ویژگی‌های طبیعی این حس‌ها را موردتوجه قرار بدهند، به‌سادگی اجازه بدهند که باشند و قضاوت‌ها و ارزیابی‌های ایجادشده توسط زبان را رها کنند. اگر درمان‌جو در دست خود احساس درد کند، او ترغیب می‌شود تا جنبه‌های متعدد این حس و را مشاهده کرده و درعین‌حال با پیروی از دستورالعمل رها کردن قضاوت، این واکنش را تضعیف کند.
جالب است که حتی شکل‌های کلامی کنترل می‌تواند منابع کلامی کنترل را همچنان که در دستورالعمل "قضاوت را رها کن" می‌بینیم تضعیف کند. از دیدگاه نظریه چهارچوب ارتباطی تا وقتی‌که این دستورالعمل تا وقتی‌که عدم حساسیت حاصل از آن منجر به رفتار ناکارآمد نشود متناقض نما نیست. اگر درمان‌جویان ترغیب شوند تا بدون واکنش به سیر افکار خود، آن‌ها‌ را مشاهده کنند، رفتار آن‌ها توسط یک قاعده کنترل‌شده است؛ اما این قاعده احتمال انجام رفتاری متناسب‌تر از سوی درمان‌جویان در محیط را افزایش می‌دهد. در ACT، توجه‌آگاهی ترکیبی از فرایندهای پذیرش، گسلش و تماس با لحظه اکنون و بافتار انگاری خویشتن است. به‌عنوان‌مثال یک درمان‌جو ترغیب می‌شود تا بعد از به یادآوردن یک خاطره بد، فضایی برای هیجانات دردناک ایجاد کند. به زبان نظریه چهارچوب ارتباطی، درمانگر بافتاری کلامی ایجاد می‌کند که راه‌انداز رویداد روان‌شناختی دردناکی می‌شود و درمان‌جو را ترغیب می‌کند تا با پیامدهای نگریختن از تجربه، تماس پیدا کند. بااینکه درمان‌جو گمان می‌کند بایستی از هیجانات دردناک اجتناب کرد، تجربه مستقیم پذیرش گستره واکنش‌های آینده او به هیجانات دردناک را توسعه می‌دهد (مثلاً پذیرش احساس اضطراب به‌منظور صحبت کردن در میان جمع یا پذیرش احساس افسردگی برای انجام دوباره اقدامات معنادار).

منبع:
HTTPS://WWW.NEWHARBINGER.COM/BLOG/LANGUAGE-EXPERIENTIAL-TOOL-THERAPY

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
دور، جسیکا. (1394). زبان همچون ابزاری تجربی در روان‌درمانی. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR
مطلب قبلی آمیختن درمان‌های مبتنی بر توجه آگاهی با تکنیک‌های گسلش
مطلب بعدی نکته‌ای دیگر درباره استفاده از استعاره در روان‌درمانی
چاپ
3706 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی