ویژه مطالعه برای متخصصان

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه متخصصان روانشناسی و مشاوره فراهم و انتشار نماید. از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 
م
وج سوم درمان های شناختی - رفتاری چیست؟

درمان­های مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش (treatments mindfulness- and acceptance-based ) به عنوان درمان­های موج سوم شناختی رفتاری شناخته می­شود. مداخلات مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش که دارای پشتوانه­ی تجربی هست شامل است بر: درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy ) یا ACT ، رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical Behavior Therapy ) یا DBT ، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Cognitive Therapy ) یا MBCT ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Stress Reduction ) یا MBSR .

موج اول با درمان­ های مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی رفتار و یادگیری ایجاد شد و نیروی برانگیزاننده­ی آن نارضایتی از رویکردهای روان­تحلیلی به روان­درمانی در دهه­ی 1950 بود. روش­های موج اول شامل شرطی عاملی، مهارت­آموزی، و روش­های مبتنی بر مواجهه بودند که به طور وسیعی مورد استفاده قرار می­گرفتند. موج دوم از این نیاز برآمد که لازم بود به طور مستقیم با شناخت­ها کار شود. در این موج بر نقش فرایندهای شناختی در پدیدآیی، بقاء و درمان اختلالات روانشناختی تاکید می­شود. از رویکردهای برجسته­­ی موج دوم می­توان به شناخت درمانی بک و درمان عقلانی- عاطفی الیس اشاره کرد. هر دو رویکرد بر شناسایی و اصلاح شناخت­های تحریف شده و غیرعقلانی تاکید داشتند. رویکردهای موج اول و دوم با هم یکپارچه شده و مجموعه وسیعی از درمان­ها تحت عنوان درمان­های شناختی رفتاری (CBT ) ایجاد کردند.

اخبار و رویدادهای جدید
0 10417

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21331

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
تنبیه یا پیامد؟
تنبیه یا پیامد؟
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

تنبیه یا پیامد؟

برای خواندن مطلب کلیک کنید👆

 

ماسل دنیسی

ترجمه از عاطفه محمدصادق

تنبیه، رفتاری است که ایجاد درد می کند اما پیامد نتیجه طبیعی یا منطقی یک رفتار است.

تنبیه برخاسته از خشم است و نه تنها کمکی به مسئولیت پذیر بودن دیگران نمی کند بلکه ارتباط را خراب می کند.

پیامدها هستند که باعث رشد و یادگیری می شوند. وقتی دیگران نتیجه رفتارشان را می بینند یاد میگیرند انتخاب بهتری کنند. 

مثال:

فرزند 13 ساله شما بیرون رفته و قرار بوده به شما زنگ بزند و خبر دهد اما این کار را نمی کند. عصبانی می شوید و یک هفته او را در خانه نگه می دارید. این تنبیه است یا پیامد؟

شاید این کار به او یاد داده باشد که وقتی مسئولیت پذیر نباشد امتیازاتش را از دست می دهد اما به او فرصتی نداده تا مسئولیت پذیری بیشتری را تمرین کند. از این منظر، حبس کردن تنبیه است چون هیچ آموزشی نداده و فرصتی برای پس گرفتن امتیاز نمی دهد.

بنابراین سوال مناسب از خودتان این است: می خواهم چه چیزی یاد بگیرد؟ اینکه یادش بماند تماس بگیرد. پیامد این وضعیت می تواند این باشد که دفعه بعد فقط اجازه دارد یک ساعت با دوستانش بیرون برود و در این مدت باید با شما تماس بگیرد. اگر یاد گرفت، زمان بیرون ماندن می تواند بیشتر  و اگر نه محدودتر شود.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

 دنیسی، ماسل. محمدصادق، عاطفه. (۱۴۰۰). تنبیه یا پیامد؟. برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی ومشاوره  زندگی HTTP://MRMZ.IR/ 

چاپ
3653 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی