جدول زمانی برنامه­ ها و حضور متخصصان

تلفن های تماس: ۰۲۱۸۸۲۳۰۹۵۶ الی ۸

همراه (واتساپ، تلگرام): ۰۹۱۰۹۱۸۷۰۲۸

 

اخبار و رویدادهای جدید
دو توانمندی که در کنار هم خطر خودکشی را کاهش می دهند
Anonym
/ دسته بندی ها: روانشناسی مثبت

دو توانمندی که در کنار هم خطر خودکشی را کاهش می دهند

دو توانمندی که در کنار هم خطر خودکشی را کاهش می دهند
 
  دکتر تاد کاشدان
مترجم: علی فیضی

 این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و  مشاوره زندگی ترجمه شده است.
 
به عنوان روانشناسی که در طول کشور (منظور نویسنده آمریکا است) سفر می کنم، توصیف شغل خودم دردسرهای جالبی دارد. گفتن اینکه روانشناسم همانا و پنج ساعت درگیر شدن گوش بینوایم همان. مسافر بغل‌دستی همین‌که می‌شنود من روانشناسم شروع می‌کند از ازدواج روبه‌زوال خود صحبت می‌کند یا اینکه سانحه‌های آسیب‌زای کودکی‌اش را برایم تعریف می‌کند. اینکه یک هدفون بزرگ روی گوشت بگذاری هم فرقی به حال اوضاع نمی‌کند؛ آن مسافر بغل دستی هوشمند راهی برای عبور از این مانع هم خواهد یافت. بنابراین من دیگر نمی‌گویم که یک روانشناس بالینی هستم، حتی نمی‌گویم یک روانشناسم، دیگر نمی‌گویم درباره شادمانی و توانمندی‌ها و بهزیستی پژوهش می‌کنم.
چیزی که گروه پژوهشی من خاطرنشان کرده این است که وقتی زمان مطالعه یا رشد دادن توانمندی‌های روان‌شناختی می‌رسد، پژوهشگران و مردم عادی تمایل دارند تا فقط به یک توانمندی توجه کنند . همین رویکرد فرصت خوبی برای کتاب‌های تک عنوانی است که می خواهد اهمیت یک بعد از بشریت را به ما بفروشد:

متشکرم! چگونه تمرین قدردانی می‌تواندشماراخوشحال‌تر کند

اراده: کشف دوباره بزرگ‌ترین توانمندی بشر

قبل از آنکه مرا متهم کنید یک آدم غرغروی قضاوت گر هستم توجه کنید که من در سایت آمازون زیر هرکدام از این کتاب‌ها، مرورهایی 5ستاره‌ نوشته‌ام. اجازه بدهید دقیق‌تر باشد من یک غرغروی از خود بیزار قضاوت گر هستم که همان کار را درباره اولین کتاب خودم انجام دادم:

 کنجکاوی؟ کشف اجزای ازدست‌رفته یک زندگی کامل

مشکل تمرکز روی یک توانمندی و اشاره به آن به‌عنوان بزرگ‌ترین توانمندی این است که مردم چندبعدی هستند. صرف اینکه ما چیزی را مشاهده نمی‌کنیم به معنای وجود نداشتن آن نیست. من ممکن است روی پاداش‌دهی به توانمندی مثبت‌گرایی کارکنان خود تمرکز زیادی داشته باشم و در همان حال شجاعت، کنجکاوی و اخلاقی بودن آن‌ها را نادیده بگیرم. برای تغییر دادن این روند من و همکارانم رویکردی نو به مطالعه و مفهوم‌سازی توانمندی‌ها را شروع کرده‌ایم و نام آن را "منظومه توانمندی‌ها "گذاشته‌ایم. صورت فلکی توانمندی‌ها یا "صفت" به معنای نیمرخ یگانه توانمندی‌های افراد است. در حال حاضر بسیاری از متخصصان -بعضی‌اوقات به‌طور قراردادی- روی 5 توانمندی برتر مراجع خود تمرکز می‌کنند، این پنج توانمندی معمولاًهمان‌هایی هستند که مراجع در ابزار اندازه‌گیری توانمندی‌ها خود را صاحب آن‌ها می‌داند. ما احساس می‌کنیم اگر توجه خود را معطوف به جفت‌ها یا گروه‌های خاص توانمندی بکنیم فایده بیشتری می‌شود برد. تاریخ علم روانشناسی  پر از موقعیت‌هایی است که در آن‌ها پژوهشگران بررسی مفاهیم به‌صورت جفتی را مفیدتر از بررسی مجزای آن مفاهیم مفیدتر یافته‌اند. مفهوم بهزیستی درونی را در نظر بگیرید. بهزیستی درونی شامل مؤلفه‌های خاصی است (رضایت از زندگی و عاطفه مثبت و منفی). مطالعه جداگانه این مفاهیم هرچند آموزنده خواهد بود ولی مطالعه برهم‌کنش هریک از این مؤلفه‌ها ماهرانه‌تر و پیچیده‌تر است. فایده سنخ نمای بریگرز-مایرز در محیط‌های کاری تا حدودی مربوط به این نکته است که این ابزار می‌تواندسنخ‌های شخصیتی متفاوت را از هم جدا کند (مثلاً شخصیت برون‌گرای متفکر متفاوت از شخصیت برونگرای احساس‌گرا است). در حال حاضر ما درباره چگونگی تعامل توانمندی‌های خاص یا بروز آن‌ها در شرایط واقعی دانش کمی داریم.
من و دانشجویانم مطالعه‌ای با این هدف انجام دادیم که آیا ترکیب قوی‌ترین توانمندی بین فردی یعنی قدردانی و قوی‌ترین توانمندی درون فردی یعنی "ثبات قدم" باهم منجر به خلق بهترین نیمرخ روان‌شناختی برای افراد می‌شود؟ در مطالعه ما این فرضیه را آزمودیم که آیا این دو توانمندی منجر به احیاپذیری در مقابل بدترین نتایج ممکن می‌شود؟ مثلاً وضعیتی که در آن فرد به حدی از افسردگی می‌رسد که می‌خواهد خود را از بین ببرد. آنچه ما دریافتیم این بود که هرچند خیلی خوب است که افراد در مقابل خوبی دیگران قدردان یا در پیگیری اهداف خود خیلی باثبات باشند اما دارا بودن هیچ‌کدام از این توانمندی‌هابه‌تنهایی نمی‌تواند نشان دهد که کدام فرد در معرض خطر فکر کردن به خودکشی است؛ اما وقتی این دو توانمندی به‌صورت جفتی در فردی ظاهر می‌شدند ما جلوه زیبایی از احیاپذیری روبه‌رومی‌شدیم. افرادی که چنان خصوصیتی داشتند تقریباً هیچ فکر مربوط به خودکشی از ذهنشان نمی‌گذشت.
حالا ممکن است که شما بپرسید وقتی مجموعه بزرگی از توانمندی‌های دیگر چون شفقت و مثبت‌گرایی وجود دارد چرا به قدردانی و ثبات پرداختید ؟ جواب این است که می‌خواستیم توانمندی‌های مکمل را مطالعه کنیم. قدردانی راجع به گذشته (حمایت مالی والدین) و حال( صمیمیت و خوش‌رویی همسر ) است درحالی‌که فرد باثبات می‌خواهد برای پیشروی به‌سوی اهداف بامعنا درد آینده را تحمل و بر هدف خود پافشاری کند . فردی که این دو توانمندی را در کنار هم - و البته با رویکردی سالم نسبت گذشته، حال و آینده- دارد ایمن‌ترین فرد نسبت به خودکشی است. این نکته‌ای بود که ما دریافتیم؛ اگر بخواهم چیز دیگری هم اضافه کنم باید بگویم ما دریافتیم افراد قدردان و باثبات نسبت به خودکشی مقاوم‌اند چون حسی غنی از معناداری را در زندگی خود تجربه می‌کنند. افراد قدردان و باثبات معنی را در زندگی اجتماعی و  موفقیت‌های خود پیدا می‌کنند. آن‌ها این معنی را از عدسی  دلتنگی نسبت به گذشته، توجه آگاهانه نسبت به زمان حال و خوش‌بینی نسبت به آینده دریافت می‌کنند.
بله، صورت فلکی توانمندی‌ها مهم است! وقتی ما پیچیدگی مردم را در نظر می‌گیریم می‌توانیم با اثربخشی بیشتری مداخله کنیم. چنین رویکردی آغاز کاوشی عمیق در توانمندی راهبری است.

منبع: HTTP://WWW.PSYCHOLOGYTODAY.COM

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است تاد کاشدان.(1393). دو توانمندی که در کنار هم خطر خودکشی را کاهش می دهند. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR    
چاپ
5290 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی