ویژه مطالعه برای متخصصان

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه متخصصان روانشناسی و مشاوره فراهم و انتشار نماید. از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 
م
وج سوم درمان های شناختی - رفتاری چیست؟

درمان­های مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش (treatments mindfulness- and acceptance-based ) به عنوان درمان­های موج سوم شناختی رفتاری شناخته می­شود. مداخلات مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش که دارای پشتوانه­ی تجربی هست شامل است بر: درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy ) یا ACT ، رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical Behavior Therapy ) یا DBT ، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Cognitive Therapy ) یا MBCT ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Stress Reduction ) یا MBSR .

موج اول با درمان­ های مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی رفتار و یادگیری ایجاد شد و نیروی برانگیزاننده­ی آن نارضایتی از رویکردهای روان­تحلیلی به روان­درمانی در دهه­ی 1950 بود. روش­های موج اول شامل شرطی عاملی، مهارت­آموزی، و روش­های مبتنی بر مواجهه بودند که به طور وسیعی مورد استفاده قرار می­گرفتند. موج دوم از این نیاز برآمد که لازم بود به طور مستقیم با شناخت­ها کار شود. در این موج بر نقش فرایندهای شناختی در پدیدآیی، بقاء و درمان اختلالات روانشناختی تاکید می­شود. از رویکردهای برجسته­­ی موج دوم می­توان به شناخت درمانی بک و درمان عقلانی- عاطفی الیس اشاره کرد. هر دو رویکرد بر شناسایی و اصلاح شناخت­های تحریف شده و غیرعقلانی تاکید داشتند. رویکردهای موج اول و دوم با هم یکپارچه شده و مجموعه وسیعی از درمان­ها تحت عنوان درمان­های شناختی رفتاری (CBT ) ایجاد کردند.

اخبار و رویدادهای جدید
0 10414

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21328

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
ارتباط چندوجهی بین سلامت و بهزیستی
ارتباط چندوجهی بین سلامت و بهزیستی
Anonym
/ دسته بندی ها: روانشناسی سلامت

ارتباط چندوجهی بین سلامت و بهزیستی

ارتباط چندوجهی بین سلامت و بهزیستی

دکتر آنتونلا دلافوا
مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

در چند دهه گذشته ارتباط بین وضعیت‌های جسمانی و بهزیستی به‌طور فزاینده‌ای علاقه پژوهشگران و متخصصان را در رشته‌های گوناگونی به خود برانگیخته است. روانشناسی مثبت‌ با تأکیدی که بر پیشگیری و افزایش بهزیستی دارد در افزایش و پیشرفت دانش و مداخله در این حوزه نقش بزرگی داشته است.

تشخیص عوامل شخصی و بافتاری که سلامت را افزایش می‌دهند در گسترده‌ترین معنای که شامل مؤلفه‌های جسمانی، روانی و اجتماعی است امروزه اهمیت بسیاری دارد. در سرتاسر دنیا عمر طولانی‌تر شمار سال‌هایی که بایستی با بیماری‌های جسمانی و روانی سر کرد را افزایش می‌دهد. اخیراً چنین برآورد شده است که میزان شیوع ناتوانی در جمعیت بزرگ‌سال جهان از 8/11 درصد در کشورهای ثروتمند تا 18 درصد در کشورهای فقیر در نوسان است. این پدیده تلویحات روشنی برای پژوهش، برنامه‌های مداخله و سیاست‌های اجتماعی از جهت توجه به سه حوزه گسترده دارد. اولی پیشگیری اولیه است: منابع بیشتری را باید به این حوزه اختصاص داد تا از شروع بیماری جلوگیری شود یا به تأخیر بیفتد. حوزه دوم به بیماری مزمن و ناتوانی اشاره دارد: برای افزایش بهزیستی و کیفیت زندگی شمار افزاینده افراد مبتلابه وضعیت‌های مذکور به برنامه‌های مداخله‌ای نیاز است. درنهایت بایستی که به افراد مسنی که با شرایط نامناسب اجتماعی، روان‌شناختی و زیستی دست‌به‌گریبان‌اند توجه اجتماعی بیشتری معطوف شود. این دسته از مردم روزبه‌روز نرخ بیشتری از جمعیت مردم جهان را به خود اختصاص می‌دهند. پاراگراف‌های پیش رو برخی از تازه‌ترین یافته‌ها در این سه حوزه را خلاصه می‌کند.
با توجه به اهمیت پیشگیری، بسیاری از مطالعات طولی در چند سال اخیر رابطه علت و معلولی بهزیستی روان‌شناختی و سلامت جسمانی را برجسته‌ کرده‌است. به‌خصوص شادمانی سلامت جسمانی بیشتر در میان افراد سالم را پیش‌بینی می‌کند. هیجانات مثبت پیش‌بین مؤثر سلامت جسمانی و طول عمر است. افراد شکوفا در قیاس با افرادی که سلامت روان متوسطی دارند کمترین میزان ابتلا به بیماری مزمن دارند و بالاترین احتمال زنده ماندن در ده سال آینده مربوط به آن‌ها است. باورهای خودکارآمدی متغیر واسطه‌ای مهم در فرایند ابتلا به مشکلاتی نظیر اعتیاد و چاقی و بهبودی از آن‌ها است. ارتباط روشنی بین حمایت اجتماعی و سلامتی وجود دارد: آزمایش‌های تجربی نشان می‌دهد که این ارتباط به خاطر آن است که حمایت اجتماعی موجب واکنش روان‌شناختی سالم به استرس می‌شود. درنهایت نقش مهم مذهب و معنویت در سلامت فردی و اجتماعی شناخته‌شده است. فراتحلیلی که اخیراً به‌منظور ارزیابی ارتباط بین مذهبی/معنوی بودن و مرگ‌ومیر انجام‌شده است نشان‌دهنده نقش محافظتی فعالیت‌های سازمان‌یافته در این مورد است. دیگر عوامل زیستی/روانی/اجتماعی مربوط به مذهب نظیر سبک زندگی خانوادگی، حائل بین فرد و استرس شدن، حمایت اجتماعی و افزایش رضایت از زندگی و هیجانات مثبت نیز به‌خوبی در این فرایند نقش ایفا می‌کنند.

تأثیر منابع حمایتی شخصی و اجتماعی در افزایش بهزیستی را می‌توان به‌روشنی در قضیه بیماری مزمن دید. مطالعات اخیر نقش برجسته هیجانات مثبت در افزایش مقابله مناسب با بیماری را نشان داده‌اند. هیجانات مثبت این نقش را از طریق فاصله گرفتن از مشکلات حل‌نشده و ارزیابی عینی‌تر خطر ایفا می‌کنند. امید زیاد با جستجوی فعالانه‌تر اطلاعات پزشکی، پایبندی بهتر به درمان و ادراک کمتر علائم در بیماری مزمن همبستگی دارد. حمایت اجتماعی موجب کاهش شدت و مدت علائم افسردگی می‌شود و تأثیر مثبتی در میزان زنده ماندن دارد. چنین اثری را به‌روشنی می‌توان در مطالعاتی یافت که به کاوش تأثیر مراقبان بر بهزیستی کودکان معلول پرداخته‌اند. یک مطالعه طولی اخیراً نشان داده است والدینی که در فعالیت‌های اجتماعی شرکت و از فعالیت در آن لذت می‌برند گزارش می‌دهند که استرس پایین‌تر و بهزیستی بیشتری دارند. آن‌ها بهتر می‌توانند به فرایند ملحق شدن فرزندانشان به اجتماع کمک کنند. هرچند این مطالعات نشان می‌دهد که افراد و خانواده‌ها منابع عظیمی در اختیار دارند که می‌توانند از آن‌ها در برابر بیماری مزمن استفاده می‌کنند، درباره تأثیر عوامل محیطی و اجتماعی باب بحث همچنان باز است. مطالعه اخیری که در میان افراد مبتلابه بیماری‌های روان‌پزشکی حاضر در برنامه‌های توان‌بخشی روانی اجتماعی انجام شد نشان داده است که عوامل وابسته به موقعیت- یعنی نوع فعالیت افراد و سطح پیچیدگی آن- می‌تواند کارکرد عمومی این افراد و مدت‌زمان باز توانی ایشان را پیش‌بینی کند. بااینکه نتایج این مطالعه نشان‌دهنده اهمیت افزایش فعالیت در تکالیف چالش‌برانگیز به‌منظور باز توانی مؤثر را نشان می‌دهد افراد مبتلابه اختلال‌های روان‌پزشکی بیشتر روزشان را در انزوای اجتماعی و انجام فعالیت‌های نه‌چندان چالش‌برانگیز می‌گذرانند. نقش اساسی تسهیل‌کننده‌ها و موانع اجتماعی و بافتاری در افزایش بهزیستی را می‌توان در پژوهشی دید که با حضور افراد مبتلابه اختلال کوتولگی دید. شرکت‌کنندگان در پژوهش بیشتر وقت خود را با افراد خانواده یا به‌تنهایی می‌گذراندند؛ بااین‌حال گزارش کردند که وقت و نیروی زیادی برای روابط اجتماعی صرف می‌کنند که نمایش‌دهنده منبع مرتبط اما به‌ندرت در دسترس تجارب مثبت است.

در بافتار پیر شدن، خوش‌بینی و هدف داشتن در زندگی منجر به افزایش بهزیستی می‌شود. بااین‌حال یافته‌ای که بیشترین ارتباط با این موضوع را دارد متناقض‌نمای بهزیستی است. این متناقض‌نما اشاره به این نکته دارد که پیر سالان بااینکه شرایط جسمانی‌شان رفته‌رفته بدتر می‌شود بااین‌حال عملکرد روان‌شناختی مثبتی را گزارش می‌کنند. بسیاری از پژوهشگران تبیین‌هایی احتمالی برای این پدیده ارائه کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها به نقش کلیدی عوامل احیا پذیری نظیر حس انسجام، خودکارآمدی و عزت‌نفس اشاره‌کرده و می‌گویند که این عوامل به‌ پیر سالان اجازه می‌دهد تا در عین موجهه با چالش‌های مربوط به کاهش توانایی و تغییر نقش اجتماعی همچنان سلامت روانی بالایی داشته باشند.

درنهایت مرور کوتاه پژوهش‌ها ارتباط بین بهزیستی و سلامتی را در بسیاری از حوزه‌ها نظیر پیشگیری، مداخله و پیر شدن به ما نشان می‌دهد. دیگر حوزه‌های مربوط عبارت‌اند از مسائل مربوط به سیاست‌گذاری (نظیر برابری اجتماعی در دسترسی به خدمات بهداشتی، میزان در معرض خطر قرار داشتن گروه‌های خاصی از شهروندان و مؤلفه‌های وابسته به جنسیت سلامتی) و مسائل فرهنگی نظیر تفاوت در مفهوم‌سازی سلامتی و بیماری در میان فرهنگ‌ها و نیز رویکردی که سامانه‌های سنتی پزشکی به سلامتی دارند. اگرچه این خلاصه کوتاه از جامعیت فاصله فراوانی دارد اما مقصود نگارنده از نوشتن آن تشویق مخاطبان به سؤال و پژوهش بیشتر بود، مخصوصاً آن دسته از پرسش‌ها که کاربردهای اجتماعی دارد و به کار سیاست‌گذاری می‌آید.

منبع:

http://www.ippanetwork.org/newsletters/volume6/issue1/health_and_wellbeing/

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
آنتونلا دلافوا. (1393). ارتباط چندوجهی بین سلامت و بهزیستی. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR 
 
 
 

چاپ
5506 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی