مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

نگاه نکن چی میگه، ببین چرا میگه
نگاه نکن چی میگه، ببین چرا میگه
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

نگاه نکن چی میگه، ببین چرا میگه

عاطفه محمدصادق

(این متن به سفارش مرکز مشاوره زندگی تهیه و تنظیم شده است).

جملۀ معروفی وجود دارد که می گوید:"نبین کی میگه، ببین چی میگه". نگاه کردن به فرد به جای حرف یکی از مصداق های سفسطه است. برای مثال اگر شما به حرف پزشکتان مبنی بر سیگار نکشیدن گوش ندهید چرا که خودِ پزشک سیگاری است دچار سفسطه شده اید.

اما این مطلب در مورد این جمله معروف نیست. در روابط با افراد مهم زندگی می توان پا را فراتر نهاد و علاوه بر اندیشیدن به محتوای حرف شریکمان، همکارمان، والدینمان یا فرزندمان به چرایی آن نیز بیندیشیم. گاهی حرفی که میزنیم و واکنشی که نشان می دهیم به طور دقیق منعکس کننده احساس واقعی ما نیست.گاهی از فرد مقابلمان حرف هایی می شنویم(یا حرف هایی می زنیم) که عمیقا ناامید کننده و تند و تیز هستند. اما وقتی عمیق تر به چرایی چنین حرف هایی می اندیشیم در می یابیم که پشت این حرف ها احساساتی مثل رنجش یا ترس وجود دارد. مثلا زنی که با همسر خود پرخاشگری می کند وقتی عمیق تر به آن نگاه می کند متوجه می شود که دوست دارد وقت بیشتری با همسرش بگذراند اما از اینکه همسرش بیشتر با دوستانش رفت و آمد می کند رنجیده خاطر است.

وقتی متوجه احساسات واقعی و زیربنایی حرف ها و رفتارهایمان می شویم می توانیم همان هیجان ها را با طرف مقابلمان مطرح کنیم. بسیاری از ما در جریان تربیت آموخته ایم که خشم پذیرفته تر از ترس است، غم بهتر از خشم است یا سکوت و قهر بهتر از غم است و غیره. مثلا می توان ترس از دست دادن را در مردی که از حرف زدن همسرش با مردان دیگر خشمگین می شود، دید. بنابراین یکی از بهترین روش هایی که به ما در درک شرایط و بهبود رابطه کمک می کند پیدا کردن چرایی برخی حرف ها و رفتارها است.

از طرف دیگر وقتی تصمیم می گیریم خطر کنیم و احساس ناامنی­ را که تجربه می کنیم مطرح کنیم اثرات شگفت انگیز آن را می بینیم؛ ارتباط معنای جدیدی می گیرد و افراد به هم نزدیک تر می شوند.

مطلب قبلی توجه آگاهی (تمرین 4)
مطلب بعدی چطور گفتگوهای سخت و انرژی بر را پیش ببریم؟
چاپ
5305 به این مطلب امتیاز دهید:
1/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10345

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21273

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی