X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مقابله با چاله، توجیه کنندۀ خوبی برای «استقبال از چاه» نیست!
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

مقابله با چاله، توجیه کنندۀ خوبی برای «استقبال از چاه» نیست!

چرا نه به انتخابات 27 مرداد؟

چرا نه به انتخابات 27 مرداد؟

مقابله با چاله، توجیه کنندۀ خوبی برای «استقبال از چاه» نیست!

پورشریفی، 20 مرداد 1402

 

این روزها بر تعداد «ناجیان» سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره افزوده شده است!!! حتی برخی آنقدر خود را ناجی می‌بینند که انجمن روان‌شناسی ایران را که در مسیر سلامت سازمان و تسریع انتخابات تلاش‌های زیادی داشته و حتی پروندۀ قضایی علیه‌اش تشکیل شده بود و یا مرا که در غیاب بازرسان، بیشترین پروندۀ قضایی را در مسیر سلامت سازمان تجربه کرده‌ام و با تمام توان به مقابله با آسیب‌های مالی و اداری پرداخته‌ام با بی‌مسئولیتی و بی‌دقتی به دفاع از آسیب‌های سازمان متهم می‌کنند. مشکل این افراد این است که یا حافظۀ تاریخی ندارند، یا حوصلۀ خواندنِ نوشته‌های جدی را ندارند و یا خشم‌شان علیۀ پدیدآورندگانِ آسیب‌ها در سازمان نظام باعث شده است که هرگونه حمایت از استقلالِ سازمان را مساوی حمایت از پدیدآورندگان آسیب در سازمان می‌بینند.

     همکاران ارجمند، می‌دانم ممکن است در تشخیص سره از ناسره با چالش مواجه شده باشید. پیشنهاد می‌کنم به‌عنوان یک متخصصِ سلامت روان که دیگران را به تفکر انتقادی رهنمون می‌کنید، در مواجه با هر سخن یا نوشته، از خود بپرسید که این مطلب توسط چه کسی، با چه سابقه‌ای، با چه انگیزه‌ای و با استناد به چه منابعی بیان شده است و اینکه نوشتۀ «سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره؛ از چاله‌ها تا چاه‌ها» را بخوانید. به‌صورت مختصر عرض می‌کنم که ورودِ دولت به انتخاباتِ یک نهادِ صنفیِ غیردولتی، حتی اگر با قصدِ پایان دادن به آسیبی نظیر تاخیرِ سه‌ساله در انتخابات باشد، خود آسیبِ بزرگتری همچون یک کوه یخ است که اینک فقط بخش اندکی از آن برای دلسوزان حرفه دیده می‌شود و ممکن است آسیب آن به انتخابات سازمان نظام ختم نشود و ابعاد گسترده‌‌تری از حرفه را دربرگیرد.

     بی‌شک «نه به انتخابات 27 مرداد» به معنای نه به داوطلبان این انتخابات نیست و همسو با انجمن روان‌شناسی ایران امیدوارم که به‌زودی، در تاریخ دیگری بجز 27 مرداد، انتخابات سالمی، با نظارت ارکانی نظیر هیات بازرسان و نمایندگان انجمن‌های علمی و با حضور همۀ داوطلبان انتخابات‌های 20 و 27 مرداد برگزار شود. سازمان جهانی بهداشت، بیان کرده «زندگی شکستنی است، آن را با احتیاط حمل کنید» و من الان می‌گویم «حرفه شکستنی است، آن را با احتیاط حمل کنیم». امیدوارم هر کدام از ما، در این بزنگاهِ تاریخیِ حرفه با تفکر انتقادی و حساسیت به منافعِ طولانی‌مدتِ حرفه، موضعِ مناسب و مسئولانه‌ای داشته باشیم و در عین حال در گفتگوهای فضای مجازی، الگوهای خوبی از مدیریت هیجان و گفتگوی سالم را ایجاد کنیم.  

 

مطلب قبلی آخرین رخدادها در پروانۀ اشتغال و انتخابات
مطلب بعدی گزارش داستانی از «مدت حضورم در مسئولیت انجمن روان‌شناسی سلامت»
چاپ
9 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x