جدول زمانی برنامه­ ها و حضور متخصصان

تلفن های تماس: ۰۲۱۸۸۲۳۰۹۵۶ الی ۸

همراه (واتساپ، تلگرام): ۰۹۱۰۹۱۸۷۰۲۸

 

اخبار و رویدادهای جدید
بهترین کمک به مراقبین بیماران آلزایمری: آموزش توجه‌آگاهی(Mindfulness)
Anonym
/ دسته بندی ها: روانشناسی سلامت

بهترین کمک به مراقبین بیماران آلزایمری: آموزش توجه‌آگاهی(Mindfulness)

ترجمه و تلخیص: علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان به مراقبت از عضوی از خانواده خود می‌پردازند که دچار دمانس هستند. بنا به آمارها زندگی این افراد این‌گونه است:

• 61 درصد مراقبین بیماران مبتلا به دمانس استرس هیجانی بالایی را تجربه می‌کنند.
• 33 درصد این افراد نشانه‌های افسردگی دارند.
• مراقبت از بیمار 56 درصد این افراد تحت‌فشار مالی قرار داده است و 33 درصد این افراد دچار مشکلات خانوادگی شده‌اند.
• 43 درصد مراقبین دچار استرس جسمانی بالا هستند.
• 75 درصد از مراقبین درباره تداوم سلامتی خود نگران‌اند.
• مراقبین بیماران مبتلابه دمانس به‌احتمال بیشتری دچار تغییرات فیزیولوژیکی مضر نظیر افزایش هورمون‌های استرس و کاهش عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند.
• 37 درصد این افراد می‌گویند که استرس بزرگ‌ترین دغدغه آن‌ها است.
• در سال آخر عمر بیمار مبتلابه دمانس 59 درصد از مراقبین می‌گویند که احساس می‌کنند 24 ساعته باید آماده باشند.
• 72 درصد مراقبین بعد از مرگ بیمار آلزایمری‎شان احساس آسودگی می‌کنند.

سفر مراقبت از بیمار آلزایمری نه‌تنها سخت بلکه طولانی هم است و به‌طور میانگین چهار الی هشت سال طول می‌کشد. یادگیری مقابله با استرس برای مراقبت از بیمار دمانسی ضروری است. اگر این مهارت را یاد نگیرند نه‌تنها سلامتی‌شان به خطر می‌افتد بلکه کیفیت مراقبتی که ارائه می‌دهند نیز کاهش می‌یابد.
همین نکته است که اهمیت تمرین توجه‌آگاهی را می‌رساند. بنا به پژوهش‌ها تمرین توجه‌آگاهی یا کسب آگاهی لحظه‌به‌لحظه و بدون قضاوت در کاهش استرس اثر زیادی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که برنامه کاهش استرس بر اساس توجه‌آگاهی به شیوه‌های گوناگونی اثر مثبتی روی مغز و واکنش استرس ما می‌گذارد.:

• تمرین توجه‌آگاهی به ما کمک می‌کند که از همسان پنداری خودمان با محتویات ذهن دست‌برداریم و وابستگی خود را به این افکار و هیجانات کاهش بدهیم.
• تمرین توجه‌آگاهی به ما کمک می‌کند تا تمرکز خودمان را افزایش بدهیم. به‌این‌ترتیب توانایی بیشتری در استفاده از ذهن خود و انتخاب موضوع موردتوجه خواهیم داشت.
• تمرین توجه‌آگاهی از شدت واکنش هیجانی ما کم می‌کند. به‌بیان‌دیگر می‌توانیم هیجان‌های خودمان را بهتر تنظیم کنیم و گرفتار خشم، ترس و احساس گناه نشویم.
• تمرین توجه‌آگاهی به ما کمک می‌کند تا شیوه نگاه به خودمان را مثبت‌تر کنیم. تمرین توجه‌آگاهی موجب کاهش نشخوار فکری و نگرانی‌های منفی می‌شود.

توجه‌آگاهی نه‌تنها برای ذهن ما خوب است بلکه اثر شگفت‌انگیزی روی بدنمان هم می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تمرین توجه‌آگاهی اثر مثبتی روی سیستم ایمنی می‌گذارد و می‌توان از آن برای درمان یا پیشگیری از سرطان، فشارخون، بیماری قلبی و دیابت استفاده کرد. این فایده‌های بهداشتی زیاد از چشم‌ها دور نمانده و هم‌اکنون از توجه‌آگاهی در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های روانشناسی، مدرسه‌ها، کارخانه‌ها، زندان استفاده می‌شود؛ به‌علاوه وکلا و ورزش‌کاران حرفه‌ای هم از تمرین توجه‌آگاهی سود می‌برند.
توجه‌آگاهی فایده بخصوصی برای مراقبین بیماران مبتلابه دمانس دارد. این مهارت به مراقبین منبعی درونی بزرگ و پایداری می‌دهد. مراقبین با استفاده از این منبع می‌توانند در طولانی‌مدت به لحاظ هیجانی و جسمانی سرپا و سالم بمانند. راه رفتن با توجه‌آگاهی یکی از تمرین‌های مفیدی است که می‌توان به‌راحتی انجام داد. برای انجام این تمرین بایستی که فرد در حال راه رفتن به قدم‌های خودش، به منظره روبه‌رو و احساسی که در بدن خود دارد بدون قضاوت و ارزیابی توجه کند. با انجام این تمرین ذهن فرد دیگر درگیر گذشته و آینده نخواهد بود و می‌تواند که باقدرت در لحظه حال لنگر بیندازد و با آگاهی کاری موثر انجام بدهد.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
بهترین کمک به مراقبین بیماران آلزایمری: آموزش توجه‌آگاهی(MINDFULNESS). (1394). علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR
چاپ
5781 به این مطلب امتیاز دهید:
3/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی