X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
آخرین رخدادها در پروانۀ  اشتغال و انتخابات
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

آخرین رخدادها در پروانۀ اشتغال و انتخابات

میان پردۀ اول در داستان های من و سازمان نظام

داستان‌های «من و سازمانِ نظام» - 5

میان‌پردۀ اول: آخرین رخدادها در پروانۀاشتغال و انتخابات

دکتر حمید پورشریفی

13 تیر 1402

سخنِ آغازینِ داستان‌های من و سازمانِ نظام

انسان‌ها تاریخ را پشتِ سر می‌گذارند و معمولا در لحظاتِ حساسِ تصمیم‌گیری، یا بر اساسِ هیجانِ آخرین رخداد یا بر اساسِ سوگیریِ حافظه‌ای و فقط توجه به بخشِ خاصی از تاریخِ تجربه شده، عمل می‌کنند.

  مرورِ تاریخِ معتبر، کمک می‌کند تصمیم‌های منطقی‌تری بگیریم؛ برای پیش‌بینیِ رفتارِ انسان‌ها در آینده، به‌جای تک رفتار، به رفتارهای تکرار شدۀ آنها توجه کنیم؛ و از نگاهِ‌ همه یا هیچ به انسان‌ها دور شویم، چرا که انسانی وجود ندارد که همۀ رفتارهایش «خوب» یا «بد» باشد.

 

این شماره: آخرین رخدادها در پروانۀ اشتغال و انتخابات

نوشتنِ تاریخ و الهام گرفتن از گذشته امری مهم و ضروری است، در عین حال نباید از زمانِ حال غافل بود. با توجه به رخدادهای اخیر در خصوص پروانۀ اشتغال حرفه‌ای و انتخاباتِ شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام، لازم  شد وقفه‌ای در پرداختن به گذشته رخ دهد و نگاهی کوتاه به رخدادهای اخیر به‌عمل آید.

    اگرچه سازمان نظام طی سال‌های گذشته در صدورِ پروانۀ اشتغال، به‌عنوان یکی از وظایف اصلی، از آسیب‌ها و کاستی‌های جدی برخوردار بوده است و در مواردی حقوقِ روان‌شناسان و مشاوران نقض شده است، اما واگذاری چنین وظیفۀ مهمِ و حساس، به نهادی مثل هیات مقررات‌زدایی، خود به آسیب‌های دیگری در زمینۀ حقوق مراجعان دامن می‌زند. بر این اساس، صدورِ حکمِ دیوانِ عدالتِ اداری برای ابطالِ مصوبۀ هیات مقررات زدایی خوشحال کننده است و از بابت پیگیری‌ها در این خصوص تشکر ‌می‌‌شود. امید اینکه از طریقِ استقرار ارکان در سازمان نظام، تحقق سلامت اداری و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر تجارب جهانی و خِرد جمعی روان‌شناسانِ صاحب‌نظر در کشور، در خصوص پروانۀ اشتغال به‌گونه‌ای عمل شود که ضمن توجه به حقوقِ روان‌شناسان و مشاوران، از هرگونه آسیب به حقوقِ مراجعان پیشگیری شود.

   در خصوص انتخابات دورۀ پنجم شورای مرکزی و هیات بازرسان، هرچند قریب سه سال در این انتخابات تاخیر بوده است و شورای مرکزی و مسئولان اجرایی سازمان در این تاخیر سهم داشته‌اند و اگرچه در برهه‌هایی، هیات نظارتِ انتخابات توسط شورای مرکزی شکل گرفته ولی اِعمال‌نظرهایی از درون سازمان موجب ناکام ماندن انتخابات شده است، با وجود این، مصوبۀ هیات دولت در خصوص انتخابات و به‌عبارتی، ورود دولت به انتخاباتِ یک سازمانِ عمومی غیردولتی، از چاله در آمدن و در چاه افتادن تلقی می‌شود. بر این اساس، رای مجلس شورای اسلامی در خصوص غیرقانونی بودنِ آیین‌نامۀ مصوب هیات دولت مایۀ مسرت است و از مسئولان سازمان بابت پیگیری‌ها در این خصوص تشکر می‌‌شود. امید اینکه در اولین زمانِ ممکن، انتخابات توسطِ ارکانِ سازمان و بدون هرگونه اِعمال نظرِ درون یا برون‌سازمانی برگزار شود تا سازمان بتواند وظایف برجامانده را عملی سازد.

 

 

 

 

 

برخی از بخش‌های آتیِ «داستان‌های من و سازمانِ نظام»

  • در مسیر صلاحیتِ حرفه‌ای
  • آخرین باری که استان‌ها جان می‌گیرند، 1394
  • مصوبۀ 14 تیر 1395؛ دومین نقطۀ عطف در مقابله با آسیب‌های اداری‌
  • کمپین‌های احیای سازمان؛ نقطۀ عطف در مقابله با آسیب‌های مالی
  • تجربۀ اولین دادگاه در مسیرِ احیای سازمان
  • پیشگیری از آسیب‌های بعدی، نامۀ سرگشاده و تجربۀ دومین دادگاه
  • تلاش برای استقرار ارکان سازمان و تجربۀ سومین دادگاه
  • «شکایت فرزند علیه پدر»؛ حکایتی از شکایتِ سازمان نظام از انجمن روان‌شناسی ایران
  • مجمع‌ عمومی سازمان؛ از مقاومت‌ها تا ابهام‌ها
  • دورۀ چهارم سازمان نظام؛ از چالش‌ها تا بی‌کفایتی‌ها
  • سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به کجا ره می‌سپارد؟
  • قانونِ سازمان نظام؛ از ضرورت اصلاح تا نگرانی‌ها
  • ...

 

موارد منتشر شدۀ مرتبط با «داستان‌های من و سازمانِ نظام»

  1. «سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره؛ از چاله‌ها تا چاه‌ها»، «برای حالِ خوبِ حرفه چه باید کرد؟».
  2. دیباچه
  3. استان‌ها جان می‌گیرند، 1390
  4. شورای مرکزی در دورۀ سوم: از انتظار تا واقعیت
  5. استیضاح؛ اولین نقطۀ عطف در مقابله با آسیب‌های اداری
  6. میان‌پردۀ اول: آخرین رخدادها در پروانه اشتغال و انتخابات‌

 

 

 


توجه، توجه:

اگرچه «داستان‌های من و سازمان نظام» با هدف کامل کردن گشتالت «چاله‌ها» به نگارش در می‌آید، اما لازم است از تمرکزِ صرف به چاله‌ها خودداری کنیم و با حساسیتِ بیشتری به «چاه‌ها» بپردازیم.

اگر «چاله‌ها و چاه‌ها» برایتان مفهوم نیست پیشنهاد می‌شود، نوشتۀ «سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره؛ از چاله‌ها تا چاه‌ها» را مطالعه نمایید که به‌تاریخ 7 فروردین 1402 به‌نگارش درآمده و در رسانه‌های نویسنده  و در خبرنامۀ بهار 1402 انجمن روان‌شناسی ایران درج شده است.

مطلب قبلی استیضاح؛ اولین نقطۀ عطف در مقابله با آسیب‌های اداری‌
چاپ
393 به این مطلب امتیاز دهید:
1/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x