مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

وقتی به خودتان شک کردید این شش نکته را به یاد بیاورید
وقتی به خودتان شک کردید این شش نکته را به یاد بیاورید
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

وقتی به خودتان شک کردید این شش نکته را به یاد بیاورید

گیلبرت راس
عاطفه محمدصادق
 (این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است)

 شک کردن به خود، چیزی است که همه ما در زندگی تجربه کرده ایم. در این مواقع این شش نکته را به خودتان یادآوری کنید:

 1.شکست ها و اشتباهاتتان شما را تعریف نمی کنند
 چیزی که شما را تعریف می کند پتانسیل ها و اعمال شما برای رسیدن و شکوفا کردن این پتانسیل هاست. اگر سعی کنید خودتان را ارزشیابی کنید یا حتی بدتر، خودتان را با اشتباهات و شکست هایتان بشناسید، ناگزیر به ارزش ها و توانایی هایتان شک می کنید. شکست ها و اشتباهات درس های ارزشمندی هستند که به هیچ وجه شما را تعریف نمی کنند. نحوه مقابله شما با این شکستها و اشتباهات و درسی که از آنها میگیرد نشان می دهد شما چه کسی هستید.

  2.شک کردن به خود همیشه از ترس، ناامنی و قطع ارتباط با درون می آید
 ارزیابی نقاط قوت و ضعفتان بخش سالمی از فرایند خود اریابی است.با این حال شک به خود همیشه یک توهم است.چرا؟ چون از ترس ها می آید. در واقع شک به خود فرافکنی ترس هایی است که حل نشده اند.

 3.قوی ترین درمان برای شک به خود، عشق به خود است
 تاکنون درمانی قوی تر و سریع تر از عشق به خود برای شک نیامده است. وقتی آرام،مهربان و عاشق خود باشید خود انتقاد گری که باعث شک به خود می شود حل و ذوب خواهید کرد. با خودتان سخت و خشن نباشید. هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد. عشق به خود، خودشیفتگی نیست، مبنایی برای گشوده بودن نسبت به دنیا و دیگران بدون افتادن در دام محدودیت است.

 4.شما منزوی و تنها نیستید
 یکی از اثرات اصلی شک به خود، انزوا است. وقتی ما به ارزش هایمان شک می کنیم، در مرحله اول خودمان را از کل زندگی جدا می کنیم و در مراحل بعدی از بقیه جدا می شویم و در نهایت از خودمان، از زیبایی هایمان، موفقیت هایمان، قوت هایمان،ارزش های واقعی و اصالتمان جدا می شویم. در حقیقت شک به خود کاملا انتخاب گرا عمل می کند و فقط روی اشتباهات و تقصیرها تمرکز می کند. پس به یاد داشته باشید شما هرگز جدا از کل نیستید.

 5.شما نیازی به تایید یا تمجید دیگران ندارید
 وقتی به خودمان شک می کنیم منابع قدرت را گم می کنیم. در این لحظات که احساس ضعف می کنیم بیش از مواقع دیگر دنبال تمجید و تایید دیگران هستیم که این کار تنها موجب ضعیف تر شدن و شک بیشتر می شود. دیگران مرجع قدرت و صلاحیت نیستند که به شما بگویند چه کاری درست است و ارزش شما چقدر است. اینکه شما آزاد، قدرتمند و ارزشمند هستید، تاییدی است که باید از درون و اعتقادات درونی شما نشات بگیرد نه از جای دیگر.

 6.به قلبتان گوش دهید
 جایی که قدرت واقعی و خرد از آن بلند می شود قلبتان است. وقتی ما بین ذهن و قلب در نبرد هستیم شک به خود شروع می شود و بیشتر زمانی رخ می دهد که سعی می کنیم صدای قلبمان را ساکت کنیم. گوش دادن به صدای قلب چیزی نیست که نیاز به یادگیری داشته باشید. این یعنی سکوت، تسلیم و اعتماد. بی سر و صدا بنشینید، مراقبه کنید، تفکر کنید و تمام راه های علمی و اثبات شده برای آرامش ذهن و قلب خود را به کار گیرید.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
راس، گیلبرت. (1395).  وقتی به خودتان شک کردید این شش نکته را به یاد بیاورید. عاطفه محمدصادق (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/   
مطلب قبلی اگر می خواهید فرزندانتان در آینده موفق باشند، اینطور با آنها صحبت کنید
مطلب بعدی اگر عاشق یک فرد مبتلا به وسواس هستید این 18 مورد را به خاطر بسپارید
چاپ
3410 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10417

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21331

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی