ویژه مطالعه برای متخصصان

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه متخصصان روانشناسی و مشاوره فراهم و انتشار نماید. از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 
م
وج سوم درمان های شناختی - رفتاری چیست؟

درمان­های مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش (treatments mindfulness- and acceptance-based ) به عنوان درمان­های موج سوم شناختی رفتاری شناخته می­شود. مداخلات مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش که دارای پشتوانه­ی تجربی هست شامل است بر: درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy ) یا ACT ، رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical Behavior Therapy ) یا DBT ، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Cognitive Therapy ) یا MBCT ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Stress Reduction ) یا MBSR .

موج اول با درمان­ های مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی رفتار و یادگیری ایجاد شد و نیروی برانگیزاننده­ی آن نارضایتی از رویکردهای روان­تحلیلی به روان­درمانی در دهه­ی 1950 بود. روش­های موج اول شامل شرطی عاملی، مهارت­آموزی، و روش­های مبتنی بر مواجهه بودند که به طور وسیعی مورد استفاده قرار می­گرفتند. موج دوم از این نیاز برآمد که لازم بود به طور مستقیم با شناخت­ها کار شود. در این موج بر نقش فرایندهای شناختی در پدیدآیی، بقاء و درمان اختلالات روانشناختی تاکید می­شود. از رویکردهای برجسته­­ی موج دوم می­توان به شناخت درمانی بک و درمان عقلانی- عاطفی الیس اشاره کرد. هر دو رویکرد بر شناسایی و اصلاح شناخت­های تحریف شده و غیرعقلانی تاکید داشتند. رویکردهای موج اول و دوم با هم یکپارچه شده و مجموعه وسیعی از درمان­ها تحت عنوان درمان­های شناختی رفتاری (CBT ) ایجاد کردند.

اخبار و رویدادهای جدید
0 10414

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21328

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
انتظارات ما روی نتیجه درمان اثر می‌گذارد
انتظارات ما روی نتیجه درمان اثر می‌گذارد
Anonym
/ دسته بندی ها: روانشناسی سلامت

انتظارات ما روی نتیجه درمان اثر می‌گذارد

انتظارات ما روی نتیجه درمان اثر می‌گذارد

دکتر مل پل
مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

مطالعه‌های بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان شناختی رفتاری منجر به کاهش درد افراد مبتلا به درد مزمن می‌شود. در این درمان به افراد آموزش داده می‌شود تا کمتر به صورت همه یا هیچ فکر کنند و یا از ترس خود آگاه باشند. آن‌هایی که این نوع از درمان را تا به آخر گرفتند و باور داشتند که موثر واقع می‌شود چهل درصد از آن‌هایی که فکر می‌کردند این درمان برای آن‌ها موثر نخواهد بود کیفیت زندگشان چهل درصد بود.

مطالعه مشابهی نیز وجود دارد که در آن به افراد مبتلا به درد مزمن داروی مسکن بسیار قدرتمندی داده شد. افراد مورد درمان به دو گروه تقسیم شده بودند. به یکی از گروه‌ها گفته شد که داروی مورد استفاده ‌آن‌ها اثر کمی خواهد داشت یا اینکه تاثیری نخواهد داشت. البته در واقع آن دارو مسکن قدرتمندی بود. بعد از مصرف دارو این افراد گزارش دادند که دردشان به میزان کمی تخفیف پیدا کرده است. به گروه دوم گفته شد که دارویی که به آن‌ها داده می‌شود اثر قدرتمندی خواهد داشت. این افراد بعد از مصرف دارو گزارش دادند که درد آن‌ها به میزان زیادی تسکین پیدا کرده است. در یک مطالعه دیگر واکنش بیماران مبتلا به ورم مفصل زانوی شدید به یک دارونما شبیه واکنش گروه دیگری از بیماران بود که یک مسکن قوی دریافت کردند. قدرت دارو هرچه قدر که باشد ما همان الگویی را در مصرف دارو که در مطالعه‌های مربوط به درمان‌های رفتاری می‌بینیم. این پدیده روی ماهیت دارونما و توانایی عصب شیمیایی مغز ما تاکید می‌کند که می‌تواند چنین رویدادی را در بدن ما به وجود بیاورد. ارتباط ذهن و بدن و قدرت ذهن همگی با آن دسته آزمایش‌های علمی ارتباط دارند که نشان می‌دهند محیط شیمیایی مغز ما تحت تاثیر باورهای ما است.

در کلینیک‌های درمان درد مزمن افرادی که با نگرشی مثبت می‌آیند و با علاقه در فعالیت‌ها شرکت می‌کنند و انگیزه‌ای درونی دارند نتیجه بهتری از درمان می‌گیرند تا افرادی که تحت فشار دیگران وارد درمان می‌شوند و دوست دارند تا به مصرف داروهای خود ادامه ندهند. گروه دومی تمایل کمتری برای ورزش دارند، فرایند بهبودی را دیرتر از سر می‌گذارنند و اثر درمان روی آن‌ها ضعیف‌تر است.

یک مطالعه جالب دیگر که در آن از دارونما استفاده شد شامل افرادی بود که روی ‌آن‌ها جراحی زانو انجام شده بود اما جراحی فایده‌ای برای آنها نداشت. یک کاتتر (یک لوله نازک شکل داده شده از مواد اولیه کاربردی در پزشکی) در زانوی این افراد قرار داده شده و به گفته شده بود که زانویشان درست شده است. عملکرد این بیماران دقیقا شبیه آن‌هایی بودند که عمل جراحی درباره آن‌ها موفقیت آمیز بود. چند مطالعه دیگر نشان می‌دهد که بیمارانی که روی آن‌ها جراحی ساختگی انجام شده عملکردی شبیه آن بیمارانی دارند که جراحی واقعی روی آن‌ها انجام شده بود.

ما نسبت به برخی فعالیت‌ها سوگیری داریم. مثل این باور که مصرف این دارو نسبت به داروی دیگر نتیجه بهتری دارد یا مصرف دارو بهتر از پذیرش واقعیت است. پژوهش‌هایی که روی مغز انجام شده نشان می‌دهد ما وقتی درد فیزیکی کمتری می‌کشیم به لحاظ ذهنی هم حال بهتری داریم. وقتی حواسمان پرت می‌شود درد کمتری داریم و اگر به گذر کردن از مانع درد تمایل داشته باشیم نتیجه درمانی بهتری را به دست می‌آوریم.

به قول وودی آلن: بدبین‌ها ممکن است دیدگاه واقع‌گرایانه‌تری داشته باشند اما خوش‌بین‌ها بیشتر عمر می‌کنند.

پل، مل. (1393). انتظارات ما روی نتیجه درمان اثر می‌گذارد. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR
چاپ
6679 به این مطلب امتیاز دهید:
2/5

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی