جدول زمانی برنامه­ ها و حضور متخصصان

تلفن های تماس: ۰۲۱۸۸۲۳۰۹۵۶ الی ۸

همراه (واتساپ، تلگرام): ۰۹۱۰۹۱۸۷۰۲۸

 

اخبار و رویدادهای جدید
ثبات قدم و خویشتن‌داری
Anonym
/ دسته بندی ها: روانشناسی مثبت

ثبات قدم و خویشتن‌داری

ثبات قدم و خویشتن‌داری

مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

ثبات قدم توانمندی حفظ علاقه به اهداف بلندمدت و تلاش در جهت رسیدن به آن‌ها است. خویشتن‌داری تنظیم ارادی تکانه‌های توجهی، هیجانی و رفتاری باوجود وسوسه‌ها یا حواس‌پرتی‌های گذرا است. به‌طور میانگین بعضی افراد ثبات قدم دارند از طرف دیگر خویشتن‌داری بیشتری هم دارند اما همبستگی این دو صفت کامل نیست: بعضی افراد فقط اثبات قدم زیادی دارند و بعضی افراد خوب می‌توانند خودشان را کنترل کنند اما ثبات قدم چندانی ندارند. بااینکه پژوهشگران هنوز به‌طور کامل نمی‌دانند که این دو صفت چه ارتباطی باهم دارند اما به نظر می‌رسد که در مقیاس زمانی تفاوت مهمی بین این دو وجود دارد. همان‌طور که گالتون (1892) پیشنهاد کرده است تمایل به پیگیری اهداف چالش‌برانگیز به مدت چندین و چند ماه، سال و حتی دهه‌ از قابلیت مقاومت در برابر هوس‌های آنی متفاوت است. هوس‌هایی که لذتی زودگذر به بار می‌آورند اما بلافاصله پشیمانی به بار می‌آورند.

پیش‌بینی پیامدهای مهم زندگی

پژوهش‌هایی که در آزمایشگاه داک‌ورث مرکز روانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا انجام‌شده نشان می‌دهد ثبات قدم و خویشتن‌داری می‌تواند به‌خوبی موفقیت‌های زندگی را پیش‌بینی کند. به‌عنوان‌مثال در مطالعات طولی آینده‌نگر ثبات قدم توانسته موفقیت تحصیلی و شغلی را در مقاطع و حرفه‌های گوناگون بهتر نمره هوشی، نمره کنکور و تناسب جسمانی پیش‌بینی کند. در مطالعات مقطعی ثبات قدم با موفقیت‌های آموزشی مادام‌العمر همبستگی مثبت و برعکس با تغییرات شغلی و طلاق همبستگی منفی دارد. دیگر مطالعات نشان می‌دهد که خویشتن‌داری نمرات کارنامه (و تغییرات کارنامه در طول زمان) را بهتر از بهره هوشی پیش‌بینی می‌کند.

پرورش ثبات قدم و خویشتن‌داری

زبانی که ما برای توصیف ثبات قدم و خویشتن‌داری به کار می‌بریم –نظیر صفت منش یا شخصیت- شاید به‌طور ضمنی تغییرناپذیری را برساند. بااین‌حال اکنون به‌واسطه پژوهش‌ها به‌خوبی معلوم شده که صفت‌ها در طول زمان تغییر می‌کند. با توجه به این نکته پس می‌توان گفت با این‌که صفت‌ها آن‌قدری پایداری دارند که به‌طور معنی‌داری یک فرد را دارای ثبات قدم بیشتری دانست این هم درست است که کودک و نوجوان همچنان که تجربیات بیشتری در زندگی به دست می‌آورند می‌توانند الگوهای معمول تعامل خود با دنیا را تغییر بدهند.
بر اساس مفاهیم انگیزش درونی یک مسیر نویدبخش برای پژوهش در آینده اصلاح باورهای نادرست و ناسازگارانه است. مثلاً افرادی که باور دارند ناامیدی و سردرگمی به معنی آن است که باید از انجام آنچه انجام می‌دهند دست‌بردارند ممکن است این‌طور فکر کنند که در طول فرایند یادگیری این هیجان‌ها متداول است. به همین ترتیب اگر افراد بر این باور باشند که بایستی از اشتباه به هر قیمت ممکن دوری کرد ممکن است این‌طور فکر کنند که مؤثرترین شیوه تمرین شامل کسب مهارت‌هایی فراتر از مهارت‌های کنونی‌شان باشد.
آزمایشگاه داک‌ورث درباره خویشتن‌داری پژوهش‌هایی را شروع کرده است. در این آزمایشگاه درباره راهبردهایی مطالعه می‌شود که کودکان برای تضعیف قدرت تکانه‌های ناخوشایند و افزایش دسترسی به انگیزه‌های مطلوب به کار می‌برند. این راهبردها این ویژگی را دارند که خویشتن‌داری را از طریق کاهش جذابیت یک هوس یا افزایش ارزش یک رفتار مطلوب آسان‌تر می‌کنند.

منبع:
HTTPS://WWW.AUTHENTICHAPPINESS.SAS.UPENN.EDU/LEARN/GRIT

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
ثبات قدم و خویشتن‌داری. (1393). علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR 

چاپ
6426 به این مطلب امتیاز دهید:
3/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی