مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

نمیتونی آروم بشینی و تکالیفت رو انجام بدی؟
نمیتونی آروم بشینی و تکالیفت رو انجام بدی؟
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

نمیتونی آروم بشینی و تکالیفت رو انجام بدی؟

ژانت هیکس
مترجم: عاطفه محمدصادق
(این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی تهیه و تنظیم شده است)

مطمئنا همۀ ما موقع درس خواندن فرزندمان این جمله را به او گفته ایم. نشاندن یک پسر یا دختر بچۀ پر جنب و جوش و فعال برای انجام تکالیفش کار چالش برانگیزی است. بچه ها ذاتا پر انرژی اند و نمی توانیم انتظار داشته باشیم که کاملا و بدون هیچ گونه حواس پرتی روی درس متمرکز شوند! اما می توان با رعایت چند نکته تمرکز آنها را طولانی تر کرد.

1.محیط را آماده کنید
: اولین اقدام، شناسایی محیط مورد نیاز کودک است. برخی کودکان برای تمرکز، نیاز به محیط آرام دارند و برخی دیگر در محیط شلوغ رشد کرده اند و سکوت محیط تمرکز آنها را می گیرد. در حالت ایده آل تمام ابزارهای صوتی و تصویری و دیجیتال را خاموش کنید. همه وسایل کار را دم دست بگذارید. کتاب، دفتر، مداد، آب و هرچه لازم است کنار دست بگذارید تا مدام مجبور نباشید بلند شوید.

 2.تغذیه سالم: تغذیه سالم با نحوۀ تمرکز کودکان ارتباط مستقیم دارد. خوردن مواد غذایی بیش از حد شیرین باعث به هم خوردن تمرکز کودک می شود.  در حالیکه غذاهای حاوی پروتئین مثل بادام، تخم مرغ و گوشت سطح تمرکز و دقت را افزایش میدهد.

 3.نظم، مهم است: بسیار مهم است که فرزندتان برنامه روزانه مشخصی داشته باشد. این کار نه تنها به مدیریت اوضاع کمک می کند بلکه مغز کودک یاد میگیرد زمان درس چه زمانی است و چه زمانی می تواند بازی کند. مثلا هرروز ساعت4 وقت بازی و 5 بعدازظهر وقت انجام تکلیف است.

 4.چرت زدن کوتاه میزان توجه را افزایش می دهد: چرت کوتاه 20 دقیقه ای بعد از مدرسه تمرکز را بالا می برد.

 5.تکالیف زیاد و بزرگ را به تکالیف کوچکتر تقسیم کنید: خواندن یک فصل کامل برای کودک بسیار سخت است. اگر یک بخش را به چند صفحه یا پاراگراف تقسیم کنید که کودک احساس خستگی نکند بهتر است.

 6.سبک یادگیری کودکتان را بدانید(دیداری یا شنیداری): سبک یادگیری کودکان متفاوت است. برخی کودکان با دیدن  برخی با شنیدن و برخی با تمرین کردن و لمس آن یاد می گیرند. بسیار مهم است که بدانید سبک یادگیری کودک شما کدام است. می توانید از فلش کارتها، اسباب بازی ها، وسایل صوتی و غیره استفاده کنید

 7.فرزندتان را برای تکلیف بعدی آماده کنید: وقتی کودکتان مشغول است، به او بگویید که باید کار بعدی را انجام دهد، اما چند دقیقه به او فرصت دهید تا آماده فعالیت جدید شود.

 8.اهداف زمانی کوتاه تنظیم کنید: زمان محدود برای تکلیف ها مشخص کنید. مثلا بگویید برای خواندن فلان درس 20 دقیقه زمان دارد. به یاد داشته باشید متوسط زمان برای تمرکز یک فرد بزرگسال حدود 42 دقیقه است و طبیعتا برای یک کودک کمتر است.بنابراین زمان 20 دقیقه برای هر تکلیف کافی است و بعد استراحت بدهید. البته به یاد داشته باشید برخی کودکان در زمان مشخص تکلیف را انجام می دهند اما زمان تعیین کردن برای برخی موجب استرس آنها می شود.

 9. سیستم پاداش: پاداش الزاما یه شکلات یا اسباب بازی نیست. تشویق کلامی یا انجام کاری که دوست دارند می تواند مفید باشد.

 10.زمانی را برای حواس پرتی بگذارید: بچه ها ذاتا پر انرژی اند. بعد از انجام هر تکلیف زمانی را برای تخلیه انرژی آنها بگذارید. مثلا بعد از هر تکلیف اجازه دهید کودکتان برود دو دقیقه در خانه بدود و بیاید.

 11.از انرژی کودکان به طور موثر استفاده کنید:
برخی بچه ها صبح ها انرژی بیشتری دارند و برخی عصرها. همیشه تکالیف سخت را زمانی که اوج انرژی کودکتان است انجام دهید و تکالیف راحتتر را به زمانی موکول کنید که کودک انرژی کمتری دارد.

 12.تنفس عمیق و تصویر سازی: ترکیب برخی تکنیک های آرام سازی مثل تنفس عمیق با تصویر سازی مثبت به رشد مغز کمک می کند. مثلا می توانید از کودکتان بخواهید چشمانش را ببند و تصور کند که در کلاس در حال توجه کردن به درس است. از او بپرسید چه می بیند، چه می شنود؟ چه چیزی حواسش را پرت می کند؟ در آخر اگر فکر می کنید کودک شما به طرز غیرقابل کنترلی بی توجه است و در مدرسه و روابطش به مشکل خورده با یک درمانگر مشورت کنید. دلیل اصلی اینکه بچه ها مشکل تمرکز دارند این است که سیستم مغز آنها با بزرگسالان متفاوت است! صبور باشید.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
 هیکس، ژانت. (1396).افزایش تمرکز در کودکان. عاطفه محمدصادق (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://MRMZ.IR/    
مطلب قبلی با نوجوانم چطور رفتار کنم؟
مطلب بعدی رهایی از دام ارتباط با محبوب خودشیفته
چاپ
4041 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10394

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21319

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی