مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

درستی یا کارآمدی رفتار؟ مساله این است!
درستی یا کارآمدی رفتار؟ مساله این است!
دکتر حمید پورشریفی
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

درستی یا کارآمدی رفتار؟ مساله این است!

ترجمه و بازنویسی:
علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاورۀ زندگی تهیه شده است
آیا درست رفتار می‌کنم؟ اصلا می‌دانم دارم چکار می‌کنم؟ آیا انسان خوبی هستم؟ آیا می‌دانم درست و غلط چیست؟ این سوالات ممکن است شما را نیمه شب درگیر بکند و حتی شاید در رختخواب مدتها به آن فکر کنید اما فایده‌ای نخواهد داشت؛ چون دیر یا زود از خود می‌پرسید: آیا در رختخواب به این موضوع فکر کردن درست است؟!
مشکلی که این پرسش دارد این است که واژۀ «درست» بدجوری آن را تحت تسلط قرار داده است. از دور این مفهوم جالب است: درست یعنی خوب. همه می‌خواهند درست رفتار کنند، همه می‌خواهند خوب باشند؛ اما آگاه باشید که درست و خوب مبتنی بر ارزیابی هستند و بین ارزیابی و قضاوت فقط به اندازۀ تار مویی فاصله وجود دارد. مفاهیم لغزنده‌ای مثل درست یا خوب ممکن است انسان را به شدت گرفتار بکنند و توجه داشته باشید که در اکثر موقعیت‌های زندگی نمی‌دانیم کار کاملاً درستی انجام می‌دهیم یا نه و در این مواقع ذهنمان به سرعت با کارت قرمز «کارت درست نیست» ما را متهم به درستکار نبودن یا خوب نبودن می‌کند.
هیچ کس شما را به درون باتلاق درست یا غلط بودن هل نمی‌دهد؛ تا حالا در زندگی‌تان متوجه شده‌اید که نمی‌شود خیلی چیزها را به طور ذاتی خوب یا بد دانست. یک بستنی خوب است اما سه تا چی؟ مثل روانشناس‌ها و کسانی که خیلی دوست ندارند به شما پاسخ سرراست بدهند جواب این است که بستگی دارد.
وقتی دنیای خوب و بد را ترک می‌کنید وارد دنیای آنچه موثر است و آنچه موثر نیست می‌شوید. غرق دنیای خوب و بد بودن کارآمد نیست چون خوب و بد طبقه‌های مفهومی مطلقی هستند و با ماهیت همیشه در حال تغییر واقعیت سازگاری ندارند . به دنیای سحرانگیز «بستگی دارد» خوش آمدید!
پس سوال اصلی این است که آیا آنچه انجام می‌دهید کارآمد و موثر؟ پاسخ این سوال وابسته به این نکته است که چه هدفی دارید و درکدام مسیر زندگی می‌خواهید پیش بروید؟
سوالات دیگری هم می‌تواند به شما کمک کند تشخیص بدهید که آنچه انجام می‌دهید کارآمد است یا نه؛ از خود بپرسید من چه می‌خواهم؟ و آیا آنچه انجام می‌دهم مرا به آنچه می‌خواهم نزدیک می‌کند؟ اگر همچنان این مطالب را دنبال کنید آسان‌تر خواهید توانست به این سوال پاسخ بدهید که آنچه انجام می‌دهید آیا شما را به آنجایی که می‌خواهید می‌برد یا نه.
اگر مطمئن نیستید، وقت بگذارید و به نتیجۀ اقدامی که انجام می‌دهید دقت کنید. اقدام شما در صورتی کارآمد که شما را به آنچه می‌خواهید می‌رساند یا نزدیک می‌کند. اگر متوجه شدید اقدامات شما موثر نیستند، کار متفاوتی انجام بدهید و سوال قبلی را دوباره از خود بپرسید.
حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
فیضی، علی. درستی یا کارآمدی رفتار؟ مساله این است! (1396). برگرفته در روز/ماه/ سال از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/

مطلب قبلی مصداق های آزار جنسی در محیط کار و روش های مقابله با آن
مطلب بعدی اگر عاشق فردی مبتلا به اضطراب هستید این موارد را به خاطر داشته باشید
چاپ
5459 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10345

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21273

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی