ویژه مطالعه برای متخصصان

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه متخصصان روانشناسی و مشاوره فراهم و انتشار نماید. از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 
م
وج سوم درمان های شناختی - رفتاری چیست؟

درمان­های مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش (treatments mindfulness- and acceptance-based ) به عنوان درمان­های موج سوم شناختی رفتاری شناخته می­شود. مداخلات مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش که دارای پشتوانه­ی تجربی هست شامل است بر: درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy ) یا ACT ، رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical Behavior Therapy ) یا DBT ، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Cognitive Therapy ) یا MBCT ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Stress Reduction ) یا MBSR .

موج اول با درمان­ های مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی رفتار و یادگیری ایجاد شد و نیروی برانگیزاننده­ی آن نارضایتی از رویکردهای روان­تحلیلی به روان­درمانی در دهه­ی 1950 بود. روش­های موج اول شامل شرطی عاملی، مهارت­آموزی، و روش­های مبتنی بر مواجهه بودند که به طور وسیعی مورد استفاده قرار می­گرفتند. موج دوم از این نیاز برآمد که لازم بود به طور مستقیم با شناخت­ها کار شود. در این موج بر نقش فرایندهای شناختی در پدیدآیی، بقاء و درمان اختلالات روانشناختی تاکید می­شود. از رویکردهای برجسته­­ی موج دوم می­توان به شناخت درمانی بک و درمان عقلانی- عاطفی الیس اشاره کرد. هر دو رویکرد بر شناسایی و اصلاح شناخت­های تحریف شده و غیرعقلانی تاکید داشتند. رویکردهای موج اول و دوم با هم یکپارچه شده و مجموعه وسیعی از درمان­ها تحت عنوان درمان­های شناختی رفتاری (CBT ) ایجاد کردند.

اخبار و رویدادهای جدید
0 10788

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21560

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
نُه عادت ایجاد همدلی در کودکان و نوجوانان
نُه عادت ایجاد همدلی در کودکان و نوجوانان
مدیر سایت

نُه عادت ایجاد همدلی در کودکان و نوجوانان

         نه عادت  ایجاد همدلی در کودکان و نوجوانان

 توسعه همدلی
 عادت1: سواد عاطفی. آموزش سواد عاطفی  به عنوان دروازه ای برای همدردی است ، به طوری که کودکان می توانند احساسات و نیازهای دیگران را در زبان بدن ، لحن صدا یا علامت های صورت (بیانات چهره ) تشخیص دهند  و درک کنند. .
 عادت 2: هویت اخلاقی. کمک به بچه ها که  کدهای اخلاقی و مراقبت از ذهنشان را توسعه دهند، به طوری که آنها  بیشتر به ارزشهای مراقبتی دست می یابند که به درستی آنها را هدایت می کند و همدلی آنها فعال می شود  که احساس دیگران را درک کنند و به آنها کمک کنند.
 عادت 3. چشم انداز گرفتن.  توانایی گسترش دادن چشم انداز  کودک و نظریه ذهن است تا کودکان بتوانند با کفشهای دیگران گام بردارند و خودشان را جای آنها بگذارند تا احساسات، افکار و دیدگاه های دیگران را درک کنند.
  عادت 4. تصورات اخلاقی. بالابردن استفاده از تصاویر عاطفی در هنر وادبیات ، فیلمها ، خبرها  و تصاویر الهام بخشی که منبعی برای کمک به کودکان برای  درک و افزایش همدلی است.
 تمرین همدلی
   عادت 5. خود تنظیمی. کمک به کودکان که راه های  مدیریت هیجانات قوی را یاد بگیرند و پریشانی های و ناراحتی های شخصی خود را کاهش دهند که بتوانند راه  همدلی  را باز بگذارند و از شکاف هایی که همدلی را کاهش می دهد دوری کنند. در این صورت  احتمال بیشتری  برای همدردی وکمک به دیگران وجود دارد
  عادت 6. تمرین مهربانی.  توسعه و تمرین مهربانی و رفتارهای به نفع  اجتماع که کودکان را نسبت به  رفاه و احساسات دیگران علاقمند میکند و به احتمال زیاد این امر باعث  تلاش برای کمک به دیگران ، حمایت و  راحتی دیگران است.  
عادت 7. همکاری ترویج کار گروهی و توانایی های مشترک برای همکاری  کودک با دیگران  جهت  دستیابی به هدفی مشترک  که به نفع  همه ی آنهاست وترویج  "ما" در ذهن کودک به جای "من " .
"همدلی" را زندگی کنید
 عادت8-شجاعت اخلاقی. ارتقاء و ترویج شجاعت اخلاقی و آموزش آن به فرزندان  که روی به کار گیری مهارت ها ثابت قدم باشند؛ هوشیاری و آگاهی از موقعیت و وضعیت موجود در جهت تقویت آنها به صحبت کردن، گام برداشتن  و کمک به دیگران در موقعیت ها  است.
    عادت 9. توانایی های رهبری مهربان بودن. تقویت توانایی های رهبری  نوع دوستانه  برای ایجاد انگیزه برای متفاوت بودن با  دیگران، صرفنظر از اینکه چقدر این کار و گام کوچک باشد،  آنها شانس خود را برای تبدیل شدن به سازندگان اجتماعی ( کسانی که جامعه خود را بهتر بسازند)، تقویت می کنند.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:بوربا، میکله. (1396 )       نه عادت  همدلی در کودکان و نوجوانان. شادی شمس راد (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/

مطلب قبلی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد: تکنیک مشاهده خود
مطلب بعدی سه دلیل شکست خوردن زوج‌درمانی
چاپ
11559 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی