جدول زمانی برنامه­ ها و حضور متخصصان

تلفن های تماس: ۰۲۱۸۸۲۳۰۹۵۶ الی ۸

همراه (واتساپ، تلگرام): ۰۹۱۰۹۱۸۷۰۲۸

 

اخبار و رویدادهای جدید
تمرین توجه‌آگاهی برای کاهش استرس مراقبت از بیمار
Anonym
/ دسته بندی ها: روانشناسی سلامت

تمرین توجه‌آگاهی برای کاهش استرس مراقبت از بیمار


ترجمه و تالیف: علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره زندگی ترجمه و تالیف شده است.

مراقبت از بیمار کار ساده‌ای نیست. معمولا مراقبین در کنار کارهای دیگر خانواده مسئولیت‌های رسیدگی به نیازهای روزانه یک بیمار را هم دارند و این کار می‌تواند که حتی شادترین و نیرومندترین افراد را هم دچار استرس بکند. در طول زمان استرس تاثیر مخربی روی سلامت هیجانی و جسمانی مراقب می‌گذارد و او را در معرض بیماری جسمانی و اختلالات خلقی نظیر افسردگی و اضطراب قرار می‌دهد.
یک مراقب نیاز دارد قبل از اینکه استرس سلامتی او را از بین ببرد پیش‌دستی کرده و با این فشار و تنش مقابله کند. یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس توجه‌آگاهی است.
توجه‌آگاهی به معنای زندگی هشیارانه در لحظه کنونی و آسان‌ترین راه برای آرام گرفتن در بدن است. وقتی آگاهانه در لحظه حال هستیم برای شناخت نیروهای خود توانایی بیشتری داریم و می‌توانیم که خارج از حصار اضطراب و تنش تصمیمات بهتری بگیریم. این وضعیت برای کسی که به خاطر مراقبت از یک بیمار با شرایطی خارج از کنترل روبه‌رو شده است تاثیر آرام‌بخشی دارد.

یکی از تکنیک‌های ساده توجه‌آگاهی چهار مرحله دارد:

هرچه را که انجام می‌دهید لحظه‌ای متوقف کنید.
افکار، احساسات و حس‌های بدنی خود را مشاهده کنید. آن‌ها را ملاحظه کنید و بگذارید که بیایند و بروند. نام هیجانات خودتان را بگویید. با مهربانی آن‌ها را فقط مشاهده کنید. بدن خودتان را با مهربانی بررسی کنید. آیا گرسنه یا تشنه هستید؟ آیا درد احساس می‌کنید؟
شروع به انجام کاری بکنید که برای شما مفید است. با یک دوست صحبت کنید، غذای خوشمزه‌ای بخورید یا نرمشی انجام بدهید که تنش را از بدنتان دور کند.

فایده جسمی و روانی تکنیک‌های توجه‌آگاهی به لحاظ علمی تایید شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که انجام این تمرین‌ها با کاهش هورمون استرس (کورتیزول) و فشار خون پایین ارتباط دارد. دیگر یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که انجام این تمرین‌ها منجر به بهبود خواب، کاهش درد مزمن و ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. روان‌درمان‌گران از تکنیک‌های توجه‌آگاهی برای درمان افسردگی، اضطراب، اعتیاد و دیگر ناراحتی‌های روانی استفاده می‌کنند.
زندگی با توجه‌آگاهی باعث می‌شود که لذت‌های زندگی را بیشتر تجربه بکنیم. همینطور می‌توانیم با هشیاری و سرزندگی بیشتری در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنیم.
این مهارت را می‌توانیم در هر تکلیف یا فعالیتی به کار ببریم. مراقبین به خاطر مراقبت از یک نفر دیگر مراقبت از خود را از یاد برده‌اند؛ پس توجه دوباره به خود اهمیت زیادی دارد. منظورم گوش دادن به موسیقی یا شام خوردن با دوستان یا قدم زدن در پارک یا نگهداری از گل‌های زیبا یا هر فعالیت دیگری است که به فرد احساس شادی و نشاط می‌دهد.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
علی فیضی. (1394). تمرین توجه‌آگاهی برای کاهش استرس مراقبت از بیمار. برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR 
 

چاپ
8523 به این مطلب امتیاز دهید:
4/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی