جدول زمانی برنامه­ ها و حضور متخصصان

تلفن های تماس: ۰۲۱۸۸۲۳۰۹۵۶ الی ۸

همراه (واتساپ، تلگرام): ۰۹۱۰۹۱۸۷۰۲۸

 

اخبار و رویدادهای جدید
چطور از توانایی‌های خود استفاده کنیم؟ (بخش اول)
Anonym
/ دسته بندی ها: روانشناسی مثبت

چطور از توانایی‌های خود استفاده کنیم؟ (بخش اول)


دکتر طیاب رشید
مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است.

1. کنجکاوی {علاقه، نوجویی، گشودگی نسبت به تجربه}: کنجکاوی علاقه‌مندی به همه تجربه‌های مداوم است که شامل شناسایی و پیگیری فرصت‌های چالش‌برانگیز و جستجوی دانش تازه است. کنجکاوی را می‌توان به سه طبقه تقسیم کرد: علاقه‌مندی، نوجویی و گشودگی نسبت به تجربه. این توانایی افراد به سمت اکتشاف و کاوش در مرزهای دانش بشری هدایت می‌کند.

کنجکاوی بیش از حد: فضولی و جاسوسی کردن
کنجکاوی خیلی کم: دلزدگی و بی علاقگی

اقدامات پیشنهادی جهت استفاده از این توانایی:
1. به دنبال شغل‌هایی باشید که نیازمند کسب روزانه اطلاعات تازه باشد؛ روزنامه نگاری، پژوهش، آموزش و ... باشد. اشتغال به این کارها می‌تواند به شما کمک کند تا در طول زمان پرنیرو و سرگرم باشید.
2. از طریق کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجلات، تلویزیون، رادیو یا اینترنت دانش خود را در حوزه مطلوب خود افزایش بدهید و این کار را سه بار در هفته و هر دفعه به مدت یک و نیم ساعت انجام بدهید. با یک متخصص صحبت کنید تا بتوانید به منابع خوب آن حوزه دست پیدا کنید.
3. به یک سخنرانی یا دوره آموزشی درباره فرهنگی متفاوت از فرهنگ خود بروید. بدون قضاوت دقت کنید که چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی بین آن فرهنگ و فرهنگ شما وجود دارد.
4. فردی را پیدا کنید که مثل شما به حوزه خاصی علاقه‌مند است و از او یاد بگیرید که چطور دانش و تجربه خود را در آن حوزه افزایش می‌دهد. هر هفته یا دو هفته یک بار قرارهایی با او بگذارید تا درباره موضوعات مورد علاقه با او صحبت کنید.
5. غذایی متعلق به یک فرهنگ دیگر را بخورید که قبلا نخورده‌اید. ببینید که غذا در چه زمینه فرهنگی به وجود آمده و شما چه افکاری درباره آن دارید. بعدا آ« غذا را با یک دوست بخورید و تجربه خود را با تجربه او مقایسه کنید.
6. با فردی که متعلق به یک فرهنگ دیگر است ارتباط برقرار کنید و خداقل دوبار در ماه و هربار به مدت حداقل یک ساعت با او وقت بگذرانید و درباره فرهنگ او اطلاعاتی کسب کنید. درباره فرهنگ آن فرد کنجکاو و بی قضاوت باشید.
7. کارهایی را امتحان کنید که دانش و مهارت‌های کنونی شما را به چالش بکشد. درباره موضوع مورد علاقه خود سمیناری برگزار کنید و یا این که خیلی ساده درباره آن موضوع به طور مفصلی با دوستان خود صحبت کنید.
8. هر سال به یک شهر یا استان یا کشور جدید مسافرت کنید. اگر امکان داشته باشد به جای ماشین با دوچرخه یا موتور در آنجا کاوش کنید. سعی کنید با افراد محلی صحبت کنید تا نکات جدیدی درباره آنجا یاد بگیرید.
9. عواملی را که باعث از بین رفتن کنجکاوی شما در یک زمینه خاص می‌شوند شناسایی کنید و به دنبال سه راه جدید برای کاوش در آن زمینه باشید.
10. یک ساعت در هفته به وسیله توجه به مثلا درخت‌ها درباره فرایندهای طبیعت کاوش کنید. تجربه‌ها و احساسات خود را از طریق نقاشی یا شعر بیان کنید.

خلاقیت (اصالت و نبوغ): خلاقیت استفاده فرد از شیوه‌های اختصاصی و اصیل خود برای به وجود آوردن راه‌های جدیدی است که منجر به رسیدن به اهداف زندگی خود فرد و دیگران می‌شود. این اصالت حالت پیوستاری دارد و یک سر آن خلاقیت‌های روزانه و یک سر دیگر آن اکتشاف‌های بزرگ است. افراد خلاق می‌توانند تصورات خود را به شیوه‌های دید و جالبی برای حل مشکلات به کار ببرند.

خلاقیت خیلی زیاد: عجیب و غریب بودن
خلاقیت خیلی کم: ابتذال و پیروی سفت و سخت از رسوم و عقاید رایج

اقدامات پیشنهادی جهت استفاده از این توانایی:

1. هر هفته در حوزه مورد علاقه خود حداقل یک ایده جدید خلق و آن را ویرایش کنید. برای رسیدن به این ایده ببینید که چه مسائلی در آن زمینه خاص مورد توجه قرار گرفته و چه مسائلی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.
2. هر هفته حداقل یک تکلیف را به شیوه‌ای جدید و خلاقانه انجام بدهید.
3. هر هفته درباره موضوع مورد علاقه خود یک مقاله، یادداشت، داستان کوتاه یا شعر بنویسید یا اینکه درباره آن نقاشی بکشید. وقتی این کار را انجام دادید، به دنبال راهی برای درماین گذاشتن آن با افرادی باشید که به آن موضوع علاقه‌مند باشند.
4. برای مشکلات پیش‌روی خواهر/برادر یا دوست خود خداقل یک راه‌حا خلاقانه پیشنهاد کنید. پذیرا بودن نسبت به ایده‌های آن‌ها برای مشکلات خود را تمرین کنید.
5. فهرستی از راه‌حل‌های اصیل و خلاقانه برای مشکلات رایج خود خود و همکارانتان بنویسید. فهرست خود را در یک روزنامه، مجله یا وبسایت منتشر کنید.
6. برای انجام دادن تکالیفی که آن‌ها را خوب انجام می‌دهید به دنبال شیوه‌های متفاوت و خلاقانه‌ای باشید. آن‌ها را با کار خود ترکیب کنید تا اوقات کاری خود را لذت‌بخش‌تر بکنید.
7. مبلمان اتاق کار یا خانه خود را حتی بدون خرید وسایل جدید تغییر بدهید.
8. درباره زندگی افراد خلاق معروف مطالعه کنید و ببینید که چه چیزی آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند. درباره جنبه‌های منحصر به فرد زندگی خود فکر کنید و ببنید که چطور می‌توانید از آن‌ها برای اهداف خلاقانه استفاده کنید.
9. از چیزهای دم دستی که معمولا دور ریخته می‌شوند برای ساختن چیزهای جدید استفاده کنید. قبل از دور ریختن آن‌ها فکر کنید که از آن‌ها می‌توان چه استفاده عملی یا هنرمندانه‌ای کرد.
10. به جای خرید یک کارت معرفی برای خود یکی بسازید. درون آن چیزی شخصی برای معرفی خود بنویسید.

رشید، طیاب. (1393). چطور از توانایی‌های خود استفاده کنیم؟ (بخش اول). علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR 
 

چاپ
4352 به این مطلب امتیاز دهید:
3/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی