جدول زمانی برنامه­ ها و حضور متخصصان

تلفن های تماس: ۰۲۱۸۸۲۳۰۹۵۶ الی ۸

همراه (واتساپ، تلگرام): ۰۹۱۰۹۱۸۷۰۲۸

 

اخبار و رویدادهای جدید
می‌خواهید پرخوری نکنید؟ با هشیاری غذا خوردن می‌تواند به شما کمک کند
Anonym
/ دسته بندی ها: روانشناسی سلامت

می‌خواهید پرخوری نکنید؟ با هشیاری غذا خوردن می‌تواند به شما کمک کند

می‌خواهید پرخوری نکنید؟ با هشیاری غذا خوردن می‌تواند به شما کمک کند

سوزان مک کویلان
مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

به‌عنوان یک پژوهشگر تغذیه، سعی می‌کنم تا توصیه‌هایی که درباره تغذیه، رژیم، غذا خوردن هیجانی و نظایر این‌ها می‌کنم مبتنی بر شواهد مدارک علمی باشد اما بااین‌حال خیلی از مطالعه‌هایی که درباره غذا و شیوه تغذیه انجام‌شده روی‌هم‌رفته می‌گویند که برای یک پیشنهاد درست‌وحسابی باید تحقیقات بیشتری انجام بشود.

به‌هرحال مشکل ما همچنان پابرجاست و وقت زیادی نداریم منتظر حقایق مطلق علمی برای موفقیت باشیم. ما برای سوالات خودمان جواب می‌خواهیم و همین حالا هم آن‌ها را می‌خواهیم و البته اگر جایی توصیه‌ای از یک متخصص شنیدیم سعی می‌کنیم تا به آن عمل کنیم.

همین شرایط درباره ارتباط بین رفتار هوشیارانه و اختلال غذا خوردن وجود دارد. در اوایل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی راش در شیکاگو و دانشگاه بلارمین در لویسویل یک مقاله مروری در مجله رفتار تغذیه منتشر کردند. آن‌ها در این مقاله 14 پژوهش انجام‌شده درباره اثر تمرین مراقبه با توجه آگاهانه روی کاهش وزن و پرخوری را بررسی کرده بودند.
این محققان به این نتیجه رسیده بودند که تمرین هوشیاری یا توجه‌آگاهی رفتارهای پرخوری و غذا خوردن هیجانی را کاهش می‌دهد. بعضی از این مطالعه‌ها به این نتیجه رسیده بودند که این تمرین روی کاهش وزن هم اثر دارد؛ یعنی تمرین توجه‌اگاهی می‌تواند به بعضی از افراد کمک کند اما به بعضی دیگر نه.

با توجه به این نتایج من به‌طور کاملاً علمی نمی‌توانم تضمین کنم که با تمرین هوشیاری یا توجه‌آگاهی می‌توانید پرخوری، غذا خوردن هیجانی یا وزن خودتان را در بلندمدت کنترل کنید؛ اما به‌عنوان فردی که غذا خوردن با هشیاری و توجه‌آگاهی را آموزش می‌دهد می‌توانم با اطمینان زیادی به شما بگویم که غذا خوردن و زندگی با هشیاری و توجه‌آگاهی بهتر از بی‌توجهی و بی‌فکری است. اگر شما به‌طور مداوم با هشیاری و توجه‌آگاهی غذا خوردن را تمرین کنید عادت‌های غذایی شما بهتر خواهد شد و حتی شاید کمتر هم غذا بخورید. با این تمرین‌ها مطمئناً کنترل بیشتری روی غذا خوردن خود خواهید داشت.

هشیاری و توجه‌آگاهی را می‌شود تمرین دادن فعال ذهن برای افزایش آگاهی تعریف کرد. با این حساب شما می‌توانید خودتان را تمرین بدهید تا به عادت‌های غذایی خودتان توجه آگاهانه‌تری نشان بدهید. غذا خوردن با توجه‌آگاهی نوعی مراقبه است که احتمالاً بعضی از شما با آن آشنا باشید و بعضی نه. به‌هرحال این رویکرد جدیدی برای تغییر رفتار است تا با هشیاری بیشتری غذا بخورید:

• مکانی مثل آشپزخانه یا میز شام را برای غذا خوردن در خانه انتخاب کنید و هر چیزی که دوست بخورید را فقط در آنجا بخورید. هدف از این قانون محدود کردن جاهایی است که آن‌ها را با غذا خوردن تداعی می‌کنید. غذا خوردن روی صندلی و مبل را متوقف کنید!

• همیشه سفره را به‌طور کامل بچینید و این کار را حتی وقتی‌که تنها غذا می‌خورید هم انجام بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا به این واقعیت توجه بیشتری نشان بدهید که دارید غذا می‌خورید و نسبت به غذا احترام بیشتری بگذارید. تا وقتی سفره را به‌طور کامل نچیده‌اید به خودتان اجازه ندهید که حتی پفک بخورید.

• وقتی غذا می‌خورید کار دیگری انجام ندهید. تلویزیون نگاه نکنید، از رایانه استفاده نکنید و موبایل و قبض‌های اب و برق را بررسی نکنید. این کار به شما کمک می‌کند تا تمرکز خودتان را چیزی که می‌خورید و مقدار آن نگه‌دارید. این وضعیت همین‌طور به شما کمک می‌کند تا برخی فعالیت‌هایی را که ناخودآگاه با غذا خوردن تداعی می‌کنید دیگر انجام ندهید.
• قبل از غذا خوردن یک لیوان آب بنوشید. وقتی غذا می‌خورید آب بیشتری هم بخورید. این کار به شما کمک می‌کند تا بدون غذا خوردن بیشتر معده خود را پرتر احساس کنید.

• از بشقاب‌های کوچک‌تری استفاده کنید و تکه‎های کوچک‌تری از غذا را بردارید. این کار شیوه مؤثری برای آن است که خودتان را به تکه‌های کوچک‌تر غذا عادت بدهید. (به یاد داشته باشید که می‌توانید همیشه برای بیشتر خوردن برگردید. وقتی گرسنه هستید خود را از غذا محروم نکنید!).

• به‌آرامی غذا بخورید و تا لقمه‌ای را تمام نکرده‌اید سراغ بعدی نروید. هرچه قدر آرام‌تر بخورید به‌احتمال بیشتری مقدار مناسبی غذا خواهید خورد و موقع سیری و توقف خوردن را بهتر تشخیص خواهید داد.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
مک کویلان، سوزان. (1393). می‌خواهید پرخوری نکنید؟ با هشیاری غذا خوردن می‌تواند به شما کمک کند. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR
چاپ
5957 به این مطلب امتیاز دهید:
3/5

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی